Re: Jaha nu ska de sabba swish
Obi wrote:
Fick meddelade från min bank (swedbank) att nu (4:e sept) skulle man minsann stta en gräns på max 3000:- per dag med swish.
(dock kommer man kunna skicka 3000:- privat och 3000:- till företag, Åh så generöst

)
Man kan förvisso tillfälligt ändra beloppsgränsen för en dag , men bara till max 10000:- numera (tidigare 100k)
En gitarr som kostar t ex 20k blir alltså omöjlig att köpa med swish i fortsättningen om fullbetalning krävs vid överlämnadet .
Är det bara swedbank som är så här korkade eller är det nya generella swish-bestämmelser? Om det r Swedbank så byter jag nog bank.
Vad kommer härnäst, max 500:- ?

I meddelandet står ingenting om att gränsen för den tillfälligt höjda swishen kommer att ändras.
Så här lyder meddelandet:
”Den 4 september förändras beloppsgränserna för Swish. Den rullande sjudagarsgränsen ersätts med två dagliga gränser, en för Swishbetalningar till privatpersoner och en för Swishbetalningar till företag.
I samband med förändringen sätts din dagliga gräns till 3 000 kronor. Du kan ändra beloppsgränserna i bankappen eller internetbanken. Beloppsgränserna kan höjas till högst 10 000 kronor per dag till privatpersoner respektive företag.
Hur höjer jag beloppsgränsen?• I bankappen: Välj Profil – Swish
• I internetbanken: Välj Övriga tjänster - Swish
Bra att tänka på• För din säkerhet, behåll gärna en låg beloppsgräns och höj den endast vid behov.
• Du kan sätta en högre tillfällig beloppsgräns vid enstaka större betalningar i bankappen.”
Jag kan inte tolka det på något annat vis än att den tillfälliga (”enstaka”) beloppsgränsen (max kr 100 000) fortsatt kommer att kunna höjas över den dagliga gränsen (som man manuellt kan höja från nya default kr 3000 till kr 10 000).
Dessutom, nuvarande veckomaxgränsen på kr 15 000 ändras till en maxgräns per dag à kr 10 000. Det blir 70’ i veckan efter 4/9.