View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 20:35

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Valveking. 
Author Message

Post Valveking.
Köpte mig en Peavy valveking på vinst å förlust.
En 112 combo,å de e ju billiga...så varför inte.

Grejen e nu att jag anser att distkanalen mer eller mindre e obrukbar för vanlig bluesrock,å lurar på hur man skulle kunna tämja mängden gain den ger.

Vet att det lagts upp schema på dem tidigare,å tankade ner det.
Till gainröret sitter det vad vi kunnat utröna två klippdioder mot jord,å frågan e om man skulle börja med att lyfta dessa i ena änden för att se vad det ev ger.?

Ideer?

jesper@gofastparts.se

24 Jul 2009, 10:08
Profile

http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... ng_112.pdf

jesper@gofastparts.se

24 Jul 2009, 10:09
Profile

Dioderna måste nog väck om man ska uppnå något som blir mer mustigt och lämpligt för lite skitig bluesrock. Visst kan du bara lyfta dem och testa, men hela kretsens balans förändras (dioder äter massor med gain för att kunna genererar en klippt ton, kan man säga). Man kommer behöva balansera om osv. Inte ogörligt, men det blir säkert en hel del rivande i kretskortet.

Jag har gjort liknande ingrepp i Marshall JTM60/600 med mkt gott slutresultat. Fick bra hjälp från bl.a. Tubis.
(http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=17888&SearchTerms=JTM60)

/Gunnar

24 Jul 2009, 10:45
Profile

Köpte mig en Peavy valveking på vinst å förlust.
En 112 combo,å de e ju billiga...så varför inte.

Grejen e nu att jag anser att distkanalen mer eller mindre e obrukbar för vanlig bluesrock,å lurar på hur man skulle kunna tämja mängden gain den ger.

Vet att det lagts upp schema på dem tidigare,å tankade ner det.
Till gainröret sitter det vad vi kunnat utröna två klippdioder mot jord,å frågan e om man skulle börja med att lyfta dessa i ena änden för att se vad det ev ger.?

Ideer?

jesper@gofastparts.se

Dioderna D101 / D102 sitter inte mot jord utan dom sitter parallelt över R100 på 1M. Det är nog inget problem med att prova att lyfta bägge dioderna i ena ändan.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

24 Jul 2009, 11:07
Profile

Dioderna är inte klipp/distdioder utan blott en noisegate. Dom ger en liten olinjäritet av signalen på låg signalnivå men dom introducerar inte några stor mängder dist och dom är inte där för det heller. Enbart för att blocka bruset som ligger under deras öppningsspänning.
All dist i valvekingen är rördist!

Detta är alltså inte samma sak som dioder till jord som vi ser i många Marshallstärkare[xx(]

24 Jul 2009, 11:32
Profile

Och för att tämja gainen så kanske sänka signalen in i v2b genom att sänka r111. Sänka den rejält.

<s>Fast å andra sidan så går ju andra kanalen genom det röret med ser jag....in facto bägge kanalerna går genom alla rör....illa om man ska modda bara den ena kanalen....</s>glöm det så är det inte...bara att sänka signalen in i sista röret.

24 Jul 2009, 11:40
Profile

Ptja,R111 kan ju inte vara så märkvärdigt att byta tycker jag.
Sänka från 1meg till 200k kanske?

jesper@gofastparts.se

24 Jul 2009, 12:09
Profile

Racing wrote:

Sådär ja!

Ptja,R111 kan ju inte vara så märkvärdigt att byta tycker jag.
Sänka från 1meg till 200k kanske?

jesper@gofastparts.se

Prova att slänga en trimpot temporärt och se var du hamnar när det låter bäst.

24 Jul 2009, 17:04
Profile ICQ WWW

Bytte R111 mot 220k,byggde om å mätte bias.
Lödade sen om kortet,då vad det verkar de använt för lite värme.

JÖSSES säger jag bara!!
Att man kan få SÅ mycket mer eller mindre ny röris för dessa stålarna med lite insats e ju rent löjligt.
Rån rent av.

jesper@gofastparts.se

15 Aug 2009, 20:16
Profile

Image

Image

Image

[img]http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/normal_8~30.JPG
[/img]

Image

Image

jesper@gofastparts.se

15 Aug 2009, 21:23
Profile

Image

Image

Image

Image

jesper@gofastparts.se

15 Aug 2009, 21:27
Profile

Att inputjacken släpper i dessa mer eller mindre rutinmässigt vet vi ju.
Vid industriell tillverkning används ju våglödningsmaskiner,å VK;n e ju i sin tur en kinesisk produkt,där kanske kvalitets säkringen ännu inte alltid e den bästa.
Hur som så tror JAG att ett av huvudproblemen e att tennet i maskinerna helt enkelt antingen håller för dålig kvalitet eller helt enkelt för låg temperatur.
Nog för att våglödda mönsterkort kan ha ett "frostigt" utseende,men det som var iaf i denna valvekingen var rent ut sagt löjligt.
Mkt svårt att bedömda med den mängd lödningar vad som var direkta kallödningar.
Därför togs beslutet att löda om.
Till saken hör att stärken e ung 8 månader gammal.

Grejen med en VK e att den väl inte direkt e känd för att varken vara det mest välljudande i rörstärkarsammanhang eller det mest dynamiska.
Det e ett higain monster i eg mening,i samma genré som 5105/6505 osv.

Stärkarn har på konventionellt manér ett hi å ett lowgain uttag.
Rent praktiskt e higain uttaget just det....hi som i HIgain.
Helt oavändbart som input för ngt annat än metalldist.
Detta oavsett hur man ställer gainpotten.
Så fort man ens öppnar den med guran i higain uttaget blir det dist enl ovan.
På lowgain ingången kan man KNAPPT öppna gainpotten innan resultatet e detsamma=oanvändbart å dynamiklöst.
I min mening stjäl det åxå stora mängder kapacitet från orginalelementet som sitter i-även om det nu e rent ut sagt midscoopat utav helvete.

Till saken hör att maskinen har en "insane" switch.
Jag TROR det e den som vi tidigare kikat på med diodkopplingen?
Mao,även om man som nu trimmar ner R111 finns där dist nog så det räcker till ren rundgångskross i alla fall.

Det med att löda om korten i den då.
Ja...NÅTT gjorde det,för rent praktiskt i retroperspektiv fick stärkarn helt plötsligt ett mått av rörcreme i distat läge.
En förändring jag ser som en STOR vinst rent praktiskt.
VAR det suttit...ptja...din gissning e så god som min,men NÅN form av signalstörning har där iaf helt klart varit.

Nu landade jag på 220k Ohm för R111,men handen på hjärtat e jag helt övertygad om att detta värde går att sänka ännu mer.
Skulle gissa ngn stans mellan 47 å 100 för den som önskar ännu mer dynamik i gainsteget utan att modda mer än så.

Oavsett har denna enkla modifiering breddat Valvekingens kapacitet ngt avsevärt,å i ljuset av vad en VK kostar ser jag därför detta efter modden som ett mkt mkt prisvärt alternativ för den som e lite praktiskt lagd å jagar en riktigt billig,å ny,rörstärkare.

Ngr reflektioner jag nu gör e ifall man skulle försöka rensa upp ljudbilden på cleankanalen.(Vilket naturligtvis påverkar hela stärkarns ljudbild)
Såvitt jag kan bedöma från schemat(nope...jag har idiotiskt nog inte mätt igår när jag hade den öppen) e drivspänningarna in mot förstegsrören inte överdrivet höga.
Frågan e om det kunde vara ide att kika på att höja dem ngt i avsikt att bli av med den "bassman" effekten stärkarn har när man öppnar spjällen på clean.?

Om jag tex kopplar en OD framför i linan mot clean...så...visst..,men på mer eller mindre öppna spjäll in i en gammal Malmbergare med greenbacks så får JAG iaf säga att isf tycker jag den låter bättre utan OD:n igång(en helt ny MXR fö)i det att man kopplar över i distkanalen istället.
Fö.
Dynamiken i distpotten blev som sagt mer human.
För 80 tals rock ställer jag den nu runt kl 12,å för bluesrock ngnstans runt kl 9 ung.

E medveten om att ifall man får pre-amp rören att "gå renare" genom att öka B+ till dem kommer distmängden sjunka,men det finns att ta av...[;)]

B+ kan väl som jag ser det förändras genom att man flyttar värdena på motstånden i spänningsdelarn för utgången för B+.?

Oavsett.
En Valveking moddad enl ovan har man som jag ser det handlat på sig för 2 lappar initialt.
Runt 2 lappar å totalt en halvtimmas jobb kanske....tycker iaf inte jag e så pjåkigt för en mer eller mindre ny rörförstärkare som efter modifieringen...ja...den låter kanske inte som en Tubewonder direkt,men iaf bra FAN mkt bättre än vad den gör som orginal.
Skall jag säga nått kan det vara att det nu e en ANVÄNDBAR 50 wattare,å ser man det hela gentemot pengarna som e inblandade tycker jag det hela e mycket prisvärt.

Tack Tubis å ni andra för inputen!!!!![:D]

Grejen e väl att modden får ses som enkel.

Vidare e denna konstruerad så att den laddar ur relativt fort i det att man bryter strömmen i likhet med många andra moderna stärkare.

Mätte B+ in mot slutrören,som i detta fallet e ett par Ruby 6L6,å den låg på 476 volt.
Med 1 Ohm/3 watts motstånden inlödda över jord visade sig strömmen över resp pipa i varmt tillstånd vara 32mA.
Mao..inget att direkt slåss med.

I det att jag kapade masken för att löda in motstånden kan jag fö nämna att masken e relativt tjock.
Dvs den fixar stora mängder ström vid behov,å vad vidare e låg den "tungt" i epoxyn.

Men...vad tror ni gubbar?
Kan det vara ide att kliva upp i B+ in mot pre-ampen i avsikt att göra denna lilla nu prisvärda stärkare mer ren i ljudbild.?

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 06:21
Profile

En del av komponenterna kring V1 å V2 e ju bara specade för 275V.
Om man nu driver upp B+ in mot pre-ampen kanske det vore ide att byta dessa.
Typ..signalkondensatorer mm mot ex vis orange drops specade för 4 alt 600V?

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 06:28
Profile

V2a som har en 275Vkonding ligger på B++ vilket ju redan är mycket högre spänning än resten av preampen som ligger på B+.
Dom har ju 400V eller 630V kondingar
Och höja B++ är nog inte aktuellt, den ligger ju efter 390+10k droppresistorer från 476V så den bör vara hög nog.
Då återstår B+ som har 390+10k+47k dropp vilket nog inte ger extremt låg spänning men ett litet snäpp upp är nog inte fel, kanske byta 47k mot en 22k är nog tillräckligt. När man sänker droppresistorerna till början av stärkaren finns ju en risk att det börjar brumma och då får man biffa upp glättningslyterna istället om så är fallet.

16 Aug 2009, 07:38
Profile

Ptja,men frågan e om det inte kan vara värt det?
Om den nu kommer till att brumma e ju en omgång glättningskondningar inte världens ände det heller.

Tanken från min sida e att den lille stärken med ett minium av insats verkligen ändrat karaktär.
Från att ha haft en cleankanal som var det man kunde använda,har förhållandet efter modden när nog blivit det motsatta.
Distkanalen på den låter nu faktiskt riktigt vettig för pengarna,å som sagt..nu har den ett hyggligt mått av "rörcreme".

Å..då förs tankarna till att få clean att låta vettigare.
Inget fel på bassman beteende,men grejen e att då bör det åxå LÅTA bassman,å se det gör det inte.
När cleankanalen öppnas å det slutligen spricker upp tycker iaf jag att det rent relativt låter "sådär" för att vara ärlig varför tanken naturligtvis föds att rensa upp den ljudbilden.
Å..ser då att det kan vara ide att skjuta upp B+ mot framför allt V1.

Vidare e det ju generellt så att de flesta pedaler gillar när en kanal e clean-ja...med viss reservation.
Mao skulle jag gissa att om man kan rensa upp cleankanalen på den hade man breddat stärkarns omfång ganska betydligt.

Jag gör så att jag kikar lite närmare på detta vad det lider å provar.[:D]

Det jag ser som lite av finessen e ju just det här med "bang for the buck" med en beggad VK112a...å om man med små medel kan få den att växa e det ju ngt många kan ha gagn av.

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 08:23
Profile

Lite reflektioner tätt inpå modden.

Vid industriell tillverkning används ju våglödningsmaskiner,å VK;n e ju i sin tur en kinesisk produkt,där kanske kvalitets säkringen ännu inte alltid e den bästa.
Hur som så tror JAG att ett av huvudproblemen e att tennet i maskinerna helt enkelt antingen håller för dålig kvalitet eller helt enkelt för låg temperatur.
Nog för att våglödda mönsterkort kan ha ett "frostigt" utseende,men det som var iaf i denna valvekingen var rent ut sagt löjligt.
Mkt svårt att bedömda med den mängd lödningar vad som var direkta kallödningar.
Därför togs beslutet att löda om.
<b><font color="red">Till saken hör att stärken e ung 8 månader gammal.</font id="red"></b>

Den uppfyller alltså ROHS direktivet och är lödd med blyfri tenn/koppar/silver legering. De lödningar har vanligen matt gryning yta, inte fin spegelblank som med blyad lödtenn. Det krävs högre temperatur vid blyfri lödning än vid blyad. Om du lödde om kortet med den gamla lödkolven är risken att du försämrade lödningarna medan du i farten fixade till en eller två som faktiskt inte var helt friska... Blyad lödtenn skall inte användas vid reparation av blyfritt kretkort. Det blir sämre lödförbindelse som fallerar efter en tid.
Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

16 Aug 2009, 09:17
Profile WWW

Nope.
Allt jobb e gjort med sista skriket av tenn osv från Elfa,å skall såvitt jag vet vara blyfritt osv.

Kikat vidare lite på schemat,å lurar på om man inte skulle kunna göra en himla enkel grej?
Bara bygla på ytterligare en 47k 2 alt 3W över R203?

Mäta dels motståndet innan...mäta B+ innan,åsså bygla dit en 47a till å mäta igen.?

Kan det vara en tanke för att bara snabbt prova?

Kikade sen på den 275V specade kondning som ligger över V2,å den ligger ju i serie med en 4 megs resistor... [:D]
Mao knappast ngn fara,å de andra förefaller ju vara specade för 400 å upp.
Ser ngn av er andra ngt som skulle möta ngr hinder för att mer eller mindre direkt skjuta upp B+ för att se vad det kan ge rent komponentmässigt?
Om inte skulle ju det testet kunna vara avverkat mkt mkt snabbt.

16 Aug 2009, 09:29
Profile

V2a(och V3) är ju som sagt kopplat innan 47k ändå så där är redan högre spänningar än resten ändå.

Att parallellkoppla en resistor över 47k är ju något en annan gör jämt för snabbt kolla resultat. Man behöver ju inte heller ha så stor effekttålighet som innan dels för att det ju helt enkelt går mindre ström genom det parallella motståndet(och det gamla med för den delen).

16 Aug 2009, 09:38
Profile

Allt jobb e gjort med sista skriket av tenn osv från Elfa,å skall såvitt jag vet vara blyfritt osv.

Man kan fortfarande köpa blyat tenn, också från Elfa. Så även om man har nyinhandlat tenn så kan det vara av gamla sorten.
Men det visste du kanske redan.

------
Dom låter alla lika

16 Aug 2009, 09:44
Profile

Min tanke e just att snabbt kolla,å efter att ha studerat schemat en liten stund ser iaf inte jag vad som skulle förhindra det stuntet.?

Japp.
B++ verkar gå mot V2a samt PI;n.

Tror jag gör så att jag släpar med combon ut till verkstan å snabbt klappar isär den å provar.
Kan ju inte gärna bli mer än skit,å om inte annat återkommer jag isf senare idag med mätresultat för vad de e värt.

Visar det sig nu att B+ redan e en bra bit förbi 300,vilket jag iofs betvivlar,så vette fan...

Att B++ passerar 300 gränsen redan som det e verkar ju iofs rimligt dock.

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 09:47
Profile

Japp.
Som sagt,tack för heads up...
Poängen e att vi till vardags pysslar till del med egendesignade digitala motorstyrsystem,å dessa tillverkas enl ovan i Ungern för vår räkning bla.
Så..nope...e ingen främling för vad som gäller där.

Detta med rörisar e dock en annan värld för att vara försiktig![:D]
(Å handen på hjärtat roligare i min mening [;)])

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 09:49
Profile

Jag skulle tro att B+ ligger något över 300 och B++ en bit över 400.

16 Aug 2009, 09:59
Profile

Jag gör så att jag kollar detta om ngn timma å återkommer med resultat senare i em/kväll.

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 10:10
Profile

Fast med tanke på att anodresistorn på ingången är 150k så blir ju själva anodspänningen en bra bit under 200V om B+ är 300V.

16 Aug 2009, 10:18
Profile

Sant.
Men det torde fortfarande bli enklast att kolla effekten av höjd B+ genom att minska R203.
Grejen e ju att få kollat vad den praktiska effekten blir mer än ngt annat.
Att sen tex lattja med anodresistorn e ju en annan femma,å vad vidare e verkar de ju ha varit extremt konsekventa med användandet av 150k.?

Eller...eftersom jag e hyggligt nöjd med distkanalens ljudbild kanske det vore ide att bara byta 150k resistorn mot ex vis 100 in mot V1b samt V1a?

Jaja....tomatoes,tomejtoes...

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 10:33
Profile

Anodresistorn har ju sin klang på ljudet. Stor anodresistor ger ju mer headroom och mer gain men jag tycker samtidigt att ljudet blir hårdare.
Testade för ett tag sedan att kombinera ett ingångssteg med 220k för både clean och od. Det lät bra och rått på od men clean blev bara hårt hur jag än tweakade tills jag helt enkelt gav upp och gjorde ett separat steg med 100k vilket genast blev mjukare och behagligare.

16 Aug 2009, 10:42
Profile

I orginal;
V1a=180V
V1b=190V

V2a=170V
V2b=270V

Med 24k lagt vid effektmoståndet(alltså ytterligare en 47k i para)
V1a=203
V1b=225
V2a=195
V2b-oförändrat eftersom den inte berörs.

Med 15k i totalt motstånd vid effektmotståndet SAMT anodmotstånden ändrade till 100k
V1a=220V
V1b=240V
V2a=220V

Drivspänningen in mot B+ i sista läget var 340V innan anodmotstånden.
B++ låg på 400.

B++ driver alltså V2b samt fasvändarn.

Till att börja med en revidering samt <b>EN ALLMÄNT UTFÄRDAD VARNING</b>
Stärkarn laddar INTE ur över motstånd som ligger över huvudlytarna!!!
Urladdningen sker av andra anledningar,å därför SKALL försiktighet iaktas å ev restspänning mätas INNAN NGT SOM HELST GÖRS MED FÖRSTÄRKAREN!!!!

Som VANLIGT har jag fått mkt stöd av Alex,Johan å Owe från bojen.
Owe å jag satt å snacka läääääääänge idag över telefon...

Moddandet har fortsatt under dan som sagt.
I ambition att "rensa" upp ljudbilden i stärken moddade jag det motståndsvärde som leder ut mot B+.
Dvs spänningen som driver båda sidorna av röret V1 i pre-ampen OCH ena sidan av V2.
(Sista sidan av V2 e det "riktiga" gaindelen,å denna drivs av B++)

B++ mättes till 400 volt innan anodmotståndet...å ung 270 in mot röret.

Vi tar dock upp den viktigaste modden först....
För att få huvudlytarna att ladda ur i samband med att strömmen stängs av på ett garanterat sätt installerades ett motstånd om 100k över resp lyt.
Var å ett av dessa motstånd har en effekttålighet av 3W.
Image
Med dessa installerade kommer förstärkaren att ladda ur,med påföljd att den med detta gjort e "säker" att hantera mkt kort efter att strömmen bryts.
Fö styr standby switchen inte bara strömmen till slutsteget a´la normal inkoppling,utan även strömmen till pre-ampen.

Nåja.
Ambitionen var alltså att rensa upp ljudbilden från stärken.
En tanke e då att skruva upp spänningen in mot pre-amp rören vilket DELS skapar mer headroom men även gör signalen renare.?

Image

Det motstånd som sköter den biten från spänningsdelaren e märkt R203.
Orignal e detta på 47k...å det jag gjorde var att i första läget lägga ytterligare 47k i para....(alltså bara löda dit ett likadant motstånd uppifrån-utan att lossa kortet).
Men...det gav inte mkt-se nedan för mätresultat på pinne 1 samt 6 på V1 samt pinne 1 på V2.
Så..jag la dit ytterligare ett likadant,vilket fick värdet på det hela att landa på 15k när allt var sagt å gjort,å nu började det iaf hända NÅTT.

Image

Som synes sitter dessa effektmotstånd i lödben,å jag antar att det dels e av installations skäl å dels pga värmen för att få bort dem från kortet.

Nu e det samtidigt så att en VK kan vara ganska "hård" i tonen,å ett sätt att attackera detta e att sänka värdet på anodmotstånden mot pre-amp rören.
V2s gainsida har 100k som orginal,medans båda sidor av V1 samt andra halvan av V2 har 150k.
150k ger ett annat headroom(mera),men å andra sidan ett hårdare ljud.
Å...iom att jag nu skjuter upp spänningarna mot rören resonerade jag som så att jag kunde kosta på mig att sänka värdet på de tre anodmotstånden som e på 150k till 100k.

Image

Image

R101 samt R102 e två av dem....

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 20:27
Profile

...å R104 den sista av dem.

Samtliga dessa e alltså på 150 kilo Ohm orginal....

Image

..å ersattes alltså med 100k.

Utfallet av detta som ren mod var en rundare ton rent generellt.
Enklare å snällare att ratta,å även om dynamiken nu fortfarande var god var TONEN inte alls lika hård.

Men....inte fan blev den så mkt "renare" -sett ur ett bassman perspektiv.
Vad som DÄREMOT var en effekt var att det helt plötsligt började bli ett ANVÄNDBAR bassman ljud!!!
Rent ut sagt skitbra till bluescrunch!!!

Sista modden jag gjorde,på Owes inrådan,var att lätta på det ingångsmotstånd märkt R114 som e på 470k å leder mot jord.
På schemat ligger detta på signalens väg precis vid ingångsjacken,å på kortet precis vid kortets kant intill ingångsjacken.
Tog dessvärre ingen bild av det.
Hur som,för att bibehålla så mkt av signalen jag kunde in i första trioden ÖKADES detta värde till 1 mega Ohm.
(Använde motståndet jag lödat loss från R111 enl tidigare härovan...ni vet...återvinning :lol: )
Gjorde helt klart förstärkaren mer anslagskänslig för vad jag gjorde med gitarren.

Ingen av de mods som e gjorda hittills har påverkat mängden brum eller brus.

Ngt jag å Owe åxå diskuterat e att ta bort signalkondningarna märkta C108 samt C116 för att på så vis få med oss mer av den signal gitarren skapar.

Vi får se var det slutar,men ett e säkert....å de e att modsen som e utförda så långt gjort MYCKET gott,å skapat en MYCKET bredare stärkare.

To be continued.... ;)

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 20:28
Profile

Ngt jag å Owe åxå diskuterat e att ta bort signalkondningarna märkta C108 samt C116 för att på så vis få med oss mer av den signal gitarren skapar.

Nä, nu får ni sansa er gubbar. Enligt schemat är C108 100nF, med 470k ger den undre gränsfekvens på drygt 3Hz, med 1M åker den upp i hela 13Hz. Tar du bort C108 åker undre gränsfrekvensen ner till DC. f=1/2*PI*R*C gäller. C116 ger inte ens ngn diskantfall, den går in vid radiofrekvenser, iof om du får in propagandasändningar från Albanien så får du öka den inte minska eller ta bort.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

16 Aug 2009, 21:25
Profile WWW

Lustigt Alex,för jag å Owe diskuterade just den biten...[;)]

Å Owe....som sagt,finns de som kan det där bättre än mig iaf.

Tack Alex.

...å andra sidan,e Albansk radio bra?[:D]

jesper@gofastparts.se

16 Aug 2009, 21:40
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next