|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Bygger en traktor till min son,hjälp med motorstyrningen.
| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Bygger en traktor till min son,hjälp med motorstyrningen.
Bygger en liten traktor till min son. Har en likströmsmotor till ändamålet från en el-scooter. Ska styra farten med potentiometer. Hur ska jag få vridmoment vid lågfart? Typ en skruvdragare som är stark på lågt varv. Någon som vet hur det fungerar å hur man kan bygga en.
|
| 04 Aug 2014, 13:16 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Bygger en traktor till min son,hjälp med motorstyrningen
Bbenderman wrote: Bygger en liten traktor till min son. Har en likströmsmotor till ändamålet från en el-scooter. Ska styra farten med potentiometer. Hur ska jag få vridmoment vid lågfart? Typ en skruvdragare som är stark på lågt varv. Någon som vet hur det fungerar å hur man kan bygga en. Kanske en sådan här : http://www.ebay.com/itm/6V-12V-24V-36V- ... 51aeecc19e
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Aug 2014, 14:50 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Tack för den länken Den måste ju vara optimal för ändamålet,undrar om den finns os någon Svensk återförsäljare?
|
| 04 Aug 2014, 20:10 |
|
 |
|
peterh
|
Bbenderman wrote: Tack för den länken Den måste ju vara optimal för ändamålet,undrar om den finns os någon Svensk återförsäljare? Det finns flera, t.ex. http://www.electrokit.com/dc-till-pwm-modul.48291 ( upp till 6A )
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Aug 2014, 20:25 |
|
 |
|
Bbenderman
|
|
| 04 Aug 2014, 22:06 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Faktum är att en komplett skruvdragare är bra att utgå ifrån. Vet att Bosch för några år sen byggde några sparkcyklar i demosyfte där man bara satte en skruvdragare i en hållare vid bakhjulet. Den gick in i en snäckväxel och en wire var kopplad till en vanlig tumgas på styret. En vuxen kunde utan problem dra iväg i ganska bra fart.
|
| 05 Aug 2014, 14:42 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|