View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 06:17



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Mckläder 
Author Message

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Mckläder
Fick av en vän ett utomordentligt fint skinnställ för MC, dock hade det hängt lite för länge i en källare med påföljande lukt. Så, hur gör man? Är det möjligt att meddelst diskmedel och vatten ta kål på källarlukten? Eller måste jag lämna in grejorna på kemtvätt?

_________________
Mats


20 Nov 2012, 18:33
Profile

Joined: 06 Feb 2009, 18:15
Posts: 467
Location:
Post Re: Mckläder
Skinn är absolut inte det bästa sättet att skydda en motorcykel, så släng det och köp något mer modernt.
Exempel: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Helkapell-for-MC-821301/

:roll:


20 Nov 2012, 21:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Mckläder
är det "källarlukt" så handlar det sannolikt om mögel och den lukten är nog tyvärr väldigt svårt att bli av med. Professionell ozonbehandling kanske, men det kostar nog mer än vad skinnstället är värt

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Nov 2012, 21:36
Profile WWW

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post Re: Mckläder
Vilken del av landet bor du i? Om du har turen att bo i norr i närheten av Luleå ( läs oturen..) :roll: så kan jag hjälpa dig, jobbar i den sektorn, sanering av brand,lukt, mögel etc... Skulle gissa att en joniserings behandling skulle göra susen samt att galltvål är ett hett tips! Gnid och tvätta det försiktigt med galltvål.

_________________
I`m old enough to choose my toys..


20 Nov 2012, 21:43
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Mckläder
Borde inte en bilrekondare kunna fixa detta? Dom kan ju ta bort liklukt från bilklädslar, det här borde vara en baggis för dom. Dom har en jävla massa kemiska guckor som man inte vill veta vad det är. Jag skulle lätt pröva med en bilrekonditionerare.


20 Nov 2012, 23:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1642
Location: Halmstad
Post Re: Mckläder
Jag förmodar att det är ett helkapell till Matsk och inte hojen. Lite plus och minus i ovanstående svar. Fråga kemtvätten. När jag frågade senast ville inte min lokala kemtvätt ens prova. Nästa alternativ blir väl galltvål. Min svettluktande jacka går till förlängning av läderjeansen i vinter.

Jesperado wrote:
Skinn är absolut inte det bästa sättet att skydda en motorcykel, så släng det och köp något mer modernt.
Exempel: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Helkapell-for-MC-821301/

:roll:


21 Nov 2012, 01:28
Profile

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Mckläder
Tackar för tipsen, tror att jag börjar med galltvål, som jag har hemma, så får jag se (eller lukta rättare sagt)

_________________
Mats


22 Nov 2012, 08:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.