|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Spänningsregulator ned till 5v men bara 6,5 in går det?
| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Spänningsregulator ned till 5v men bara 6,5 in går det?
Har 6,5v som behöver komma ned till 5v är det möjligt med så låg inspänning? Vilken likriktare ska jag ha?
|
| 02 Aug 2014, 09:45 |
|
 |
|
Geleråtta
|
 Re: Spänningsregulator ned till 5v men bara 6,5 in går det?
Skilj på olika saker. En likriktare omvandlar bara växelspänning till likspänning. Det kan du däremot aldrig åstadkomma med en spänningsregulator som istället bara stabiliserar spänningen ut till ett önskat värde.
Såg att du pratade om spänningen från powerlampan och en tempmätare i en annan tråd. På powerlampan är det AC växelström så där kan du INTE koppla en spänningregulator utan att likrikta först.
Med en färdig likriktarbrygga eller egen graetzbrygga av 4 st standarddioder i (1N4001, 1N4002, 1N4003 eller liknande) borde du få ut runt 7.5V. För att stabilisera spänningen räcker det med en stor kondensator (något-några tusen uF) och sen kan du droppa spänningen med två-tre likadana dioder (som i bryggan) i serie så borde du hamna nära 5V. Eftersom du inte ska driva något med ljud i så spelar lite rippel ingen roll.
DU har dock inte 6.5V AC i förhållande till jord på powerlampan utan ca hälften plus minus dvs +-3.25V AC i förhållande till jord där. Du får därför inte koppla graetzbryggan till chassijord eller apparaten/tempmätaren du ska driva till jord på chassit. Allt i samband med likriktaren och tempmätaren måste flyta i förhållande till övrig apparatjord för att det ska fungera.
Last edited by Geleråtta on 03 Aug 2014, 02:28, edited 1 time in total.
|
| 02 Aug 2014, 11:08 |
|
 |
|
DrSlim
|
Geleråtta wrote: Skilj på olika saker. En likriktare omvandlar bara växelspänning till likspänning. Det kan du däremot aldrig åstadkomma med en spänningsregulator som istället bara stabiliserar spänningen ut till ett önskat värde.
Såg att du pratade om spänningen från powerlampan och en tempmätare i en annan tråd. På powerlampan är det AC växelström så där kan du INTE koppla en spänningregulator utan att likrikta först.
Med en färdig likriktarbrygga eller egen graetzbrygga av 4 st standarddioder i (1N4001, 1N4002, 1N4003 eller liknande) borde du få ut runt 7.5V. För att stabilisera spänningen räcker det med en stor kondensator (något-några tusen uF) och sen kan du droppa spänningen med två likadana dioder (som i bryggan) i serie så borde du hamna nära 5V. Eftersom du inte ska driva något med ljud i så spelar lite rippel ingen roll.
DU har dock inte 6.5V AC i förhållande till jord på powerlampan utan ca hälften plus minus dvs +-3.25V AC i förhållande till jord där. Du får därför inte koppla graetzbryggan till chassijord eller apparaten/tempmätaren du ska driva till jord på chassit. Allt i samband med likriktaren och tempmätaren måste flyta i förhållande till övrig apparatjord för att det ska fungera. Alltså; jag blir impad. Fan vad en del kan.
_________________ Gud finns inte.
|
| 02 Aug 2014, 18:38 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Jo jag har likriktat och hängt över en konding. Efter det ska jag stabilisera spänningen. Trodde att mätaren skulle tåla lite överspänning,men den gav upp efter en halvtimma.
|
| 03 Aug 2014, 00:02 |
|
 |
|
Geleråtta
|
Bbenderman wrote: Jo jag har likriktat och hängt över en konding. Efter det ska jag stabilisera spänningen. Trodde att mätaren skulle tåla lite överspänning,men den gav upp efter en halvtimma. NÅgra dioder av typen 1n400x i serie med plusledaren hade räckt för att ta ner spänningen sedan. Tror de droppar spänningen 0.7V per diod.
|
| 03 Aug 2014, 02:30 |
|
 |
|
peterh
|
Bbenderman wrote: Jo jag har likriktat och hängt över en konding. Efter det ska jag stabilisera spänningen. Trodde att mätaren skulle tåla lite överspänning,men den gav upp efter en halvtimma. en 7805 krets efter likriktare och kondensator borde fungera . https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19820
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 03 Aug 2014, 09:49 |
|
 |
|
Geleråtta
|
peterh wrote: Bbenderman wrote: Jo jag har likriktat och hängt över en konding. Efter det ska jag stabilisera spänningen. Trodde att mätaren skulle tåla lite överspänning,men den gav upp efter en halvtimma. en 7805 krets efter likriktare och kondensator borde fungera . https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19820Ja en 7805 fungerar med den inspänning som finns tillhanda. Lite overkill kanske.
|
| 03 Aug 2014, 11:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|