View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Sep 2026, 11:49

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Jumboband 
Author Message

Post Jumboband
Hej Bullen!
Det finns säkert en drös med gamla trådar men eftersom det inte är så mycket aktivitet här längre tänker jag att det inte gör något om jag startar en ny.
Jag själv kör med "normala" band, dvs medium jumbo eller band åt mindre hållet då jag gillar att känna greppbrädan men nu går jag i tankarna att köpa mig en gitarr med jumboband. Eftersom jag gillar att känna greppbrädan/trycker ganska hårt så tänker jag att jumboband kanske bli för stort för mig?
Så vad är era erfarenheter kring jumboband? Jag hade en gitarr med jumboband för några år sen men minnet är kort, jag minns gitarren som väldigt lättspelad men att det lätt lärt surt för mig eftersom jag tryckte för hårt, något som jag idag tror att jag hade kunnat av bort.
Hur gör ni om ni har olika band på era gitarrer, hur lätt är det ett anpassa ert spel mellan de olika storlekarna? Berätta för mig så att jag slipper köpa en gitarr i onödan.

Gitarren ifråga är en Patina stratocaster.

08 Sep 2026, 21:05
Profile

Post Re: Jumboband
Låter som det är enklast att du håller dig till medium band.

För egen del, anpassar för skallängd inte för vilka band som sitter på.

Nitron som hägrar? :)

09 Sep 2026, 06:55
Profile

Ja jag inser nog det innerst inne också medans samlaren i mig säger ”köp, det kommer gå bra den här gången”.
Och ja nitron gör att den hägrar lite extra mycket :)

09 Sep 2026, 07:20
Profile

Är det sämst med höga så slipa ner de till medium.

09 Sep 2026, 07:49
Profile ICQ WWW

Förutom allra högst upp på halsen där banden sitter tätt så känner man ju greppbrädan även med jumbo band.

Gå mellan jumbo, medium och låga (så länge det inte är löjligt) är inget jag tänker på och jag tror att de flesta skulle känna likadant om det gav det lite tid.
Det är som med halsprofil, radius, strängtjocklek osv, så länge det inte är till sin extrem så blir det snabbt något man inte tänker på.

Jag säger, kör och vänj dig.

/Magnus

09 Sep 2026, 08:17
Profile WWW

Jag tycker att man vänjer sig, så länge man gillar gitarren i övrigt. Jag har allt från smala ganska låga band till jumboband på mina gitarrer och tycker inte att det är något större problem att växla mellan dem.

Sen har man ju alltid något man föredrar (i mitt fall rostfria 6105).

09 Sep 2026, 08:47
Profile WWW

Föredrar riktigt höga bandstavar. De ger den bästa spelkänslan, speciellt om man använder mycket extrema bends.
De normalt högsta banden brukar ligga runt 1.4 till 1.47 mm motsvarande Dunlop 6100 eller 6000 varav de senare förmodligen är mer tänkt för basbrädor ursrungligen.

Men motsvarande Dunlop narrow tall 6105 som förekommer bl a hos Fender är "smalare band" som faktiskt är hela 1.5 mm-höga. Så det är ju faktiskt högre ändå.
Gillar dessa lika mycket.

Kan man gå från höga band till låga. Ja som Magnus säger så länge det inte är extremer. Kan tycka att en standard Les Paul från Gibson som förmodligen
är 1.1 eller 1.2 mm från start kan kännas väl låga på ex där de är plekats och maskinen fått ta bort ganska mycket material.
Vet inte vad de kan var då , kanske ner mot 0.9mm?
Då kan jag ibland nästan tappa strängen vid extrema bends högt upp. Fick sälja en LP classic med det problemet. Funkade inte för mig. Inte känslan iaf.

1.2 och 1.1 mm är inga problem. Känns lika bra nästan.

Läste en intervju med Satriani en gång och han hatade höga band och ville alltid känna greppbrädan. SÅ allt är nog en smaksak. Det finns ju de som har typ 6000 + scalloperad bräda i andra änden :mrgreen:

Klingar det surt med höga band? Tycker närstan tvärtom att de höga banden gör att man kan och blixtsnabbt mikrotrycker strängen instinktivt så det klingar mer rent.
Men det senare är förmodligen ren inbillning och rent skitsnack :P

09 Sep 2026, 09:02
Profile ICQ WWW

Köpte nyligen en begagnad Telecaster på nätet från en butik i en annan del av Sverige. Att den var ombandad med jumbo framgick av annonsen, och jag var nog inställd på att den kommer jag att få lämna in för ombandning. Men när den kom hem märker jag att det stör mig betydligt mindre än jag trodde faktiskt. Så jag har inte bestämt mig för om jag ska låta den vara som den är eller banda om den. Jag avvaktar lite. Kanske känns den ännu bättre efter ombandning, i så fall med medium jumbo eller liknande.

09 Sep 2026, 11:07
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]