NGD: Gibson Les Paul Studio -projekt
Detta är ett långt inlägg. Känns detta motigt: Hoppa över -eller skippa direkt till bilderna.
Kunde inte låta bli -att 'ropa hem' en begagnad gitarr från Börsen. Detta är faktiskt min första! Har aldrig ägt en LP Studio tidigare. Gitarren i fråga är en Gibson Les Paul Studio från 2010. Mitt öga fastnade för denna gitarr i dess vita kulör -med den extra svarta ebenholtz brädan. För mig påminner just denna nyans kombination väldigt mycket om den betydligt dyrare LP Custom. Snygg som F*N!
Givetvis var jag förberedd -på att gitarren måste byggas om ganska radikalt -om det skulle åkas på liknande varvtider som mina övriga Les Paul -gitarrer. Gitarren dök upp i fredags; och hamnade omgående på arbetsbänken. Efter att monterat isär hela instrumentet; blev det några kaffekoppar med tillhörande fundering; ifall gitarrens orginal hårdvara i krom skulle bytas ut mot guld eller nickel? Jag bestämde mig (efter några 'om' och 'men') -för att gå med nickel hårdvara. Gitarren behövde ALLT!
Lackmängden i gitarrens innerkammare var glädjande nog förvånansvärt tunn. Av erfarenhet vet jag att Gibson brukar vanligtvis spruta på ganska generöst på dessa. Jag nöjde mig därför endast med att kammar polera/tunna ur lacken i mickkamrarna -samt i switchkammaren. Detta för att ge gitarren lite extra klangegenskaper. Kropparna på dessa är ju weight reliaf:ade/kamrade. Den klassiska E-ton gaffeln på 440 Hz användes -för bekräftelse.
Bandstavarna och brädan på gitarren var i mycket bra skick. Det behövdes endast en polering + lätt rengöring av dessa.
Deluxe stämskruvarna som satt på instrumentet; var väldigt bra och i gott skick. Men eftersom målbilden var att detta instrument skulle lira på Historic Reissue/Customshop -nivåer; dög det inte med höga stolphöjder. Efter att ha rengjort stämskruvhålen (och här hade Gibson förövrigt lämnat mycket mer lack + poleringsrester); monterades nya pressbussningar av konverteringsformat på. Ett set GOTOH SD90 -med tillhörande C-A-R-D distanser skruvades fast.
Gibsons orginalbussningar 0.875" (22.22 mm) för stränghållaren lyftes ur kroppen; och ersattes med längre 1.188" (+30.1 mm) -kvalitets bussningar i mässing från ABM.
Efter diverse åter böjning av komprimeringsskadade micksarger -samt pluggning och omborrning av några skruvhål för micksargsmonteringen på kroppen: Skruvades mickramarna provisoriskt på plats igen för att dessa skulle räta till sig.
Under tiden var det dags att ge sig på elen i instrumentet. All orginal PCB (skit) skulle bli handwired -med riktig braided wire. Och den korta 3-läges switchen som sitter standard i dessa skulle ersättas med full längds switchcraft switch -med tillhörande sänkmutter. Räddade båda 500K volympotarna från PCB:t; för att återanvända dessa som ton potar i nya elen. Orginal 250K tonpotarna i elen sparades till annat. Två nya 500K volym potar (som faktiskt mäter nära 500K) -montrades in. Jag valde denna gång att gå på 60's wiring -med nya Sprague Orange Drop .022 kondningar. Ett nytt Pure Tone utjack -med ny nickelförgylld platta monterades.
Mick sargerna fick sträcka på sig fastskruvade över natten. Nästa dag monterades det mickar: Gibson Burstbucker II i stallgropen och Gibson Classic 57' i halsgropen. Orginal mickarna: De krompletterade 498T och 490R hamnade i bra-å-ha -lådorna.
Nu är det mesta på gitarren i princip klart. Det väntas på att ett nytt ABM stall -samt en ny ABM stränghållare i mässing skall dyka upp från Tyskland. Även ett set Faber låsskruvar till stränghållaren från Gitarrdelar väntas in...
/ Jonken