View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:22

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Vad definierar en gitarr modell? 
Author Message

Post Vad definierar en gitarr modell?
..i min "glasbubbla" är det en kombo av två av tre huvud ingredienser...skala och pickuper.....då spelar formen egentligen inte så stor roll annat än den kombon kan bli "annorlunda" på ett positivt sätt...dock är en strata med HB i stallet ingen strata...utan blir en "Hybrid"..om tvång fanns! så är det per definition: pickuper, skala, form som gör det för en annan! t.e.x. en LP med 25,5" och tele mickar är mer rätt än en standard SG 24,75" med tre singelcoils...å en strata med 24,75" med två HB´s är mer rätt än en tele 25.5" med dito...rent teoretiskt då! ...vad som kommer ur "träbiten" är också en stor del av ljudekvationen i slutändan..bildligt är det nog lättare att förändra sin "konservativa" syn...

A.I. säger det här :wink:

En gitarr modell definieras av en kombination av faktorer som strängantal, konstruktion, material, storlek och ljudtyp. Det finns akustiska gitarrer, elgitarrer och hybridmodeller, var och en med sina egna egenskaper och tillämpningar. Modellnamn och serier hjälper till att specificera de unika egenskaperna hos varje gitarr.
Huvudtyper av gitarrer:
Akustiska gitarrer:
Dessa gitarrer producerar ljud genom sin resonanslåda utan behov av förstärkning. De kan vara stålsträngade (som dreadnoughts) eller nylonsträngade (som klassiska gitarrer). Storleken och materialen påverkar ljudet och spelkänslan.
Elgitarrer:
Dessa gitarrer kräver förstärkning för att producera ljud. De har pickuper som omvandlar strängvibrationer till elektriska signaler som förstärks.
Hybridgitarrer:
Dessa kombinerar akustiska och elektriska gitarrfunktioner i ett instrument.
Faktorer som definierar en modell:
Kroppsform: Timglasform, dreadnought, single cutaway, double cutaway etc.
Material: Träslag för kropp, hals och greppbräda (t.ex. mahogny, lönn, rosenträ).
Pickuper: Antal, typ (t.ex. single coil, humbucker) och placering.
Konstruktion: Halsinfästning (t.ex. limmad, bolt-on), stalltyp.
Storlek: Fullskala, 3/4, 1/2 (för barn).
Ljudtyp: Akustiskt, elektriskt, semi-akustiskt.
Modellserier: En grupp gitarrer från en tillverkare med gemensamma drag (t.ex. Taylor 100-serien, Martin X-serien).
Identifiering av gitarrtyp och modell:
Modellnamnet kan finnas på huvudstocken eller inuti ljudhålet på en akustisk gitarr.
Modellserier och nummer kan ge ytterligare information om gitarrens egenskaper.
Tekniska termer som "cutaway", "electronics" och "X Series" kan förekomma i modellnamn.
Ergonomiska förbättringar (t.ex. avfasningar) kan också definiera en modell.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

20 Aug 2025, 12:19
Profile WWW

Post Re: Vad definierar en gitarr modell?
Lite esoteriskt men är inte en gitarr definition utav den man sett tex Peter Green Spela på eller Jimi Hendrix osv osv.
Dom som tryckte sig själv direkt in i huvudet på en som tonåring.

Jag vill inte erkänna ... men hade dessa nissar spelat på nått Floydfunkskit.
Hade jag säkert ratat allt annat.

Mitt andra svar är trä.
Träet i halsen är det som gäller, filtrationen utav frekvenser och träet måste klara av dom högre frekvenser för att sitta i ett band korrekt som örat gillar.

20 Aug 2025, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

Elgitarrer:

För de allra flesta är det nog form som är avgörande för hur man relaterar till en viss 'modell' av gitarr.

Tex när man lägger upp en bild på en 1961 Les Paul så kommer 100 arga kommentarer att det INTE är en LP utan en SG...
Förväntningar på en Les Paul är den ursprungliga designen med single cutaway, välvd topp osv....
Dock spelar inte mickar någon större roll, skalan tror jag inte de flesta ens känner till.

Ergonomi och utseende är nog det jag söker efter att vara optimalt för just den varianten av en gitarrmodell jag kollar på.
Dvs halsform, halsvinkel, huvudvinkel, plattform (stall) , färg, vikt.....

Sånt som mickar går enkelt att förändra.

Sen tror jag många som jag som hållt på typ >40 år och kollat på de klassiska modellerna får automatiskt 'syntax error' om man blandar
olika features mellan tex Fender och Gibson, eller gör en Explorer reverse etc. Andra tycker det är en spännande design men jag har svårt att
ta till mig det då hjärnan reagerar som den gör.

Detta med att en gitarrmodell kopplas till en viss gitarrist är nog generationskopplat och försvinner långsamt med tiden.....
I dag finns så många artister och gitarrer att det är nog en personlig reflektion som inte är så vanlig längre bland tex yngre personer
(tveksamt om de ens hört talas om tex Peter Green)

Att förknippa till ett visst ljud, ja kanske, men högst begränsat då det är ju störst betydelse för en elgitarr vilken förstärkare som används.
Jag förknippar tex Hendrix gitarrljud mer med Marshall än Fender (även Gibson för han använde ju båda fabrikaten flitigt)

Man kan vända lite på frågan, vad kan man ta bort från tex en Stratocaster för att den fortsatt ska anses vara just en Stratocaster?
Om man sätter HB i den och ändrar skalan är det för mig fortfarande en Strata,

Däremot om man ändrar kropssformen till en boll och behåller allt annat så är det inte längre en strata (för mig)

Kanske missförstått helt vad du avser, men då får du förklara bättre :mrgreen:

ChatGPTs åsikter om detta ger jag sådär för, det har visat sig vara högst begränsat och direkt felaktigt när man går in lite detaljerat på ämnen.
Alltså värdefullt för de som inte kan någonting, men begränsat om man redan har detaljerad kunskap

22 Aug 2025, 08:15
Profile ICQ WWW

Ett sätt att definiera det på är att en modell är så som den först presenterades och alla förändringar kräver ett tillägg i modellbeteckningen. Det ställer till det på ett lite lustigt sätt när det gäller Les Paul, och det känns bra tycker jag.

22 Aug 2025, 11:39
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]