View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 05:01

Reply to topic  [ 5 posts ] 
KontraBas -> Elbas hjälp 
Author Message

Post KontraBas -> Elbas hjälp
Min Farbror 75 år spelar bas i ett pensionärs gäng, han hanterar det flesta instrument men har aldrig spelat på en elbas.
Nu tycker han att ståbasen / kontrabasen han använder börjar kännas jobbig att bära omkring på så han frågade mig om det fanns bandlösa elbasar.

Nu till min fråga. vad kan han tänkas behöva i förstärkar väg, lokalerna dom spelar på är inte stora så någon megajätte förstärkare behöver han inte, en liten och smidig, och sedan bandlös eller inte bandlös vad tror ni som kan detta.
Kontrabasen har han ju i ryggmärgen hur blir övergången till bandlös elbas, är det som att cykla han man en gång lärt sig det så spelar det ingen roll om cykeln är svart eller vit det går ändå.

Alla tips emottages.

20 Feb 2012, 21:40
Profile

Post Re: KontraBas -> Elbas hjälp
Kolla markbass-förstärkarna. Små, väger nästan ingenting och har ordentligt med pulver. Din farbror skulle förmodligen klara sig utmärkt med den allra minsta modellen.
Finns ju el-kontrabasar också, om han tycker övergången känns svår. Fula som stryk, men det kanske kan vara praktiskt i vissa fall.

20 Feb 2012, 22:45
Profile

isana wrote:
Kolla markbass-förstärkarna. Små, väger nästan ingenting och har ordentligt med pulver. Din farbror skulle förmodligen klara sig utmärkt med den allra minsta modellen.
Finns ju el-kontrabasar också, om han tycker övergången känns svår. Fula som stryk, men det kanske kan vara praktiskt i vissa fall.

Tack för tipset skall kolla in markbass förstärkarna :D

21 Feb 2012, 10:13
Profile

Ja, spelmässigt det är ju ganska stor skillnad mellan elbas och kontrabas, så en elkontra är nog ett säkrare kort att satsa på. Finns billiga på Thomann.

22 Feb 2012, 11:51
Profile WWW

Vår basist lirar tung rock på en liten Fender Rumble 1x12 högtalare som nästan inte väger nånting, det funkar ganska bra i normal rocksättning. å sen finns det små lätta transistortoppar för en liten summa till det om man vill.

22 Feb 2012, 12:38
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]