View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 10:11

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Tyst Ceriatone TW Express 
Author Message

Hej,

Gjorde precis ett första startförsök av denna egenhändigt ihopsatta Trainwreck-clon, men den är knäpptyst. [B)] Slutstegsrören glöder, varav det högra glöder mkt mer än det vänstra. Någon som har en idé var felet kan ligga?

Hjälp mottages tacksamt [:)]

25 Jul 2009, 17:56
Profile ICQ YIM WWW

"egenhändigt ihopsatta Trainwreck-clon, "

EN kurs i elementär elektronik är vad du behöver så du kan mäta och förstå de mest elementära sakerna.

En förstärkare som aldrig varit igång och fungerat, kan innebära PRECIS vad som helst... Glömt EN tråd. en kalllödning, vänt en diod fel, fel jordning mm mm mm....

Du måste MÄTA din B+: Finns den??? vad ÄR DEN? vAD SKALL DEN VARA?
Schema?? (Det finns ett antal tågvrak...)

b

25 Jul 2009, 18:02
Profile

Ja jo, jag förstår att det kan vara lite vad som helst =/

MÄTA B+... är det volten på slutstegsrörets 3:e pinne jag ska mäta då eller? Får skaffa en multimeter med aligatorclips eller vågar man hålla och mäta med en vanlig? Jag vet inte riktigt vad den ska mäta heller, har inget schema, bara en layout.

?Image

25 Jul 2009, 21:53
Profile ICQ YIM WWW

Tjena Bubba, kul att det är fler som bygger express här. Håller precis på att avsluta mitt egen express projekt just nu.

En trainwreck Express är definitivt inte en lätt match att åstadkomma utan kräver sin man för att bli funkis, rent ut sagt ett uruselt nybörjar projekt. Stärken är verkligen på vippen på instabil och en centimeter kabeldragning fel och du har en stärk som tjuter som en siren. Fördelen för dig är att den verkar är helt tyst, sådana problem brukar vara enklare att finna. Mitt förslag är att du skapar ett konto på http://www.ampgarage.com och tankar hem bygg guiden för express, scrollar ner till "first startup" avsnittet, scrolla även ner ännu mer och läs igenom paul rubys "first startup guide" och klura på alla momenten så att du inte gör något galet. Kolla speciellt att du har rätt bias till slutrören eftersom du säger att det "glöder snett", att b+ 1-4 stämmer 10% när osv.

Mätvärdena som står i denna guide måste stämma ganska bra, annars blir det galet. Är det första stärken du bygger så läs lite på andra siter också gällande förstärkar elektronik så du "förstår" vad du mäter.

Hoppas denna guide hjälper dig på vägen.
Lycka till.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

26 Jul 2009, 02:06
Profile ICQ WWW

Där får man för att man svarar efter några bira innan man har läst alla replies, du bör verkligen läsa på lite elsäkerhet innan du skaffar dig en multimeter och börjar mäta. Det är farligt att riva runt i stärkare utan kunskap gällande elsäkerhet, men denna kunskap är både nyttig och lätt att införskaffa om man är intresserad. Skulle personligen INTE använda alligator clips för att mäta i en stärk, skaffa riktigt väl isolerade "testpinnar" med krok, dvs INTE classe varianten. Du bör ha några som är dimensionerade att isolera för de spänningar som du jobbar med vilket i detta fall betyder över 600v isolationsförmåga.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

26 Jul 2009, 02:18
Profile ICQ WWW

http://www.blueguitar.org/new/schem/tra ... eckxpr.pdf

B+1 bör vara ca 410V enl schema.( skrolla neråt finns 9 varianter av schemat, du verkar ha någon av versionerna V0-V1b).

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

26 Jul 2009, 11:29
Profile

Tack för era svar...jag får ta tag i det sen när jag får tid, surt, hade hoppats på att den skulle sparka igång på första ju [;)] [:o)]

28 Jul 2009, 12:10
Profile ICQ YIM WWW

Det första du ska göra innan du slår på standby är att göra en preliminär biasjustering. Har du inte gjort det så är risken väldigt stor att förhoppningsvis bara en säkring har gått[;)]

28 Jul 2009, 12:54
Profile

gammelnalle wrote:

"egenhändigt ihopsatta Trainwreck-clon, "

EN kurs i elementär elektronik är vad du behöver så du kan mäta och förstå de mest elementära sakerna.

En förstärkare som aldrig varit igång och fungerat, kan innebära PRECIS vad som helst... Glömt EN tråd. en kalllödning, vänt en diod fel, fel jordning mm mm mm....

Du måste MÄTA din B+: Finns den??? vad ÄR DEN? vAD SKALL DEN VARA?
Schema?? (Det finns ett antal tågvrak...)

b

Kollade lite snabbt och har nu upptäckt ett par felvända dioder [:I]
Är det helt kört nu eller? Kan jag löda om dom rätt och hålla tummarna att det ska funka eller kan jag lika gärna kasta skiten nu? [B)][:D]

02 Aug 2009, 11:27
Profile ICQ YIM WWW

Är det likriktningen du vänt fel [:0] Klart stor risk att ett antal elektrolyter gått åt skogen. Kanske rör också.

Jag hade ändå lött om och testat. Tror inte det kan bli värre. Men du måste skaffa dig järnkoll på vad du gör. Framför allt rekommenderar jag att du följer Paul Rubys First Power Up Procedure:

http://paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

Innan några rör sätts i måste du ha koll på alla spänningar, att de är som de ska. B+. Glöd. Bias. På alla punkter där du ska ha spänning.

/Gunnar

EDIT: Om du ändå tänker kasta skiten kan jag ta hand om vraket... [;)][:)]

02 Aug 2009, 23:25
Profile

Izzy wrote:

Är det likriktningen du vänt fel [:0] Klart stor risk att ett antal elektrolyter gått åt skogen. Kanske rör också.

Jag hade ändå lött om och testat. Tror inte det kan bli värre. Men du måste skaffa dig järnkoll på vad du gör. Framför allt rekommenderar jag att du följer Paul Rubys First Power Up Procedure:

http://paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

Innan några rör sätts i måste du ha koll på alla spänningar, att de är som de ska. B+. Glöd. Bias. På alla punkter där du ska ha spänning.

/Gunnar

EDIT: Om du ändå tänker kasta skiten kan jag ta hand om vraket... [;)][:)]

Hehe jag tänker nog faktiskt inte kasta den och ge upp än, det bara kändes så just då.[:p]

Ska göra nya upplivningsförsök, den här gången med mer kött på benen. Synd bara att man inte hade förstånd att höra med gubbarna på bojen innan man försökte rulla igång tåget [V]

03 Aug 2009, 13:53
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]