View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 11:46

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tele, balans mellan hals- och stallmick 
Author Message

Post Tele, balans mellan hals- och stallmick
Jag har nyligen petat i en minihumbucker (firebird) i halsläget på min tele. I stallet har jag en standard telestallmick. Jag har inte bytt potarna så det är 250k-potar fortfarande vilket gör halsmicken betydligt basigare än stallmicen. Basigheten är ett problem. Men det större problemet är obalansen i ljudstyrka mellan mickarna. När man växlar mellan så måste man ratta om volymen och i mittläget dominerar halsmicken totalt.

Hur får man balans mellan mickarna?

Och är det 300k-potar som är lösningen på basigheten i halsmicken? Tappar jag inte samtidigt bas i stallmicken?

07 May 2026, 09:57
Profile ICQ WWW

Post Re: Tele, balans mellan hals- och stallmick
Jag citerar mig själv från en annan post: :mrgreen:

”Kan också tillägga att det uppstod ett pyssel när jag installerade en Firebird-pickup (”humbucker”) i halsläget på en telecaster. Det blev problematiskt att matcha volym- & tonkontrollspottar med de två olika pickuperna. Humbuckern ville ju ha en 500-pot och stallpickupen - en vanlig singlecoil - ville ha en 250-pot.
Prövade med ett extra motstånd på ena pickupens leadkabel men i switchens mittläge (båda pickuperna) vann alltid ena pickupen så det blev ingen hörbar mix. Även med en 500-pot blev det på liknande sätt*. Kompromissade länge med en 300-pot men inte heller det blev optimalt i mittläget.
Så i höstas sattes en dual ganged pot in med ena 500 och andra 250. Och för att få fason på tonpot-kopplandet fick det även där sättas en dual ganged pot. Två parallella system helt enkelt. Funkar utmärkt i mittläget.”

300-pot tar inte bort bas från stallmicken. Om något tillåter den mer topp från stallmicken, som ju normalt vill ha ett lägre Ohmvärde (250k). Blir något vassare, knappt märkbart.
För halsmicken tas bort litet grand topp då ju en humbucker normalt vill ha ett högre Ohmvärde (500k). Blir luddigare, definitivt märkbart.

* Det man kan göra är följande:
Om du vill att belastningen på humbuckern ska vara 500k och belastningen på singlecoilen ska vara 250k, använd en 500k volympot och koppla ett 470k-motstånd mellan singlecoilens heta ledning (vid 3-vägsbrytaren) och en jordpunkt så att mikrofonen ser något i närheten av 250k. Det gör att singlecoilen inte blir lika genomträngande vass som med enbart en 500k pot.
Dock hörs inte mickarna lika mycket i mittläget…

Jag tror alltså bästa lösningen är en tvillingpot på en axel, där ena poten är 500 och andra är 250 kOhm.

Kombinationen vanlig singlecoil i stallet och Firebird i halsläget är väldigt lyckad, tycker jag. Firebirdmicken är litet skräpig i sin karaktär och brightare än en vanlig minihumbucker så de matchar fint.

Last edited by Marshall on 07 May 2026, 14:32, edited 1 time in total.

07 May 2026, 14:17
Profile

Då kan jag tillägga att jag har en Firebird 7 allt original där halsmicken vs stallmicken är helt ur balans, får skruva ner halsmicken rejält och vise vers med stallmicken för att få det sisådär att lira ihop. Mycket bas i halsmicken !
Har dock ingen aning vad som skiljer mickarna åt, aldrig tagit reda på det.

07 May 2026, 14:32
Profile

Marshall wrote:

”Så i höstas sattes en dual ganged pot in med ena 500 och andra 250. Och för att få fason på tonpot-kopplandet fick det även där sättas en dual ganged pot. Två parallella system helt enkelt. Funkar utmärkt i mittläget.”

Det låter som en bra lösning. Var hittade du sådana?

Marshall wrote:
Kombinationen vanlig singlecoil i stallet och Firebird i halsläget är väldigt lyckad, tycker jag. Firebirdmicken är litet skräpig i sin karaktär och brightare än en vanlig minihumbucker så de matchar fint.

Även om min kombination inte funkar perfekt än så kan jag inget annat än att hålla med. För mig är det som telens motsvarihet till "superstrata".

07 May 2026, 16:02
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Då kan jag tillägga att jag har en Firebird 7 allt original där halsmicken vs stallmicken är helt ur balans, får skruva ner halsmicken rejält och vise vers med stallmicken för att få det sisådär att lira ihop.

Hittills är det bara det jag har testat, att skruva ner halsmicken rejält. Men det kan finnas mer att göra där. Ska testa lite till och se om det hjälper.

07 May 2026, 16:04
Profile ICQ WWW

NiklasC wrote:
Marshall wrote:

”Så i höstas sattes en dual ganged pot in med ena 500 och andra 250. Och för att få fason på tonpot-kopplandet fick det även där sättas en dual ganged pot. Två parallella system helt enkelt. Funkar utmärkt i mittläget.”

Det låter som en bra lösning. Var hittade du sådana?

Thomann har. Sök på ”Fender Poti 500K/250K Split Shaft”.
Dock, till Tele vill man inte ha split shaft så då får man bygga ett solid shaft med hjälp av en litet tunn metallhylsa utanpå skaftet; ”Allparts EP 0220-008 Brass Pot Sleeves”.
Sammanlagt blir priset c:a 300 kr per pot plus frakt.

07 May 2026, 16:49
Profile

Marshall wrote:

Thomann har. Sök på ”Fender Poti 500K/250K Split Shaft”.
Dock, till Tele vill man inte ha split shaft så då får man bygga ett solid shaft med hjälp av en litet tunn metallhylsa utanpå skaftet; ”Allparts EP 0220-008 Brass Pot Sleeves”.
Sammanlagt blir priset c:a 300 kr per pot plus frakt.

Okido, tack!

08 May 2026, 09:44
Profile ICQ WWW

Vad är det för stallmick? Jag kör firebird mick i halsläget och har kört ett gäng olika stallmickar. Tycker det aldrig varit ett problem med balansen när man har justerat höjden på dem. Jag har 500k pottar med en resistor till stallmicken så att den ser 250k. Funkar fint.

08 May 2026, 09:56
Profile

southbeck wrote:
Vad är det för stallmick? Jag kör firebird mick i halsläget och har kört ett gäng olika stallmickar. Tycker det aldrig varit ett problem med balansen när man har justerat höjden på dem. Jag har 500k pottar med en resistor till stallmicken så att den ser 250k. Funkar fint.

Blir det bra balans mellan de båda mickarna i mittläget tycker du, om du lyssnar kritiskt?

08 May 2026, 13:58
Profile

Jag skulle säga att mellanläget nog blir lite lidande men fungerar fortfarande bra. Om jag fattat det rätt så blir det i mellanläge brightare än vanligt. Funderar att testa med bara 250k potar. Sällan jag tycker en gitarr har för lite diskant, oftast tvärtom. Speciellt på tele.

08 May 2026, 14:15
Profile

southbeck wrote:

Det är en gammal Lundgren. Vet inte vad det är för modell men jag skulle säga att det är en ganska normallindad telestallmick. Jag köpte den begagnad för över 15 år sedan men minns att jag letade efter något som var standard, ingen extra hot eller så.

Även firebirdmicken är en Lundgren. Man vill ju gärna gynna lokalproducerat. (Bor 2 mil från Lundgren)

08 May 2026, 14:16
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]