View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 15:22

Reply to topic  [ 16 posts ] 
För bra för att vara sant 
Author Message

Post För bra för att vara sant
http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5664409

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5663917

16 Jul 2009, 23:12
Profile

Skulle vara intressant att mejla lite med en sån där typ och höra vilka rövarhistorier dom drar.
Ingen som har något raffinerat bus att tillämpa?

16 Jul 2009, 23:36
Profile

bart wrote:

Skulle vara intressant att mejla lite med en sån där typ och höra vilka rövarhistorier dom drar.

Ja , om du vill lämna ut din mailaddress samt IP nr till bedragare [;)]

17 Jul 2009, 09:20
Profile ICQ WWW

bart wrote:

Ja , om du vill lämna ut din mailaddress samt IP nr till bedragare [;)]

Det är väl inga problem att fejka det.

17 Jul 2009, 14:59
Profile

det bästa är nog att alltid anmäla falska annonser till utgivaren av websidan.

Deras affärsverksamhet hotas på lång sikt av att de publicerar dessa annonser, folk litar inte längre på att handla på sidan osv...

Att 'busa' med dessa annonsörer tror jag inte leder till något , eller är kul på något sätt men jag vet ju inte hur gammal du är...

17 Jul 2009, 16:32
Profile ICQ WWW

Ursäkta om jag går lite OT, men en tanke slog mig för er som handlar lite mer seriöst i mängder med så pass dyra instrument. Varför inte dra igång en liten bojjen-blacklist på dessa individer?

Tror det är en högst begränsad skara av dessa sluggon som verkligen har kunskap att kunna lura annat än en nybörjare när det gäller vintage prylar, och är ni en 5-6 stycken som har kunskap, gärna fler, som gör rutin av att lägga lite fallgropar i kommunikationen med dom, typ web-bugs, lite länkar där man ber om bekräftelse etc på om det är samma nyans på gitarren på bilden du länkat till etc, lite mindre sofistikerade saker således så lär ni ganska snart ha kartlaggt dessa individer.

Misstänker att det möjligtvis handlar om ett 10 tal ip per scammer, tror inte det är så vanligt att dessa är speciellt sofistikerade både gällande emailklienter eller att rotera ip. Kanske 10 aktiva vintage scammers. Det skulle nog gå ganska snabbt att bygga upp en rätt så täckande blacklist på dessa herrar och göra livet lite "mindre enkelt" för dom. Den här pedalkrängar liraren som körde i något år var avsevärt mindre sofistikerad än så, och full av iver att bjuda på info om vem han var, men å den andra sidan var han nog utvecklingsstörd. [:D]

Behöver ni hjälp att komma ingång med lite tekniker för att jaga ip samt host'a databas och automatisering av att koppla diverse bilder till ip etc så ställer jag upp med min server och tid gratis.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

27 Jul 2009, 10:53
Profile ICQ WWW

Admin säger: ta det lite lugnt med svartlistor i Bojens namn.

IP-nummer är ett mycket grovkalibrigt vapen som bara funkar om förövaren sitter på ett nät där han inte får nytt IP-nummer varje gång. Det är många ISPer som ger nya IP-nummer varje gång man står på modemet.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

27 Jul 2009, 11:00
Profile

bjoel wrote:

Admin säger: ta det lite lugnt med svartlistor i Bojens namn.

IP-nummer är ett mycket grovkalibrigt vapen som bara funkar om förövaren sitter på ett nät där han inte får nytt IP-nummer varje gång. Det är många ISPer som ger nya IP-nummer varje gång man står på modemet.

Jo bjoel, du har helt rätt, givetvis inte i bojjens namn, det vore klumpigt.

Dessa isp'er mig veterligen är ganska få, de flesta större kör dhcp eller mac-baserade ip tilldelning av något slag, vilket i realiteten i regel brukar innebära ett ganska smalt roterande inom en smal ip-range hos den ISP'n. Det vore väldigt osmart av en scammer att göra detta i och med att det är så lättupptäckt att han lika väl kunde köra samma IP hela tiden. Det är ganska lätt att dra andra slutsatser utifrån dessa block, speciellt hos vissa större isp'er här i sverige som du vet.

Dessutom, om personen man gör affär med rullar hej vilt mellan olika adressblock eller via känd proxy/bounce så bör man nog inte idka affär med den individen hur som helst, då fyller blacklisten sin funktion iaf så att säga.

Som du säger, är det ett väldigt grovkalibrigt verktyg men du blir nog förvånad hur mycket man kan ta reda på i en konversation utan att vara allt för undersökande när man har IP nummer att fastställa personen geografiskt osv. Lägg sen till mailheaders, signaturer, uppgiven adress etc, så blir det mer och mer finkalibrigt ju mer konversation man kan ha med scammern. Inte så tillvida att du kan hitta personen i fråga, men att bestämma dig för huruvida du ska göra affär med sagda person. Min högst personliga uppfattning är att en blacklist mycket väl kan vara ett bra hjälpmedel för att komma till rätta med det här problemet, det är inte lösningen, men en bit på vägen.

Lägg sen till att 90% av de scammers jag har stött på är minst sagt sofistikerade.

/Peder

27 Jul 2009, 12:00
Profile ICQ WWW

Jag tror de som är måltavlan för bedragare på nätet i sin tur inte är några avancerade datoranvändare med koll på Ip och spärrlistor, hänger på gitarrforum osv..

de vill hitta den vanlige 'svenne banan' som inte förstår bättre än att sätta in en handpenning på ett bahamaskonto eller lämna ut skrapkoden till sin internetbank.

De fulaste fiskarna i vintage gitarrbranschen är nog snarare de som tillverkar och marknadsför replikor etc UTANFÖR nätet.

27 Jul 2009, 12:06
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Jag tror de som är måltavlan för bedragare på nätet i sin tur inte är några avancerade datoranvändare med koll på Ip och spärrlistor, hänger på gitarrforum osv..

de vill hitta den vanlige 'svenne banan' som inte förstår bättre än att sätta in en handpenning på ett bahamaskonto eller lämna ut skrapkoden till sin internetbank.

<font color="red">De fulaste fiskarna i vintage gitarrbranschen är nog snarare de som tillverkar och marknadsför replikor etc UTANFÖR nätet. </font id="red">

Och de är dessvärre mycket vanligare än skojarna på Vendolin.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

27 Jul 2009, 13:55
Profile ICQ YIM WWW

Jo, ni har säkert rätt.

27 Jul 2009, 15:43
Profile ICQ WWW

..I Vendolins fall rör det sig om samma Indier/pakistanier
som härjade för något år sedan. Hans olika IP är Englands-
baserade och det är alltid samma scam, dvs att köparen skall
sätta in stål på en fejkad escrow-sida. Har påpekat detta för
Vendolin flera gånger, men de skiter fullständigt i det. Jag
har dock rätt många mailkonversationer sparade med denne lätt
outbildade Chicken Tikka-apa...

30 Jul 2009, 19:53
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
denne lätt

detta känns lite obekvämt , och är nog definitivt emot bojens regler och anda... Om du har något emot indier så kör den grejen på nåt annat forum

finns andra sätt att utrycka sig [;)]

31 Jul 2009, 19:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:
denne lätt

detta känns lite obekvämt , och är nog definitivt emot bojens regler och anda... Om du har något emot indier så kör den grejen på nåt annat forum

finns andra sätt att utrycka sig [;)]

Njäää, är det faktiskt värt att anmärka på det där?[:D]

Our amps go to eleven...

31 Jul 2009, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Ja, det är på om inte över gränsen. Skärpning!

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

31 Jul 2009, 21:22
Profile

Jag medger att det var väldigt klumpigt uttryckt!
Kan jag få byta mitt ordval "Chicken-tikka-apa"
mot "dumma bedragare" ? Jag är ju själv en vanlig
"svenne-banan" eller "svenne" och nationalitet är
ju faktiskt onödigt att anmärka på när man skriver
ett inlägg...

01 Aug 2009, 02:42
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]