View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 20:27

Reply to topic  [ 4 posts ] 
NAD - Keyboardstärk! 
Author Message

Post NAD - Keyboardstärk!
Gjorde ett av mina bättre köp i förra veckan, iaf sett till insatsen.
Har lekt med tanken att skaffa något i högtalarväg till min Kemper, och det finns gott om alternativ.
Allt i från aktiva PA-lådor/monitorer till div hopplock av bredbands/koaxialhögtalare i customlådor + slutsteg.
Det mesta blir rätt dyrt, särskilt om man betänker att jag mest sitter hemma men vill ha möjligheten att lira utan att slå igång dator osv.

Hittade denna Yorkville Bloc 100K i närheten, 15 tum med diskanthorn = värt att prova för en tusenlapp. Sagt och gjort så stämde jag träff med en sympatisk
herre, provspelade genom att lira musik från telefonen pga tidsbrist. Inte så mycket bas som man skulle kunna tro. Absolut i närheten av fullrange i mina öron så jag slog till.
Skulle tippa på att det rör sig om en nittiotalare. Är ju inte det sexigaste man sett men ganska charmig :wink:

Image

Image

Den har tre ingångar varav den första skall vara mindre/inte alls påverkad av försteget. Tyckte dock att alla ingångarna färgade ljudet för mycket.
Att köra direkt från Kemperns "monitor out" till "return" gjorde dock susen. Visst, förstärkaren färgar absolut ljudet. Är ju ingen studiomonitor vi snackar om direkt.
Men inte så mycket att det stör. Har bara skruvat minimalt på EQ (i monitor out menyn) och tycker absolut att det funkar.

Stora skillnaden mellan att göra så här och att spela genom mina monitorer (Yamaha HS7) är att det rent fysiskt känns som en stärkare i rummet. Helt annan grej!
Att dessutom slippa gå omvägen via dator/ljudkort är befriande när man bara vill lira lite.
Känns som att den räcker till i en repsituation också.

Hur som helst, ett kul och billigt alternativ till den som vill väsnas lite med sin Kemper/AxeFX eller liknande. Kan tänka mig att det funkar med div stärkare ämnade
för akustisk gitarr också.

Last edited by Bysen on 23 May 2016, 18:14, edited 1 time in total.

23 May 2016, 14:37
Profile

Post Re: NAD - Keyboardstärk!
Yorkville är firman som tillverkade Traynor-förstärkarna, när man senare inriktade sig på amatör/student kundgruppen så sålde man förstärkarna under namnet Yorkville. Yorkville var transistorkonstruktioner rakt av. Men bra skit, många lät riktigt bra och har också visat sig stå pall tidens tand förvånansvärt bra!
Och som vanligt sålde man genomtänkta produkter som tex dedikerade keyboard-förstärkare!
I och för sig så var väl "Block" serien en rättså oblyg kopia på Rolands första serie av "Cube"!

23 May 2016, 16:52
Profile

Tack för info pudas!
Fanns inte så mycket att läsa på nätet, eller så var jag slarvig med googlandet :mrgreen:
Känns som ett rejält bygge iaf. Nörden i mig vill bättra på utseendet, typ fronttyg a la fender silver och kanske även hörnen.
Vill inte lägga för mycket pengar på det dock :wink:

25 May 2016, 08:54
Profile

Använder en zt lunchbox med gott resultat. Baksidan har en aux-ingång som jag pluggar min zoom g5 i och styr sedan volym med stärkarens volymratt. Tonkontrollen rakt upp, gainratten svarar inte på signal från aux. Går faktiskt att samtidigt plugga in en annan ljudkälla i gitarringången, i mitt fall en munspelsmick med volymratt. Jag kan växla mellan gitarr och munspel bara genom att rulla av volymen på den ljudkälla jag inte använder för stunden och dra på den andra. Bygger kompletta gitarrljud med högtalarsimm i zoomen så det som kommer ut låter väldigt autentiskt.

Zt-n är oanat volymstark, 100-200 W (säger dom) tillräckligt för scenljud med bara den inbyggda 6 tummaren, kan lajnas från hörlursutgången (med gainratt) och blir en bra backline rakt ut om man ansluter en 4-12a i högtalarutgången. Inte större än några mjölkpaket och väger mindre.
Tror att gitarrförförstärkaren är en dsp-ad klon av en bluesjunior eller nåt med högtalarsimm. Resten, dvs slutsteg och högtalare är hifi utan elgitarrprofil. Har använt den som bergsprängare med mp3 inkopplad i aux och då lät det öppet och fint.
Har även tiltat den framför mig, samtidigt både kunnat lajna och skicka ett snöre till en 4-12-a som sidefill med gott resultat.
Jag är jättenöjd.

25 May 2016, 12:15
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]