View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 01:14

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Genmanipulerad historia om ett SP20 och ett Hering Vintage 
Author Message

Post Genmanipulerad historia om ett SP20 och ett Hering Vintage
Kan inte hålla mig, måste bara prata ut om detta ;-)

För ett tag sen köpte jag hem väldigt fina bambu-kammar till SP20, Blues Harp och MB Deluxe från Hetrick Harmonica vilka gav mina gamla muspel ett helt nytt tätare och ljudligare liv!
Jag är däremot inte helt lycklig med de ganska smäckiga och tillslutna täckplåtarna på SP20 som för mig verkar hålla inne en hel del potential.

Men jag har alltid gillat Hering Vintage 1923 för deras härliga täckplåtar och lite ovanliga ton (tror bestämt det är JI stämt).
Dessvärre har de en tendens att tappa ton och bli "flat" vilket troligen handlar om dålig kvalité på stämmor.

Då fick jag idén till denna skapelse som består av stämplattor från SP20, bambu kammen från Hetrick och ett par grovt modifierade Hering Vintage täckplåtar.
Förutom det har jag gjort allt annat som embossing, gapping och lite tuning och gissa om jag blev nöjd!!

Ton, volym, täthet och attack som får mitt MB Deluxe med bambukam i samma tonart att hamna på utbytarbänken ;-)
Det är så himla kul att mecka munspel!!

Detta ska med posten till Pistolkatten för en review ;-)
Image

23 Mar 2013, 18:35
Profile

Post Re: Genmanipulerad historia om ett SP20 och ett Hering Vinta
Ofytusan vad det ser läckert ut, Macke! Jag gillar också täckplåtarna på Vintage Hering. Har dock bara ett i F, som inte blir lirat så mycket...

Lovar en utförlig review. Varje hål kommer att få etthundra ord var. Hål 3 och 6 får 200...

25 Mar 2013, 23:02
Profile

He he!

Med tanke på att det är mitt första "custom" någonsin kanske förväntningarna blev lite för upphåsade nu :oops:
Men jag gör mitt bästa så får vi se vad jag kan göra ännu bättre nästa gång 8)

29 Mar 2013, 21:44
Profile

Jag har nu testat Mackes sp20/Hering vintag/hetrick. Jävligt grymt! Kammen är så vacker att man kan gråta. Täckplattorna är öppnade bak och känslan och ljudet från dem är helgrymt! Att det är ett MS-serie skulle jag aldrig gissa. Jag har gjort vissa gapjusteringar för att det ska passa mig helt perfekt och det gör det nu. Här är en video om ni vill höra hur det låter i nedre (det viktiga) registret. Gör kanske en video till från lite längre upp men jag är själv så dålig där att jag inte vet om jag gör det rättvisa...

http://youtu.be/6CM9rgkyZ0c

Grymt jobb, Macke!

17 Apr 2013, 15:35
Profile

*blush* :wink:

Tackar och bockar för att du låter mig använda dig som försökskanin och för all god feedback som hjälper mig att utvecklas!
Inspirerande och proffsigt måste jag säga :D

17 Apr 2013, 17:04
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]