Re: Vilken mitt-mick till mina humbuckers?
Jag har en del ibanez JEM-gitarrer -på vilka samtliga jag har bytt mitten micken micken i. Dessvärre har ingen av dessa en kropp i Basswood -som din JEM 555 har. Mina har kroppar i al och ask; vilket ger en distinktare och mindre luddig akustik klangbild. Mer lik en bättre strata och Tele.
Det första de flesta som tänker på en Ibanez JEM-gitarr, är nog inte singlecoil sound -utan over the top humbucker sound. Dock på en JEM; så är 3 av 5 lägen på mickrofon väljaren singlecoil ljud. Mittenmicken i dessa instrument är i ren ärlighet inte så värst bra. Den ger ett vekt, diskantrikt och sterilt ljud. Resultat av detta -är att många refererar till denna pick up som 'useless'. Att byta ut denna mick; är egentligen ett måste; om man vill även ha bra SC-ljud i sin Ibanez JEM.
Personligen är jag ett stort fan av DiMarzios Area -mickar. Dessa är brumfria -och låter som en riktig singlecoil mick skall göra. Dessa mickar (i olika varianter) har jag bytt till i mina Ibanez JEM gitarrer. Dock skulle inte jag rekommendera dessa till en gitarr med Basswood kropp. Detta speciellt om det är högre output mickar man söker efter.
Kompatibilitet:
DiMarzios design i mickar; innebär fasvända magneter. Detta betyder att magnetfältet är 'snott' tvärtom -mot de andra klassiska fabrikaten; som bla Gibson, Seymour Duncan etc. När det gäller Bare Knuckle mickar som jag har monterat genom åren -har magnetpolariteten varit tvärt om mot DiMarzio pickupper. Magnet polariteten i humbucker mick kan enkelt ändras; genom att ta isär den; och flippa blandmagneten i den samma. Problemen när det gäller DiMarzios mickar är tre:
1.) I många mickar har DiMarzio limmat fast magneten i bottenplattan.
2.) En SC mick går inte att 'vända' -då de separata magnetpolerna går igenom mickarna.
3.) Att flippa magneter i mickar kräver kunskap, erfarenhet och precision. (Lätt att förstöra micken i processen.)
Polariteten i mickarna spelar ingen roll -när micken är aktiv för sig själv. Dock när två olika mickar är aktiva ihop/tillsammans -spelar detta en stor roll. En fasvänd ton är stykemässigt svagare och sterilare -jämfört med mickar ihop -i rätt fas. Man kan enkelt kolla en micks polaritet; med en magnet: Micken suger fast eller stöter ifrån en extern magnet -när man lägger denna emot den.
Ex: Suger micken fast magneten -kommer samma mick att stöta ifrån den om du flippar på magneten och testar igen. När två mickar har samma polaritet, är de kompatibla med varandra: Kommer båda mickarna; generellt suga fast och stöta ifrån magnetfält på exakt samma sätt. Dvs två alternativ.
Men en magnet i en klassisk humbucker mick kan även vändas -genom att byta plats mellan diskantsida -och bassida. Detta styr vilken spole i micken är aktiv -när den tappas/splittas. Vanligtvis är det slugpolerna som är aktiva -när en HB-mick tappas.
På alla gitarrer med 24 bandshalsar sitter mickarna ganska tätt ihop på ytan mellan halsen och stallet. Dvs: omfånget/ytan -eller stränglängden till gänglig här är begränsad. Synar man samma avstånd på en gitarr med 21 eller 22 bandstavar; ger en betydligt längre placeringsyta för mickarna. På dessa mindre antal bandstavar -instrument innebär detta logiskt: Att exempelvis halsmickarna låter naturligare, varmare och bättre. Stratocasters och Les Pauls är ypperliga exempel på detta.
Synar vi mer Ibanez gitarren du har här: Ibanez JEM 555; är plektrumskyddets totala avstånd mellan halshäl och stall ca 13.5 cm. Detta är väldigt kort i jämförelse med avståndet på en Strata på ca 17 cm -eller en Les Paul på ca 16 cm. Dessa skillnader ger oss rakt av facit över varför de flesta helt korrekt uppfattar instrument med färre band i regel ha ett mer tilltalande och naturligare sound. För att bredda ut soundnyanserna ur ett H-S-H -instrument; är min personliga rekommendation: Att om möjligt gå längre: Istället för att de inre mickspolarna båda humbucker mickarna; är aktiva när micken tappas: Bör de yttre spolarna bli detta istället. Det här ger direkt extra nyans till soundet i 24 bands instrumentet.
Men nu har ju du redan installerat en Bare Knuckle mick i gitarren -vilket troligtvis innebär att du har en fas fel i i läge 2 -på switchen. Då blir frågan: Är din avsikt att anpassa Bare Knuckle micken till DiMarzio mickarna -eller tvärt om? Om du ändå har för avsikt byta ut din mitten mick .Finns ju andra alternativ än DiMarzio. Men hur tänker du med halsmicken? Skall du ha kvar den -eller köpa nytt i den gropen också?
-Hoppas detta hjälper Dig -att hitta rätt hela vägen med din JEM 555.
/ Jonken