Yamaha RGX-Oriental [mod-tråd med bilder]
I en galax för länge sedan postades det en tråd om Ibanez Oriental, Kamal Musallam signaturgura. Ser ut som nedan.

Mycket sugen på att testa denna gura mailade jag de förenade arabemiraten och fick kostnadsförslag.
Code:
[i]Hi Linus,
Yes it is available for shipping to Sweden.
The guitar cost is 650 USD + 150 USD for shipping.
If you need a hard or a soft case that will be extra cost. The guitar comes in a card box pack.
Let us and we can do it for you.
All the best
Kamal M[/i]
5500 plus tull!? Fuck that shit!
Genast sneglade jag på min YAMAHA RGX-A2 då den inte har några greppbrädeinlägg, plus att guran i sig är billig om jag skulle skita i det blå skåpet vid en mod.
Dessutom ser den ju rätt ball ut, om inte minst lite udda!
Månaderna gick, jag postade trådar om vad jag skulle behöva tänka på etc.
Efter ett tag kom jag i kontakt med vår allas Rooth Custom Guitars (Benny, Guitaraddict).
Han hjälpte mig med goa tips och sålde mig en uppsättning band klara att bonka i brädan.
Nu efter juletider och allt var det dags att knäcka en bärs och ta tag i den flygande mattan!
Så här gick det till en mörk kväll i februari....
Steg ett var att förbereda min såg. Jag köpte en rundsåg på biltema, capris 50kr. Bladen hade givetvis taggarna åt sidorna för bra sågeffekt. Detta plattade jag ut för att skapa ett smalt och fint spår i brädan.

Sedan var det dags att mäta och märka ut vart jag skulle såga. Mätte både en och åtta gånger innan jag drog linjen. Sedan satte jag maskeringstejp runt om i förhoppning om att det skulle motverka att det slirade vid första tagen.

Efter det var det dags att montera min jig. För detta är inget man sågar på frihand om inte är bra tuff/dum.
Jag är bara halvtuff, så jag gjorde min jig som ett stöd åt sågbladet med hjälp av en spackelskrapa i metall fastspänd med tving. Det funkade fantastiskt fint!*

Väl sågat och klart var det dags att bonka band!
Klubba, ca 60kr hos Jula.

Väl på plats kom filen fram, ca pris 5-70kr hos biltema.
Med hjälp av denna tog jag av det grövsta på bandändarna samt jämnade ner banden med måtthjälpt av en stållinjal från Jula, kostnad ca 40kr.

Sedan var det dags att ta ner vassa bandändar, samt kröna banden.
Benny sa åt mig att köpa en kröningsfil från gitarrdelar, det gjorde jag aldrig, fick spontanryck att göra klart detta och orkade inte vänta på filen. Men jag skall köpa en dock! Det lär vara en mycket bra att ha grej!
Istället filade jag, likväl krönte banden med ett set nålfilar från biltema, ca pris 70kr.
Har ingen bild på det, men så här såg det ut någon gång i skedet..

Den med skarpt öga kan se att jag inte heller hade adekvatagreppbräde skydd då det finnes lite repor från fil och sådant.. Men det kommer snart fyllas ut med död hud och flott!
Väl klart såg den ut så här!

och så här

och så här

Allt som allt kan jag inte annat säga än att det vart ett skoj projekt och den fyller sin funktion väl till att dra Aladin-licks.
Den är riktigt skoj att spela på, även om det är en utmaning, dels att pricka rätt band, men även för att expandera tonförrådet och använda det.
Cool gura blev ännu coolare hur som helst!
Vad skall vi kalla den här?? RGX-Arab2?
*den med skarpt öga kan se att jag slant lite lite lite med sågen vid 11,5e bandet, försökte räta upp intoneringen vid kröningen. Tror inte det skapar några nämnvärda intoneringsproblem. Om inte annat så är ju ett arabiskt instrument normalt bandlöst och sällan 100% korrekt i pitch av spelaren heller. =+-0