View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:11

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Stukat finger 
Author Message

Post Stukat finger
Det har gått 3v nu sedan jag fick en rejäl stukning (börja misstänka påbörjat benbrott) i höger pekfinger som fortfarande inte läkt. Hur svårt kan det vara att sätta plektrumet mellan tumme och långfinger kan man tycka men det är inte så enkelt. Pekfingret står ju rakt ut går ej att böja och plekrumet vill inte sitta kvar på plats det glider in mellan tumme och långfinger. Känner mig som en nybörjare. Det är bättre än inget men sjukt irriterande. Stackas mig! :?
Tänker att vi alla är rädda för fingerskador.

Vet inte vad jag vill säga med inlägget förutom om ni har behövt justera spelstil pga ergonomi eller skador eller byta vänster till höger gitarr eller dylikt?

15 Sep 2025, 09:45
Profile

Trist. Vid handskador brukar läkarna föreslå att man besöker arbetsterapeut. Alla har bra övningar att ta till och en del har också seriösa behandlingsmetoder. Både basist-sonen och jag har fått hjälp av arbetsterapeuter efter läkarbesök när vi har haft handskador.

Efter ett diskbråck i nacken hamnade en nerv i kläm (enligt kirurgen jag träffade), så att rörligheten i fingrarna påverkats. Det är surt, men rehabträning hjälper. Jag måste träna för att lära mig spela saker som jag tidigare bara spontant kunde spela och det krävs rent allmänt mer koncentration för att spela sånt som tidigare bara suttit i ryggraden.

Men man får vara glad att man kan spela trots olyckor och/eller åldrande och man får hålla sig inom sina begränsningar samtidigt som man tränar för att komma tillbaka och vidare. Det är fortfarande väldigt kul att spela även om jag får anpassa mig lite.

Steve Morse har ju lagt en hel del energi på att hitta nya sätt att spela på när högerhanden inte längre funkar som den gjort tidigare: https://www.ultimate-guitar.com/news/ge ... _play.html

15 Sep 2025, 11:26
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Stukat finger
Jag har skadat vänster pekfinger (sämsta jävla fingret att skada för gitarrspel!) hela tre gånger. Särskilt stresskador/ligamentskador tar lång tid att läka, kan ta ända upp till ett år innan man är återställd (och sen kanske man också behöver träna upp flexibilitet och muskelminne). Den sortens skador måste dessutom läka ut i sin egen takt, det finns inget sätt att snabba på processen, däremot att dra ut på tiden det tar att läka. Det vill man inte och det undviker man med att följa övningschemat man får av arbetsterapeuten slaviskt. Det finns ingen effektivare morot än att få kunna spela gitarr obehindrat!
Under tiden få man försöka spela på ett annat sätt, öva på slide tex. Man kan ju inte bara ta en paus och inte spela alls menar jag.

15 Sep 2025, 12:10
Profile

Trist/Jobbigt. Misstänker att du har försökt att köra en IA Eklundh; genom att omfamna plektrumet mellan tumme; och pekfinger istället?

15 Sep 2025, 12:26
Profile

Jonken wrote:
Trist/Jobbigt. Misstänker att du har försökt att köra en IA Eklundh; genom att omfamna plektrumet mellan tumme; och pekfinger istället?

Nja, plektrumet sitter mellan tumme och långfinger och pekfingret pekar rakt ut.

15 Sep 2025, 12:40
Profile

Dags för sånt där tumplektrum typ en ring på tummen med plektrume fast där.

15 Sep 2025, 13:29
Profile ICQ WWW

Krya på dig!

https://www.youtube.com/watch?v=DHJKF32Amzw&ab_channel=GarbergsSthlm

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

15 Sep 2025, 13:48
Profile WWW

Haha, blivit några sånna piller.
Tack! Det reder sig. :)

15 Sep 2025, 20:52
Profile

Får hoppas du inte blir förkyld också ;)
https://m.youtube.com/watch?v=Qg-md8geR ... FuZA%3D%3D

15 Sep 2025, 22:10
Profile

4trax wrote:
Det har gått 3v nu sedan jag fick en rejäl stukning (börja misstänka påbörjat benbrott) i höger pekfinger som fortfarande inte läkt. Hur svårt kan det vara att sätta plektrumet mellan tumme och långfinger kan man tycka men det är inte så enkelt. Pekfingret står ju rakt ut går ej att böja och plekrumet vill inte sitta kvar på plats det glider in mellan tumme och långfinger. Känner mig som en nybörjare. Det är bättre än inget men sjukt irriterande. Stackas mig! :?
Tänker att vi alla är rädda för fingerskador.

Vet inte vad jag vill säga med inlägget förutom om ni har behövt justera spelstil pga ergonomi eller skador eller byta vänster till höger gitarr eller dylikt?

Exakt samma sak hände mig 2007 efter ett slagsmål där jag knockade en snubbe med en rak höger rakt i pannan :lol:

Kunde inte använda pekfingret alls på tre månader. Enda sättet att spela var att hålla plektrumet mellan tumme och långfinger. Det tog ungefär en månad tills jag lärde mig det. Efter det så kändes det bra att spela så. Kanske kunde spela till 98% av min förmåga så efter tre månader tills jag inte behövde det längre.

Faktum är att jag testade att spela så för skojs skull för ett tag sedan, till och med att hålla mellan tumme och ringfinger också. Verkar som att allt jag lärde mig då för längesedan sitter kvar. Det känns inte svårt alls att spela så längre, som det gjorde i början när jag lärde mig det.

22 Sep 2025, 15:12
Profile ICQ WWW

Då har du haft liknande skada och du förstår hur avigt det känns. Tror största problemet är att pekfingret pekar rakt ut ( gravitation ).
Mitt finger fungerar fortfarande inte och fortfarande svullet dock så gör det inte ont längre. Jobbigt om det blir 3 månaders läktid!? :shock:

22 Sep 2025, 15:41
Profile

4trax wrote:
Då har du haft liknande skada och du förstår hur avigt det känns. Tror största problemet är att pekfingret pekar rakt ut ( gravitation ).
Mitt finger fungerar fortfarande inte och fortfarande svullet dock så gör det inte ont längre. Jobbigt om det blir 3 månaders läktid!? :shock:

Du ska nog vara glad om det bara tar tre månader. Stukningar kan ta allt från 2-3 veckor till över ett år att läka. Allt beror på hur allvarlig stukningen är.

Jag stukade foten förra sommaren och det tog ganska exakt ett år tills det läkte helt. Nu är visserligen fötter oftast värre när det gäller läkning, för att man måste i princip använda dem hela tiden om man inte vill vara helt handikappad.

22 Sep 2025, 16:04
Profile ICQ WWW

Om pekfingret inte går att böja efter en månad, och det fortfarande är svullet, ska man nog fundera över ifall någon sena gått av. Tänker på böjsenorna och dess infästningar.

Pekfingret är viktigt i dagliga livet och en bedömning av distriktsläkare är nog på sin plats (kan i sin tur ta hjälp av ortoped/handkirurg resp. arbetsterapeut).

22 Sep 2025, 18:40
Profile

Är utomland på jobb och vi har en sjuksyrra på jobbet han säger samma sak att det kan ta en jäkla tid men trodde inte att något gått av men blir det inte bättre ska jag uppsöka läkare. Han gav mig ljusbehandling med nån slags laserpenna kopplat till stor maskin men vet inte om det hjälpte, har iof inte ont längre.

23 Sep 2025, 06:45
Profile

Stukningar rent allmänt så ska man ju försöka få igång rörelsen så snabbt som möjligt efter skada för att förkorta återställningstiden.
Kontakta en sjukgymnast snarast är mitt tips.
Under tiden, prova att skippa plektrum och lira med fingrarna istället, kommer öppna helt nya kombinationer och sätt att spela, dvs utvecklande!

23 Sep 2025, 08:43
Profile

Donatello wrote:
Stukningar rent allmänt så ska man ju försöka få igång rörelsen så snabbt som möjligt efter skada för att förkorta återställningstiden.
Kontakta en sjukgymnast snarast är mitt tips.
Under tiden, prova att skippa plektrum och lira med fingrarna istället, kommer öppna helt nya kombinationer och sätt att spela, dvs utvecklande!

Det som påverkar läkningstiden allra mest när det gäller stukningar är vad du gör direkt sekunderna efter att du stukat kroppsdelen. Du ska linda hårt för att stabilisera. Gör du inte det så kommer det ta mycket längre för det att läka.

24 Sep 2025, 13:08
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]