|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Fender DAW "Studio Pro-8"
| Author |
Message |
|
pudas
|
 Fender DAW "Studio Pro-8"
Jag har efter säkert närmare trettio år(?) bytt plattform i datorn, från gamla Cakewalk/Sonar till Fenders nya "Studio pro-8", som är gamla Studio One i lite nya kläder! Fender köpte ju PreSonus, som främst sålde semipro hårdvaror till mindre PA och hemstudio och i påsen ingick även DAWen Studio one. Men fasiken vad man ansträngt sig! Trotts en en hög inlärningströskel så har bytet varit ytterst smidigt! Inga konstigheter eller obegripliga funktioner som jag hittat hitintills! Det enda som stör är att mycket ljud i pluggar och softsynthar är klart inriktad mot dagens hip hop och nån typ av "soul" och några större möjligheter till ljudskapande finns kanske inte i dom medföljande softsyntharna.
Men i och med att Fender slipat på programmet så är den medföljande "Mustang native guitar" förstärkarsimulator en riktig pärla! Kanske inte lika mycket möjlighet till djup editering, men det låter mycket bra och är grymt lättarbetad! En plump är att ingen bra trumsampler ingår, typ addictive drums eller easy drummer. Men bara en sån sak som att man inte måste ha ett klick som metronom vid inspelning uppväger, här finns många enkla trumfigurer istället för klick att spela till när man sätter grunder, guld värt bara det! Hitintills är jag mycket nöjd! Inga större behov av att det första man gör är att leta pluggar för att få det att låta ok, det mesta låter mycket bra och täcker dom allra flesta behov!
Skulle vara kul om någon annan här kör programmet och höra vad ni tycker!
_________________ pudas
|
| 24 May 2026, 21:56 |
|
 |
|
Obi
|
 Re: Fender DAW "Studio Pro-8"
Har aldrig testat men verkar ju vara otroligt mycket för pengarna egentligen när man läser om det. Kör själv Cubase artist som jag tycker räcker för mina amatörmässiga behov. Det kan säkert mindre och kostar mer. Någon gång om året så vill de ha 500-1000 kr för att uppgradera också. 
|
| 25 May 2026, 15:24 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10953 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Jag har inte testat programmet men känns det inte (som du nämner) som om väldigt många funktioner som tillkommer i programmen är för sån typ av musik? Det och funktioner för folk som inte kan musik och behöver hjälp med ackord, förlag på dito, klippa/klistra/editera funktioner och korrigera rytmisk och/eller surt framförande.
Jag började med Cubase på Atari tiden och har stannat där (köpte protools för många år sen med orkade inte lära om). Efter Cubase 5 har jag köpt varje uppdatering till nuvarande 15 Pro och kan inte direkt säga att det tillkommit en enda grej jag faktiskt behöver eller använder. Det bara kräver mer av datorn till mycket liten vinst. Snyggare har det ju tveklöst blivit men ändå, vem vill flytta toner och korrigera saker man spelat in? Det går ju klart snabbare att spela om det igen.
Jag är för gammal och fattar för lite, helt enkelt.
//Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 26 May 2026, 13:06 |
|
 |
|
rifle
|
Magnus Olsson wrote: Jag har inte testat programmet men känns det inte (som du nämner) som om väldigt många funktioner som tillkommer i programmen är för sån typ av musik? Det och funktioner för folk som inte kan musik och behöver hjälp med ackord, förlag på dito, klippa/klistra/editera funktioner och korrigera rytmisk och/eller surt framförande.
Jag började med Cubase på Atari tiden och har stannat där (köpte protools för många år sen med orkade inte lära om). Efter Cubase 5 har jag köpt varje uppdatering till nuvarande 15 Pro och kan inte direkt säga att det tillkommit en enda grej jag faktiskt behöver eller använder. Det bara kräver mer av datorn till mycket liten vinst. Snyggare har det ju tveklöst blivit men ändå, vem vill flytta toner och korrigera saker man spelat in? Det går ju klart snabbare att spela om det igen.
//Magnus Eller är det så enkelt att du kan spela 
|
| 26 May 2026, 13:37 |
|
 |
|
pudas
|
Magnus Olsson wrote: Jag har inte testat programmet men känns det inte (som du nämner) som om väldigt många funktioner som tillkommer i programmen är för sån typ av musik? Det och funktioner för folk som inte kan musik och behöver hjälp med ackord, förlag på dito, klippa/klistra/editera funktioner och korrigera rytmisk och/eller surt framförande.
//Magnus Håller helt med! I grunden är nog en DAW en ersättare för en bandspelare med mixerbord, i alla fall för oss lite äldre musiker som spelar ett instrument. Många nyare funktioner är både mickligare och musikaliskt ointressanta. Att sen sound och arbetssätt ska tilltala en stor grupp som sysslar med rap, men även ljudläggning av ljud till spel, egna youtube kanaler och annan webaktivitet är väl bara ett sätt att göra produkten tilltalande för en större kundkrets. Men sen tycker jag att efterredigering vist kan ha sin givna plats. Gitarr och bas, inga problem, spelar jag lite kryckigt. då tar jag om! Bättre med en hel tagning utan avbrott låten igenom. Men man vill ju ha lite andra klanger än gitarr och då åker klaviaturen fram, och då är det ett under om jag hittar rätt toner i mer än trettio sekunder i följd! Det är då MIDI redigering kommer in som en hjälpande hand. Samma med min sång, min röst låter som bäst som Grodan Boll, med en tajmimg som ett tåg. Tack tonhöjdskorrigeringspluggen så man kan få bort dom värsta sura tonerna! Men jag hade klarat mig absolut utmärkt med mitt gamla Cakewalk. Men då det inte tillverkas längre och den version jag satt på var en äldre version så var det inte aktuellt att fortsätta med sonar när jag blev tvingad att byta dator.
_________________ pudas
|
| 26 May 2026, 21:19 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10953 Location: I skogen utanför Göteborg
|
pudas wrote: Magnus Olsson wrote: Jag har inte testat programmet men känns det inte (som du nämner) som om väldigt många funktioner som tillkommer i programmen är för sån typ av musik? Det och funktioner för folk som inte kan musik och behöver hjälp med ackord, förlag på dito, klippa/klistra/editera funktioner och korrigera rytmisk och/eller surt framförande.
//Magnus Håller helt med! I grunden är nog en DAW en ersättare för en bandspelare med mixerbord, i alla fall för oss lite äldre musiker som spelar ett instrument. Många nyare funktioner är både mickligare och musikaliskt ointressanta. Att sen sound och arbetssätt ska tilltala en stor grupp som sysslar med rap, men även ljudläggning av ljud till spel, egna youtube kanaler och annan webaktivitet är väl bara ett sätt att göra produkten tilltalande för en större kundkrets. Men sen tycker jag att efterredigering vist kan ha sin givna plats. Gitarr och bas, inga problem, spelar jag lite kryckigt. då tar jag om! Bättre med en hel tagning utan avbrott låten igenom. Men man vill ju ha lite andra klanger än gitarr och då åker klaviaturen fram, och då är det ett under om jag hittar rätt toner i mer än trettio sekunder i följd! Det är då MIDI redigering kommer in som en hjälpande hand. Samma med min sång, min röst låter som bäst som Grodan Boll, med en tajmimg som ett tåg. Tack tonhöjdskorrigeringspluggen så man kan få bort dom värsta sura tonerna! Men jag hade klarat mig absolut utmärkt med mitt gamla Cakewalk. Men då det inte tillverkas längre och den version jag satt på var en äldre version så var det inte aktuellt att fortsätta med sonar när jag blev tvingad att byta dator. Exakt så, min DAW är en digital bandspelare. Midi pillar jag faktiskt lite med,men gjorde det också långt innan cubase 5 (redan på atari tiden, fanns ju inget annat då). Men jag kan spela klaviatur så oftast spelar jag in det också. Pilla med ljud gör jag dock mycket, men även det kunde man för 10 versioner sen. Men, fan vilken lyx det är att ha såna möjligheter som vi har i dag. En pro studion hemma vid (ett extra hus på tomten). //MO
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 26 May 2026, 22:39 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2035 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Tankade hem det när det kom å kollade på det, några vänner behövde något med fler ingångar än Garagebands 8, den här hade 16 å det passade deras setup...provade t.o.m. att spela in då..är Logic användare sedan 80 talet & Atari, fastnade aldrig för varken Cubase eller Protools, mer än att spela in ..men "finliret" görs i Logic
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 27 May 2026, 04:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|