View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 02:52

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Vibrationsljud på Suzuki SUB30 kan avhjälpas.. 
Author Message

Post Vibrationsljud på Suzuki SUB30 kan avhjälpas..
http://i788.photobucket.com/albums/yy170/harmonica57/Sub30.jpg... med att fästa en tunn... typ power tejp på extra-tunga 1-6. Den ska löpa efter hela tungan men inte så bred att den förhindrar att tungan kan vibrera i sitt spår.
Det påverkar inte tonhöjden utan spelet låter som det ska.
Förmodligen gör tejpen tungorna mera stabila och det är inte bara de känsliga blåsböj 1-3 som stabiliseras utan också det som upplevs som missljud när fler drag toner används försvinner. Det spel jag har använt är ett D spel så om det blir samma effekt på en lägre tonart återstår att se. Nu har jag inget lägre spel men om det är någon som har och är villig att försöka så vore det intressant att se om resultatet blir detsamma.
Har lagt ut detta på facebook Harp Players utan att få någon reaktion men de flesta kanske har moddat sina spel för dyra pengar och vill inte att detta ska vara möjligt. :wink:
...ja det vore kul att få synpunkter på detta... :)

10 Mar 2014, 22:05
Profile

Post Re: Vibrationsljud på Suzuki SUB30 kan avhjälpas..
Intressant!
Påverkar det tonen?
Vad tycker du om instrumentet ?

11 Mar 2014, 12:30
Profile

Post Re: Vibrationsljud på Suzuki SUB30 kan avhjälpas..
...jag tyckerr inte att det påverkar tonen på annat sätt än att den blir stabil.
SUB30 har en blåsböjton som motsvarar dragböjton i styrka och lättböjdhet.. (många ordkonstruktioner). Ett vanligt "valved" spel får ju en något strypt ton på blåsböj, är tätare men också lite trögare vid böj.
I den moddade versionen typ Brendan Power så kräver ju dragtonen mindre luft eftersom det sitter ventiler över extratungorna som täcker för läckage vid sug, men jag upplever inte mitt D spel som läckande eftersom tungorna ställs väldigt tajt.
Jag är fortfarande förvånad över att detta med tejp funkar vilket säger mej att det måste vara blåstonen som är "tongivande".

11 Mar 2014, 21:25
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]