View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:13

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Få ljud i högtalare 
Author Message

Det här är väl en idiotisk fråga men jag är en idiot -- i synnerhet när det gäller elektronik, så ha överseende.

Jag har ett par högtalare, monterade i väldigt behändiga och stryktåliga kabinett. Det stör mig en aning att jag inte använder dem -- som det nu är kör jag endera mikrofon rätt i bordet, eller via en Digitech, eller spelar på min lilla Roland Mobile -- och jag undrar: Bortsett från att köpa en sån där förstärkaröverdel för en väldig massa pengar, finns det något annat sätt jag skulle kunna ... elektrifiera en högtalare så att jag kan använda Digitechpedalen till den högtalaren?
Något litet och behändigt -- och billigt!

Undrar
/Martin

31 May 2013, 18:36
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Få ljud i högtalare
För att få ljud i högtalaren så behöver du någon typ av "förstärkaröverdel" :D

Den behöver inte varra så jättedyr heller.
VHT har sålt förstärkartoppar förut vet jag och dom låg under tusenlappen om jag inte minns fel.
Att satsa på en förstärkare med ett bra rykte är bättre än att ta nån för att ha nån.
Det är som en partner... nästan. :D :D
En kamrat som ska följa med ett tag och det lönar sig att satsa på kvalitet.
En servad premier eller Greg-kalamazoo kan verka dyr, men är "the real stuff" och fungerar i många år.
En VHT är mycket bra, men "Mojon" - den där genuina känslan saknas.

31 May 2013, 19:01
Profile WWW

Tack för info. Förstår mkt väl poängen i omsorg om vad man väljer. Min egen hållning har mer och mer blivit mikrofon + munspel och ready to go, alt. lille Roland i en väska. Rätt behändigt.
Har faktiskt aldrig haft en förstärkare som jag varit fullt nöjd med, och jagar just inte primärt det brötiga bluesljudet -- men många säger bra saker om VHT och relationen pris/kvalitet.
Är det en sån här du tänker på:
[url][url]http://www.thomann.de/se/vht_special_6_ultra_head.htm[/url][/url]

Priset har väl gått upp lite men det är inga stora pengar vi talar om. Men, då undrar jag, om man köper en VHT [u]med [/u]högtalare, kan man då inte komma ännu billigare undan? (Kanske svagare output.)
/M

31 May 2013, 19:24
Profile ICQ YIM WWW

Jag vet inte nånting om den.
Men jag tittade på schemat och ser att det är två extra gainsteg... Många gainsteg skapar en typ av förstegsdistorsion som ger övertoner och sånt som kan bli snyggt med en gitarr som hara kontaktmik. Vi får genast problem med återkoppling/ feedback när vi använder akustiskt upptagande mikrofoner.

Så få rör som möjligt är en grundregel så länge det inte finns reverb, tremolo eller annat jox.
Ett försteg plus recovery eller fasvändare är tillräckligt.

Många av de gamla 50 talsförstärkarna var skapade för dragspel och rent ljud.
Premieroch andra billiga stärkare var gjorda för den dragspelande polkaälskande delen av amerika.
Dist var inte att tänka på i de sammanhangen.

Men pluggar man in en högohmig mikrofon som är gjord för kommunikationsradio i en sån,,, DÅ kommer bluesbrölet.

Du vill ju ha ett rent och snyggt ljud. Jag tycker du ska fortsätta med att använda PA. Alternativt köpa en något starkare transistorförstärkare och använda en standard eller en blowsmeaway lågohm SM57. Sen brukar man alltid kunna hitta ett lite bröligare ljud med pedaler eller liknande om man vill ha det.

Men dina högtalare då?
Det var ju dom du ville använda.
Det är kanske dumt att köpa något innan du provat dom. Jag skriver i en annan tråd att högtalaren är en enskilda komponent som färgar / påverkar ljudet mest. Dom kanske inte alls är bra för ditt ändamål?

31 May 2013, 20:48
Profile WWW

Arne,

Visst, de där högtalarna irriterar mig lite, mest för att de inte kommer till användning (sedan är jag trångbodd utav helvete).
Jag har testat dem till gitarr via annan förstärkare -- men, som du påpekar, det är ju en helt annan femma, fast jg tyckte det var bra basåtergivning och inbillade mig att det kunde vara en hyfsad munspelslämplighetsindikation.
Lekte bara med tanken att det skulle finnas någon enkel lösning, man talar ju ibland på utrikiska om "powered speaker", alltså då att jag kunde, öh, elektrifiera fanstyget på ett behändigt sätt. (Men du begriper på vilken nivå mina elektronikinsikter ligger.)

Det finns rätt billiga Laneystärkare ser jag, och det är möjligen nåt sånt jag ska titta på. (Men på den tiden jag bara spelade blues och ville ha det ljudet körde jag igenom deras sortiment m min Green Bullet: helt värdelösa.)

Tack för info. Och jo, en SM57:a står i och för sig på önskelistan, men då bara som reserv till min gamla Beyer, som jag är glad i.

31 May 2013, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

beyer är goa greyer...
De där powered speakers som du skriver om är något som kallas för Aktiva högtalare på musiksvenska.
Det är högtalare med inbyggda slutsteg/förstärkare. en del har t.om tonkontroller.
Finns på varenda musikaffär. Men det finns inget som man kan bygga in.

31 May 2013, 22:28
Profile WWW

"Aktiva högtalare", tack för det.
Och då kanske mina passivt dammsamlande högtalare ska bli en gåva till Stadsmissionen.
/M

31 May 2013, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

:D :D

01 Jun 2013, 10:56
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]