View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 03:32

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Det här med Tommy Bolin 
Author Message

Post Det här med Tommy Bolin
Jag har försökt hitta nått av värde med Tommy, flera gånger.
I James Gang, Deep Purple, mm.

Jag älskar hans insats på Billy Cobham's "Spectrum".
Kan till och med höra hans makalösa toner där, "i sömnen".

Men ...
Hur jag än letar hittar jag inget av värde, bortsett från det.

Upplys mig gärna om det finns nåt av värde.
Var han en dagslända, som blommade ut på just denna skiva ?

Salve securim manubrium !

26 Jun 2020, 23:09
Profile

Post Re: Det här med Tommy Bolin
Han har kanske blivit lite – kanske inte mytomspunnen ­– men höjd till skyarna efter sin död, för att han var lite av ett gitarrstjärnskott och för att han dog i ung ålder. Men jäkla märkvärdigt är inte hans gitarrspel, tycker jag. Ritchie Blackmore är/var en bättre och mer särpräglad rockgitarrist, i min mening, även om jag gillar Come Taste The Band (ifall vi snackar om just Deep Purple). I slutändan tycker jag nog Bolins första soloplatta är det bästa han gjort – den är faktiskt en fullpoängare med fokus på riktigt bra låtar och inte bara ambitiösa instrumentalprestationer. Generellt var han duktig på att kombinera rock, pop, jazz, soul och funk med schyst balans på nåt sätt, och jag gillar hans sång också. Men jag ska erkänna att jag knappt hört hans tidiga grejer med Zephyr eller vad de hette.

26 Jun 2020, 23:17
Profile

Håller med LieMfb i stort och kan väl egentligen bara tillägga att man skall nog mäta Tommys storhet med en annan måttstock. Jag tror att många mäter honom med Blackmore och det blir fel men som ersättare i till Joe Walsh i James Gang är jämförelsen lite bättre. Om man leker med tanken att Joe Walsh hade gått bort 1976 så hade hans arv nog varit betydligt blygsammare än Tommy Bolins men idag är det väl få som ifrågasätter Joe Walshs storhet.

Jag har alltid verkligen gillat Come Taste The Band på dess egna meriter och DP fick ju faktiskt ihop en platta med bandkänsla även om det inte är samma band som Machine Head eller Burn. Men ett bra band.

Teaser är en kanonplatta med skitbra låtar och även Private Eyes har sin ljuspunkter.

Tommy var en helt ok gitarrist (när han inte var för knarkad) och han var en duktig sångare, låtskrivare och troligtvis en bra musikant att jobba med. Och jag vågar nog påpeka att han faktiskt tillhör giganterna då hans karriär fram till att avled 25 (!) år gammal är det få som kan mäta sig med.

Kolla in de Tommys katalog och se vad du gillar - hans gitarrspel känns igen men det finns liksom "bara" en Spectrum i hans CV.

27 Jun 2020, 10:29
Profile

Känns schysst att någon tog upp "det med Tommy Bolin". Jag fattade aldrig vad han hade i Deep purple att göra; även om det stundtals blev intressant musik gjord. Se'n så dök han upp i spellistor på Spot och jag kunde inte fatta att det var samma person som lirade så kasst med Purple. En del av det han gjorde solo och i session var ju riktigt intressant :)

27 Jun 2020, 12:07
Profile

Det han gjorde med Zephyr är lysande.

27 Jun 2020, 12:13
Profile

Älskar Teaser-plattan. Men det är nog snarare mer låtarna och hans röst som jag gillar. Inget fel på gitarrspelet men det sticker kanske inte ut heller.

27 Jun 2020, 23:05
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]