|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
 problem med Hohner CX12
Hej!
köpte precis ett munspel från thomann som heter CX12.
tycker det funkar bra förutom att jag inte lyckas få ton på f (insug på hål 2) och e (utblås i hål 11)
har försökt öppna upp och leta efter fel men jag tycker inte jag hittar något men jag är inte direkt någon munspelsmeckare så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
när jag försöker få ton i hål två så är det ibland som att det låter som att jag böjer tonen neråt och det blir nästan ett e. detta är trots att jag gör precis som på alla andra hål där jag får en ren ton.
blåser jag i hål 11 så blir det inte någon ton överhuvud taget.
vad kan jag göra?
|
| 12 Sep 2013, 21:23 |
|
 |
|
Harper
|
 Re: problem med Hohner CX12
Hej! Till att börja med .... det är ett bra munspel ... och lättare än vanligt att serva. Jag tycker absolut att du ska reklamera! Det kommer att ta lite tid, men principen är viktig. Thomann är bra att ha att göra med, så hör bara av dig dit ( ring din handläggare där ) så får du bra service. Hohner kan däremot sedan ta liiite längre tid. Skulle du istället skicka spelet ( tex till mig) så skulle det ändå bli väntetid ( 2 mån) och dessutom kosta dig sammanlagt minst 400- 500 :- Vad kan då problemet bero på? Antagligen har det med stämtungan att göra.
Var försiktig!! ... om du tänker åtgärda någonting själv ... av två anledningar ... kromatiska munspel är känsliga varelser och gillar bäst en urmakares handlag ... Och tänk på att Hohner är experter på att utesluta ev. garanti pga yttre ingrepp.
_________________ Stefan
|
| 12 Sep 2013, 22:33 |
|
 |
|
Micha
|
Tjena Harper!! Fixar du till CX12 ?? Ha det/Micha.
|
| 13 Sep 2013, 15:50 |
|
 |
|
Harper
|
Micha ... jorå, jag fixar krom. I princip alla mina arbeten är på diatoniska, så jag har inget reservdelslager. Därför måste jag beställa delar till varje arbete, vilket gör det inte mycket, men lite dyrare för kunden + att det tar längre tid med frakt osv. I början av december kan jag ta emot beställningar som det ser ut nu.
_________________ Stefan
|
| 13 Sep 2013, 16:17 |
|
 |
|
Micha
|
Okey!!! kan du mejla offline ,när du är igång ? Och kan ta emot krom.... Ha en go helg/Micha.
|
| 13 Sep 2013, 19:27 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
Tack för svar! Jag ska skicka tillbaka men det känns ju lite sunkigt att det inte funkade bättre än så. Var det ett måndagsexemplar jag fick tag i eller borde jag kolla efter ett annat munspel? finns det något bättre i samma prisklass?
|
| 14 Sep 2013, 00:31 |
|
 |
|
Harper
|
Måndagsex eller finns det bättre i samma prisklass? CX12 är ett sjysst spel. Jag tror att det snarare är tonen och användningsområdet som avgör vilket krom.spel som föredras när man kommer upp i en tillräcklig prisklass och kvalitét. Cuppat och med bulletmick eller mer öppet/akustiskt och med en dynamisk mick ... t.ex.
_________________ Stefan
|
| 14 Sep 2013, 17:43 |
|
 |
|
Martin O
|
Har du spelat diatoniskt tidigare? Det finns en slags åkomma bland dem som spelat diatoniskt en tid att gå på hål 2 o 3 väldigt hårt, och då få en systematisk sänkning av tonen, el att ventilen (på det kromatiska) blockerar. Får du ton när du drar mkt försiktigt? Andas l ä t t inåt och forma tonen. Om du håller i tonen (el inblåset) händer ngt då? (Ibland kan det vara ventilen som hänger sig.)
Jag är själv ingen mekaniker men CX 12:n är rätt lätt att öppna -- därmed inte sagt att jag skulle rekommendera att du går hårt fram.
|
| 14 Sep 2013, 22:33 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|