| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Bilförsäkringar
Jag måste försäkra min Mitsubishi L200 -13 och frågan är då om ni har erfarenheter av de olika försäkringsbolag?
Folksam har en märkesförsäkring som är ganska dyr ca 9500 kr per år fördelen med den är att dom har en maskinförsäkring som gäller i 10 år och 15000 mil, medans övriga bolag har 8 år och 12000 mil.
Länsförsäkringar är för dyra med runt 9042 kr/år
Övriga bolag, If, Trygghansa, Dina och Moderna försäkringar ligger ganska samma. Trygg 5513 kr/år, Dina 5635 kr/år, If 6646kr/år, Moderna 6848 kr/år.
Trygg verkar ju vara billigast och frågan är ju den hur man skall se på det hela de två extra åren och 3000 milen man får hos Folksam är ju väldigt dyra, nästan 4000 kr per år mot Trygg räknat i 8 år så blir det ju 32000 kr och då börjar man ju ha en hel del pengar att repa för.
Vad säger ni om detta och hur skulle ni resonera? Kan tillägga att bilen är en lätt lastbil vilket gör att jag måste ha en helförsäkring.
|
| 20 Aug 2014, 11:03 |
|
 |
|
HRJ
|
 Re: Bilförsäkringar
Varför försäkra dig idag mot något som kanske inträffar om 10 år? Har du kvar bilen så länge?
|
| 20 Aug 2014, 11:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
För mig har det fungerat bäst att lägga alla försäkringar i samma bolag, villa, fritidshus, 2 bilar, motorcykel... Då fick vi bäst villkor hos Folksam. Lättare att adminstrera också.
Maskinskada har jag faktiskt nyttjat en gång och då just vid 14.000 mil, det var rätt smidigt men självrisken är på 3000 tror jag.
Annars rekommenderar jag assistanstillägget som en bra livlina när det går sönder. Det har jag sparat in på några gratis bärgningar och hyrbil till reducerat pris.
Konstigt att Folksam blir så dyra, tror inte det har med maskinförsäkring att göra. min SUV ligger på runt 5000 hos Folksam med endast 1500 mil körsträcka helförsäkrad.
| 20 Aug 2014, 11:29 |
|
 |
|
Cabretta
|
Nu har jag elen från Kundkraft också, men i alla fall så fick jag ett erbjudande från dem om att köpa mina försäkringar därifrån också. Jag var rätt skeptisk, men bad om ett konkret prisförslag. Min bilförsäkring och hemförsäkring mer än HALVERADES mot min försäkring hos IF (som jag varit kund hos i över 10 år).
Tror att Kundkrafts försäkring i sin tur ligger hos Vardia.
Det var inte mycket att tveka om kan jag säga. Men jag vet som sagt inte vad som gäller om man inte köper el från Kundkraft.
|
| 20 Aug 2014, 13:18 |
|
 |
|
busse
|
HRJ wrote: Varför försäkra dig idag mot något som kanske inträffar om 10 år? Har du kvar bilen så länge? Förmodligen har jag kvar bilen länge, jag är inte en sån där bilbytartyp utan kör länge med grejerna. Just denna bil verkar passa mig väldigt bra för vad jag använder bilen till, dock är den ju lite för fin för att repa sönder med sly efter skogsvägar men bara den får nåt år på nacken så är väl det problemet löst. Praktiskt att ha hundarna på flaket i hundbox, speciellt skönt var det att slippa ha hundarna i bilen då Laikan hade rullat sig i skit och luktade nåt överjävligt illa. Mike Leaf wrote: Konstigt att Folksam blir så dyra, tror inte det har med maskinförsäkring att göra. min SUV ligger på runt 5000 hos Folksam med endast 1500 mil körsträcka helförsäkrad Vet inte om det kan ha att göra med att dessa bila ofta är arbetsbilar men det borde väl vara skillnad att försäkra som företag och privatperson. Nu lutar det åt Trygghansa, billigast premie och 3000 kr i självrisk vid vagnskada.
|
| 20 Aug 2014, 13:31 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Är du jägare.
|
| 20 Aug 2014, 16:49 |
|
 |
|
busse
|
Bbenderman wrote: Är du jägare. Japp, har två jämtar och en östlaika. Mindre än två veckor kvar!!! Jaktprov med jämthanen på söndag. Just nu är det grävling för hela slanten på nätterna
|
| 20 Aug 2014, 17:41 |
|
 |
|
Jesperado
|
Med en Mitsubishi behöver du inte sträva efter den längre maskinförsäkringen, den kommer att rasa långt innan dess. Eller kanske ändå, om du även vill få med det andra motorhaveriet inom ramarna för försäkringen. 
|
| 20 Aug 2014, 18:27 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jesperado wrote: Med en Mitsubishi behöver du inte sträva efter den längre maskinförsäkringen, den kommer att rasa långt innan dess. Eller kanske ändå, om du även vill få med det andra motorhaveriet inom ramarna för försäkringen.  Kamkedjan?
| 20 Aug 2014, 19:31 |
|
 |
|
pudas
|
busse wrote: Bbenderman wrote: Är du jägare. Just nu är det grävling för hela slanten på nätterna Tipps på goda recept på grävling vore kul! Förr var det ju fattigmans mat, men det kanske finns moderna, goda recept.
_________________ pudas
|
| 21 Aug 2014, 07:37 |
|
 |
|
busse
|
Jesperado wrote: Med en Mitsubishi behöver du inte sträva efter den längre maskinförsäkringen, den kommer att rasa långt innan dess. Eller kanske ändå, om du även vill få med det andra motorhaveriet inom ramarna för försäkringen.  Hoppas inte att det är så illa, vad jag förstått så är det problem med bilarna före 06-07 och då är det väl ramlager som far med motorras som följd. Men detta problem har väl de flesta japs pickisar från denna tid. Vet flera King Cab där man bytt ramlager. pudas wrote: Tipps på goda recept på grävling vore kul! Förr var det ju fattigmans mat, men det kanske finns moderna, goda recept. Om man skall äta grävling så skall man testa det så det inte finns trikiner. Det sägs att grävling såldes som vildsvin på stockholmskrogarna på 40-talets köttransonering. Får nog bli Trygg billigast premie och billigast självrisk vid vagnskada.
|
| 21 Aug 2014, 08:18 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Jag har Gjensidige. De är billiga och det är värt att ta ett samtal dit. Jag tänker som så att varför betala en jävla massa pengar extra för något som man hoppas på att slippa använda. Den dagen OM den kommer så har jag ju tjänat in de slantarna som jag sparat på billigare försäkring genom åren och kan ta den smällen då. Men händer inget så har jag bara sparat dem.
Men man kan se det på fler olika sätt. Så här tänker jag iaf.
|
| 21 Aug 2014, 08:43 |
|
 |
|
busse
|
Det billigaste man kan göra sett på lång sikt är ju förmodligen att bara ha trafikförsäkring på bilen. Jag har haft körkort i 22 år och aldrig krockat pga mitt fel, har krockat en gång då en med en 740 med släp körde ut framför mig och började slira så han inte kom över vägen.
Skippar man försäkringar så har man ju efter inte allt för många år ihop hyfsad mängd pengar, men man skall ju då avsätta dessa pengar för eventuella missöden.
En jobbar kompis jagade med en läkare som alltid har haft lyxiga bilar som aldrig har annat än trafikförsäkring (möjligtvis halvförsäkring) på dom, har räknar att han redan har råd att kvadda en bil på det han har tjänat på att inte ha helförsäkrat.
Jag kan också kvadda gammel snöskotern med gott samvete, den är 16 år nu och säg att jag har säkert sparat nånstans mellan 30-45000 kr på att inte betala helförsäkring. På den nya vågar jag inte chansa, har blivit för feg och ekonomin är annan nu med småbarn och hus mot då man var singel.
|
| 21 Aug 2014, 09:23 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Absolut ett bra val av jaktbil. Men jag tar hellre en Pajero. En kompis har 3st enPajero 2st L200. En av dem har nu passerat 50tusen! Det har varit problem fria mil. Skulle inte ens fundera på maskinförsäkring när det gäller Mitsubishi!, Hade du haft Nissan typ King/Cab så hade jag Absolut valt till maskin då de har haft stora problem med sina Dieselmotorer. Pajeron har också gått långt över 40t/m å inte behövt röra framvagnen,otroligt. Tänker på min förra bil Passat som käkade framvagns delar. Volvon har också problem med framvagnsbussningar speciellt XC90. Nej glöm maskinförsäkring. Själv åker jag XC70 nya modellen kompromiss bil. Men komforten i XC70 är enormt bra,högre profil på däcken gör att sväljer ojämnheter i vägbanan bra å högre Markfrigång gör den inte bara högre utan bra mycket tystare också jämfört med en V70.
|
| 21 Aug 2014, 12:25 |
|
 |
|
Geleråtta
|
En kollega blev nyligen varse en stor skillnad mellan helförsäkring och enklare försäkringar som man kanske inte tänker på.
Nämligen när man blir påkörd av en annan bilist och ens egen bil är försatt ur körbart skick.
Om man är helförsäkrad är det bara att ta det direkt med sitt eget försäkringsbolag och sedan sköter de allt tjafs med motparten.
Är man inte helförsäkrad så ska man invänta anvisad verkstad från den andres försäkringsbolag. Man måste använda rätt verkstad för att få det ersatt. Det vara bara så i det här fallet att motparten låg på sina papper i flera månader innan han skickade in dem och därför kunde ingen verkstad varken anvisas eller anlitas. Kollegans bil blev därför ståendes i flera månader innan den kunde repareras.
Visst kanske man kan starta ett separat mål angående ersättning för vållade förluster mot motparten sedan men vem orkar det. Utan helförsäkring blev allt väldigt osmidig i alla fall.
|
| 23 Aug 2014, 05:17 |
|
 |
|
busse
|
Bbenderman wrote: Absolut ett bra val av jaktbil. Egentligen men den skulle ha varit i sämre skick  Är ju så där kul att åka trånga skogsvägar som är helt igenväxta med alsly som skrapar efter sidorna, annars så är det en perfekt bil åt mig. En Pajero har väl sina fördelar då det är en vanlig kombi då man har hunar så är ju kyla och värme enklare att hantera då. Dock är fördelen att jag kan låsa bilen utan att ha rutor öppna och ändå lämna hundarna inlåsta (hänglås på spännena till gallergrindarna) i lådan på flaket med öppna luckor och ventilationsfläktarna igång om det är varmt och det blir ändå inte varmare än ute. Har övervakningskamera kopplat till backkamerasystemet, ventilation, lyse och termometer i hundboxen för att ha koll på hundarna.
|
| 23 Aug 2014, 10:04 |
|
|