View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 23:49

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Jaha nu ska de sabba swish_uppenbarligen inte 
Author Message

Post Jaha nu ska de sabba swish_uppenbarligen inte
edit: feltolkat av mig

Last edited by Obi on 01 Sep 2025, 10:04, edited 2 times in total.

01 Sep 2025, 07:08
Profile ICQ WWW

Post Re: Jaha nu ska de sabba swish
Det finns regler som jag betraktar som omyndigförklarande av banker, ev på uppdrag av myndigheter. Swish är ett, utlandsbetalningar ett annat. Jag kan inte göra vanliga utlandsbetalningar (Nordea) utan att kontakta banken och svara på frågor, oavsett belopp. En kompis med annan bank köpte för mindre än 300 kr på en auktionssida i UK och fick omedelbart en fråga från banken varför han skickat betalningen.

Jag har skickat och tagit emot omkring 40 kkr som max. För ett par köpare har det varit omöjligt att skicka mer än ca 20-25 kkr vid betalning och har då engagerat släkten för resterande belopp. En gång var det ett gift par som personligen var på besök. Det är en anledning att inte ha gemensamt transaktionskonto.

IDAG, 1/9 2025, ser ett utdrag av Nordeas swishregler ut som nedan:

Från Nordea

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish, får du automatiskt beloppsgränserna 5 000 kronor per betalning. Gränsen är 10 000 kronor per rullande sju dagar till andra privatpersoner.

Maxbeloppet för tillfälligt högre beloppsgräns är 100 000 kronor, och du väljer själv en giltighetstid på 1-3 dagar. Notera att du måste ha den önskade summan på ditt konto som är anslutet till Swish vid uppläggningstillfället.

För betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) är beloppsgränsen 100 000 kronor per betalning. Maxbeloppet är 100 000 kronor per rullande 7 dagarsperiod.

Du kan maximalt ta emot 100 000 kronor via Swish, både per betalning och per rullande sju dagar.

01 Sep 2025, 07:55
Profile

Byta bank är en annan fråga.

Mitt inlägg ovan är ej en rekommendation för Nordea. Det finns sannolikt andra alternativ som är bättre.

01 Sep 2025, 08:01
Profile

Obi wrote:
Fick meddelade från min bank (swedbank) att nu (4:e sept) skulle man minsann stta en gräns på max 3000:- per dag med swish.
(dock kommer man kunna skicka 3000:- privat och 3000:- till företag, Åh så generöst :roll: )
Man kan förvisso tillfälligt ändra beloppsgränsen för en dag , men bara till max 10000:- numera (tidigare 100k)

En gitarr som kostar t ex 20k blir alltså omöjlig att köpa med swish i fortsättningen om fullbetalning krävs vid överlämnadet .

Är det bara swedbank som är så här korkade eller är det nya generella swish-bestämmelser? Om det r Swedbank så byter jag nog bank.

Vad kommer härnäst, max 500:- ? :evil:

I meddelandet står ingenting om att gränsen för den tillfälligt höjda swishen kommer att ändras.
Så här lyder meddelandet:

”Den 4 september förändras beloppsgränserna för Swish. Den rullande sjudagarsgränsen ersätts med två dagliga gränser, en för Swishbetalningar till privatpersoner och en för Swishbetalningar till företag.

I samband med förändringen sätts din dagliga gräns till 3 000 kronor. Du kan ändra beloppsgränserna i bankappen eller internetbanken. Beloppsgränserna kan höjas till högst 10 000 kronor per dag till privatpersoner respektive företag.

Hur höjer jag beloppsgränsen?

• I bankappen: Välj Profil – Swish
• I internetbanken: Välj Övriga tjänster - Swish

Bra att tänka på

• För din säkerhet, behåll gärna en låg beloppsgräns och höj den endast vid behov.
• Du kan sätta en högre tillfällig beloppsgräns vid enstaka större betalningar i bankappen.”

Jag kan inte tolka det på något annat vis än att den tillfälliga (”enstaka”) beloppsgränsen (max kr 100 000) fortsatt kommer att kunna höjas över den dagliga gränsen (som man manuellt kan höja från nya default kr 3000 till kr 10 000).

Dessutom, nuvarande veckomaxgränsen på kr 15 000 ändras till en maxgräns per dag à kr 10 000. Det blir 70’ i veckan efter 4/9.

01 Sep 2025, 08:36
Profile

Marshall wrote:

Jag kan inte tolka det på något annat vis än att den tillfälliga (”enstaka”) beloppsgränsen (max kr 100 000) fortsatt kommer att kunna höjas över den dagliga gränsen (som man manuellt kan höja från nya default kr 3000 till kr 10 000).

Dessutom, nuvarande veckomaxgränsen på kr 15 000 ändras till en maxgräns per dag à kr 10 000. Det blir 70’ i veckan efter 4/9.

Ah tack. Jag läste nog för slarvigt och inte färdigt innan jag gick i taket. Uppfattade det som maxgränsen överhuvudtaget var 10k. Det var jag som var korkad denna gång :oops:

01 Sep 2025, 09:33
Profile ICQ WWW

arinihsd wrote:
Det finns regler som jag betraktar som omyndigförklarande av banker, ev på uppdrag av myndigheter. Swish är ett, utlandsbetalningar ett annat. Jag kan inte göra vanliga utlandsbetalningar (Nordea) utan att kontakta banken och svara på frågor, oavsett belopp. En kompis med annan bank köpte för mindre än 300 kr på en auktionssida i UK och fick omedelbart en fråga från banken varför han skickat betalningen.

Jag har skickat och tagit emot omkring 40 kkr som max. För ett par köpare har det varit omöjligt att skicka mer än ca 20-25 kkr vid betalning och har då engagerat släkten för resterande belopp. En gång var det ett gift par som personligen var på besök. Det är en anledning att inte ha gemensamt transaktionskonto.

IDAG, 1/9 2025, ser ett utdrag av Nordeas swishregler ut som nedan:

Från Nordea

När du som är över 18 år ansluter dig till Swish, får du automatiskt beloppsgränserna 5 000 kronor per betalning. Gränsen är 10 000 kronor per rullande sju dagar till andra privatpersoner.

Maxbeloppet för tillfälligt högre beloppsgräns är 100 000 kronor, och du väljer själv en giltighetstid på 1-3 dagar. Notera att du måste ha den önskade summan på ditt konto som är anslutet till Swish vid uppläggningstillfället.

För betalningar till företag, föreningar och organisationer anslutna till Swish (123-nummer) är beloppsgränsen 100 000 kronor per betalning. Maxbeloppet är 100 000 kronor per rullande 7 dagarsperiod.

Du kan maximalt ta emot 100 000 kronor via Swish, både per betalning och per rullande sju dagar.

Tack för infon. Nu var det ju jag som hade fultolkat denna gången men det är lite den känslan man har med bankerna Du får inte hantera dina egna pengar som du vill och inte ens sätta in för mycket pengar för då stänger vi ner kontot osv...

01 Sep 2025, 10:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]