| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Är det någon som fått sin B9:a än? (Årets säckpipa? :) )
Jag ska få min i veckan, men de 15 första som bokade sig en B9:a hos TGT11 ska väl ha fått sina nu.
Och då är jag nyfiken på hur bra den funkar i verkligheten...
/CM
Last edited by CarlM on 04 Jul 2014, 19:49, edited 1 time in total.
|
| 28 Jun 2014, 18:05 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
 Re: Är det någon som fått sin B9:a än?
_CM_ wrote: Och då är jag nyfiken på hur bra den funkar i verkligheten... Jag har inte köpt någon, men är också nyfiken inför ett ev. framtida köp. Hittade en ny YT-video med B9:an. Killen spelar inget vidare, men det låter inte lika bra som i EHX egna video: https://www.youtube.com/watch?v=TPEByNewoMA
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 28 Jun 2014, 18:47 |
|
 |
|
spufuz
|
Det låter ju riktigt kass... 
|
| 28 Jun 2014, 20:16 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2808 Location: Kalmartrakten SWISH
|
Fan Forsman, det där klippet var ju rena motgiftet mot B9-GAS. Nu kommer det bli billigt att köpa en begagnad och fort kommer det att gå. 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 29 Jun 2014, 08:56 |
|
 |
|
Forsman
|
Granis67 wrote: Fan Forsman, det där klippet var ju rena motgiftet mot B9-GAS. Nu kommer det bli billigt att köpa en begagnad och fort kommer det att gå.  Eller hur! Tyckte att det var lite märkligt att det bara fanns ETT enda klipp på YT på denna pedal. Det kan ju vara så att killen i videon inte spelar något vidare bara. Verkar som att pedalen är ganska känslig mot utklingande strängar, tonerna dör ganska snabbt. Kanske kan lösas genom att ha en kompressor innan pedalen, eller en clean boost? Ska bli grymt intressant att få höra vad de nyblivna B9-pedalägarna säger! EDIT: Ny video med pedal steel... https://www.youtube.com/watch?v=QfnECGsiqy4Å en till med gitarr: https://www.youtube.com/watch?v=oYbgysVzmpwLät lite bättre faktiskt.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 29 Jun 2014, 09:38 |
|
 |
|
pudas
|
Jag längtar efter att kunna göra en vass cover på "Satan takes a holiday"! https://www.youtube.com/watch?v=jzg_4fAGUy4
_________________ pudas
|
| 29 Jun 2014, 10:27 |
|
 |
|
CarlM
|
Granis67 wrote: Fan Forsman, det där klippet var ju rena motgiftet mot B9-GAS. Nu kommer det bli billigt att köpa en begagnad och fort kommer det att gå.  Japp, det kommer finnas många ute, billigt. Man måste spela orgel-arr på den annars blir det bara skit. Han i yx-demon kör något countryaktigt gitarrlick, med MOD-ratten på noll. Klart det låter skit. Samma sak med bizarrdemon med pedal-steel. Ett instrument som hela tiden glider på tonerna ska försöka låta som ett instrument som inte kan böja tonerna. Smaken är väl olika, man jag blev sjösjuk. Men B9:an kanske låter skit oavsett hur man spelar. Jag tycker inte att han i EHX-demon spelar bra heller, om man bara lyssnar på det som om någon hade spelat det på orgel, utan att ta hänsyn till att det spelas på gitarr. Rätt otajt och yxigt, eller är det bara jag som är kinkig? Men jag tror nog att det går att använda den till vissa saker, om man bara spelar inom dess begränsningar. Vi får se. Kul ska det bli att ge det ett försök i alla fall. /CM
|
| 29 Jun 2014, 10:45 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Jag väntar också - betalade över disk för en vecka sen. Vad gäller den begynnande kritiken - ja, inte är det så att jag säljer mina gitarrer bara för att nån lirar illa på tuben... Det är ganska uppenbart att man måste lägga en del av ryggmärgsreflexerna med bends och glidningar åt sidan och tänka lite klaviaturspel - givet är det så. Men det är ju inte så nytt. MIDI-emuleringar har ju funnits länge, det handlar om att ha en idé om vad man ska göra med det. Tror nog inte att den officiella demovideon vilseleder så mycket. Prova att göra vad han gör och ta det därifrån. Jag är nyfiken på vem först av etablerade artister som tar in pedalen på bordet och gör något kul. Tror nog en del blues- eller jazzgitarrister säkert har nåt på gång. Men jag tror nog inte världen väntar på nya varianter av orgelljud gjorda utifrån egenskaper orgeln inte har. Var konservativ (och lite musikalisk), så kan det bli en hit(!) 
|
| 30 Jun 2014, 18:22 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Nu finns de i landet. Hämtar min i eftermiddag om jag hinner. Tror dock det dröjer lite med ordentligt test. Upptäckte att jag har ett liv också... 
|
| 01 Jul 2014, 12:58 |
|
 |
|
spufuz
|
Då förväntar vi oss naturligt vis att första demo-klippet ska vara solot i Lazy.
|
| 01 Jul 2014, 18:02 |
|
 |
|
Forsman
|
Börjar dyka upp lite fler B9-videor nu. Den här killen spelar gitarr genom den. Tror att man ska tänka lite mer keyboard om det ska låta bra. Men den verkar ganska snabb iaf, tycker inte att jag hör nån direkt latency - som är det jag är mest orolig över. Tror att man behöver ha en clean spelstil. Än så länge så tycker jag att pedalen fortfarande verkar väldigt kul! https://www.youtube.com/watch?v=QXuOf0KxUJwEn till video, här känns det som att killen slarvar i sin spelstil lite, eller om det bara är för svag inputsignal i pedalen eller nåt, känns som den tappar toner. https://www.youtube.com/watch?v=PNU_oktrOec
|
| 02 Jul 2014, 17:04 |
|
 |
|
Freppezon
|
Låter bra ju! 
|
| 02 Jul 2014, 20:03 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag har fått min. Fem minuter har jag hunnit testa och min första uppfattning är att den suger. Kommer med ett andra utlåtande senare.
|
| 03 Jul 2014, 09:48 |
|
 |
|
CarlM
|
Forsman wrote: Börjar dyka upp lite fler B9-videor nu. Den här killen spelar gitarr genom den. Tror att man ska tänka lite mer keyboard om det ska låta bra. Men den verkar ganska snabb iaf, tycker inte att jag hör nån direkt latency - som är det jag är mest orolig över. Tror att man behöver ha en clean spelstil. Än så länge så tycker jag att pedalen fortfarande verkar väldigt kul! https://www.youtube.com/watch?v=QXuOf0KxUJwEn till video, här känns det som att killen slarvar i sin spelstil lite, eller om det bara är för svag inputsignal i pedalen eller nåt, känns som den tappar toner. https://www.youtube.com/watch?v=PNU_oktrOecEn sak är helt klar och det är att det låter skit när man bänder. Och det verkar som alla som gör YT-demos envisas med att bända, vilket gör att deras demos låter skit. En annan sak är att många glider över strängarna på greppbrädan, vilket ibland ger ton och ibland inte. Pull-off och hammer-on verkar heller inte vara något som B9:an gillar, eftersom vet verkar som den ger ton över in viss anslagshårdhet. Så det är nog individuellt om man kan få något vettigt ur den eller inte. Men att harva gitarr-lir och tro att det kommer fantastiskt orgelspel ur B9:an kan man nog glömma. Jag hörde en YT-demo igår där en spelade Les Paul via den och jag tycker det verkar som den reagerar snabbt och att själva orgelljudet verkar OK, så jag tror och hoppas fortfarande att det kommer att kunna funka i en bandmix, om man bara arrar på ett smart sätt som använder B9:an inom sina begränsningar. I nästa vecka vet jag nog...  /CM
|
| 03 Jul 2014, 11:53 |
|
 |
|
CarlM
|
davidihse wrote: Jag har fått min. Fem minuter har jag hunnit testa och min första uppfattning är att den suger. Kommer med ett andra utlåtande senare. På vilket sätt tycker du att den suger? Reagerar den långsamt? Missar den toner? Låter själva orgelljuden skit? Jo, jag är extremt nyfiken på allt som gäller B9:an... /CM
|
| 03 Jul 2014, 12:00 |
|
 |
|
Forsman
|
davidihse wrote: Jag har fått min. Fem minuter har jag hunnit testa och min första uppfattning är att den suger. Kommer med ett andra utlåtande senare. 500 spänn bjudet! 
|
| 03 Jul 2014, 15:29 |
|
 |
|
Dexter
|
Av det jag har hört verkar det som att den passar bäst som ett komplement för jazz- och bluesgitarrister och framför allt för att färga olika komp. Det är nog inget ljud man får feeling av om man vill spela rocksolon. Fast man vet aldrig. Med lite tålamod kanske man hittar en sweetspot, kanske i kombination med en annan effekt.
|
| 03 Jul 2014, 15:43 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1899 Location: Förort med Swish
|
Nä tack jag vill inte nån, inte ens om det är gratis Har redan 2 st Hammond orglar + ett Leslie Mycket roligare 
_________________ tligen
|
| 03 Jul 2014, 16:49 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Wåhlin wrote: Jag väntar också - betalade över disk för en vecka sen. Vad gäller den begynnande kritiken - ja, inte är det så att jag säljer mina gitarrer bara för att nån lirar illa på tuben... Det är ganska uppenbart att man måste lägga en del av ryggmärgsreflexerna med bends och glidningar åt sidan och tänka lite klaviaturspel - givet är det så. Men det är ju inte så nytt. MIDI-emuleringar har ju funnits länge, det handlar om att ha en idé om vad man ska göra med det. Tror nog inte att den officiella demovideon vilseleder så mycket. Prova att göra vad han gör och ta det därifrån. Jag är nyfiken på vem först av etablerade artister som tar in pedalen på bordet och gör något kul. Tror nog en del blues- eller jazzgitarrister säkert har nåt på gång. Men jag tror nog inte världen väntar på nya varianter av orgelljud gjorda utifrån egenskaper orgeln inte har. Var konservativ (och lite musikalisk), så kan det bli en hit(!)  Upprepar det här inlägget ovan då. Jag tycker det var ganska uppenbart från början att man inte ska "spela gitarr" med den. Det är väl där en del av utmaningen ligger. Har tyvärr inte hunnit att prova än. Ska se vilken natt jag orkar... 
|
| 03 Jul 2014, 17:08 |
|
 |
|
Marshall
|
Har provat nu. Freppezon skulle inte gillat fizzlet. Där finns en latency som påverkar spelkänslan, ungefär som när man spelar lajnat genom datorn. Den är ändå kul att spela med och trackingen funkar bra med en klen singlecoilsignal, bättre med högre output. Ljudet känns som designat för en rigg med rent ljud, eller möjligen distande röris som specialrattats för ändamålet (alltså inte en Vox där spräcket optimerats för Fenderjingaling) så det känns svårt att switcha mellan B9- & vanligt gitarrsound. Givetvis måste man lägga sina voicings så att det låter orgel och däri ligger det roliga.
|
| 03 Jul 2014, 20:37 |
|
 |
|
CarlM
|
Marshall wrote: Har provat nu. Freppezon skulle inte gillat fizzlet. Får man fråga vad "fizzlet" betyder..? Marshall wrote: Där finns en latency som påverkar spelkänslan, ungefär som när man spelar lajnat genom datorn. Den är ändå kul att spela med och trackingen funkar bra med en klen singlecoilsignal, bättre med högre output. Det var intressant. Då ska jag nog montera en gamma booster jag har liggande över på mitt lila B9-bord med B9 och volympedal som jag ska pussla ihop när jag får min. Det verkar vara bra att kunna laborera med insignalen till B9:an. Marshall wrote: Ljudet känns som designat för en rigg med rent ljud, eller möjligen distande röris som specialrattats för ändamålet (alltså inte en Vox där spräcket optimerats för Fenderjingaling) så det känns svårt att switcha mellan B9- & vanligt gitarrsound. Precis som med en vanlig orgel då. Efter lesliereparationen härom kvällen testade jag det genom att köra min Hammond via en gitarförstärkare som var ställd för smådist med en Gretsch med trötta strängar. Det lät skit. Trots att jag normalt alltid använder just den förstärkaren till min gamla orgel. Så det verkar ju rimligt och logiskt även om det kan vara opraktiskt för den som vill köra med samma förstärkare till båda. Som budgetlösning kanske man kopplar den direkt till PA/monitorsystem eventuellt via en gammal POD eller liknande. (Jag ska ju som sagt köra genom min orgelrigg.) /CM
|
| 03 Jul 2014, 22:18 |
|
 |
|
Marshall
|
_CM_ wrote: Marshall wrote: Har provat nu. Freppezon skulle inte gillat fizzlet. Får man fråga vad "fizzlet" betyder..? Fizzle är för mig ett slags biljud i diskantregistret, hörs ofta i digitala förstärkaremulanter. Ordet är onomatopoetiskt, ljudhärmande. Det är också Freppezons standardinvändning då förstärkare/högtalare/pedaler bedöms, typ "låter bra om det inte vore för allt fizzle".
|
| 03 Jul 2014, 22:39 |
|
 |
|
CarlM
|
Marshall wrote: _CM_ wrote: Får man fråga vad "fizzlet" betyder..? Fizzle är för mig ett slags biljud i diskantregistret, hörs ofta i digitala förstärkaremulanter. Ordet är onomatopoetiskt, ljudhärmande. Det är också Freppezons standardinvändning då förstärkare/högtalare/pedaler bedöms, typ "låter bra om det inte vore för allt fizzle". OK, tack för förklaringen. Jag gissade att det var antingen det eller att något var besvärligt användarmässigt. /CM
|
| 04 Jul 2014, 00:16 |
|
 |
|
CarlM
|
 Re: Är det någon som fått sin B9:a än? (Årets säckpipa? :) )
Då har jag testat min i sisådär 10 minuter... Kul, men in i helvete svårt. Tyvärr är den anslagskänslig, vilket en riktig orgel inte är, så jag får nog sätta en kompressor eller limiter före, om jag inte lyckas spela jämnare. Man måste dra på lite för att slippa höra det irriterande direktljudet från gitarren, men det är ju inte något problem när man spelar i band. Tonerna ligger inte kvar som jag trodde utan de klingar som gitarren. För övrigt kan jag nog hålla med om det som Marshall skrev. Jag har inte hunnit ratta till ljud utan körde på de inställningarna som förstärkaren stod på och kopplade bara in lesliet. Men emellanåt låter det jävligt bra och det här kommer bli användbart för mig, men som sagt det är svårt som fan för en gammal rocker, som inte gått på musikhögskolan. Det här kommer att bli, bra. Min stannar. Nu är det bara öva, öva, öva som gäller! 
Last edited by CarlM on 05 Jul 2014, 23:48, edited 1 time in total.
|
| 04 Jul 2014, 19:57 |
|
 |
|
Wåhlin
|
_CM_ wrote: Då har jag testat min i sisådär 10 minuter... Kul, men in i helvete svårt. Tyvärr är den anslagskänslig vilket en orgel inte är, så jag får nog sätt en kompressor eller limiter före, om jag inte lyckas spela jämnare. Man måste dra på lite för att slippa höra det irriterande direktljudet från gitarren, men det är ju inte något problem när man spelar i band. Tonerna ligger inte kvar som jag trodde utan de klingar som gitarren. För övrigt kan jag nog hålla med om det som Marshall skrev, jag har inte hunnit ratta till ljud utan körde på de inställningarna som förstärkare stod på och kopplade inte lesliet. Men emellanåt låter det jävligt bra och det här kommer bli användbart för mig, men som sagt det är svårt som fan för en gammal rocker, som inte på musikhögskolan. Det här kommer att bli, bra. Min stannar. Nu är det bara öva, öva, öva som gäller!  Ungefär samma känsla här, men jag tycker visst tonerna hänger kvar. De hänger ganska länge och tar tvärslut (som att släppa tangenten) när signalen blir för låg. Det verkar vara väldigt känsligt vilken förstärkarinställning man har. Också gitarren verkar vara viktig. Har noterat att de i demovideon byter gitarr mellan varje orgelljud. I lägre register och som pedal-toner är den mycket bra. I det högre registret måste man experimentera mycket innan det blir bra tror jag.
|
| 05 Jul 2014, 16:41 |
|
 |
|
Elmwood
|
Nån som testat att simulera distad hammond typ John Lord sound?
|
| 06 Jul 2014, 16:43 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Forsman wrote: davidihse wrote: Jag har fått min. Fem minuter har jag hunnit testa och min första uppfattning är att den suger. Kommer med ett andra utlåtande senare. 500 spänn bjudet!  Då bjuder jag 250:-
|
| 06 Jul 2014, 21:21 |
|
 |
|
CarlM
|
Har snabbtestat lite mer nu. Den här gången via PA med reampbox som line box och lite reverb med pyttelite delay. Inget ljudfixande eller nivåkollande, det fanns det inte tid till. Nu låter det klart bättre. Jag blir inte riktigt klok på klickemuleringen än, men det ger sig nog. Än så länge har jag inte spelat riktigt högt och det är störande att höra gitarrens direktljud. Det låter bättre, ju mer man tränar, men så fort man tycker det börjar låta lite bra och man får inspiration, så kommer gitarräkorna farande. Jag får nog fundera igenom till vilka låtar jag ska använda den först och träna in arr. Så småningom när jag vant mig, så går det säkert att improvisera mer. Men just nu är det för mycket dikeskörningar. Minsta vibrato eller bändning, så låter det skit. Samma sak om man spelar ojämnt. Det är faktiskt det största problemet. Den låter väldigt olika starkt på olika strängar. Jag har kört med en mahogny-Gibson med Rio-PAF:ar och den är lite för svag och det låter klart bättre när insignalen är hög, så jag ska prova med kompressor, booster och overdrives för att de hur den reagerar på det. Det går framåt och jag har kul!  /CM
|
| 06 Jul 2014, 21:53 |
|
 |
|
CarlM
|
Elmwood wrote: Nån som testat att simulera distad hammond typ John Lord sound? Jo, att leka Jon Lord går fint. Det är faktiskt den typen av spel som är lättast att få till med B9:an, men så sa han också i en intervju att han egentligen spelade kompgitarr i Deep Purple, eftersom Blackmore hade fullt upp med annat lir. Jag lekte lite med "Space Trucking" i kväll, eftersom den är rätt lätt på gitarrorgel. Lite Lazy pillade jag också med. Så det går fint. /CM
|
| 06 Jul 2014, 21:57 |
|
|