View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 05:38

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Valveking. 
Author Message

När är feedbacken r122 in action?
När är gainboosten Q103 in action?
Feedbacken bör ju påverka en del på Cleans sound om den är igång då.
Och är gainboosten bara till OD eller är den brukbar även på Clean?

17 Aug 2009, 06:05
Profile

Som du ser sköter brytare SK103 mer än en operation.
Både feedback samt gainboost aktiveras över brytare.
Nej.
Ingen menlig effekt på clean som jag kan höra,å ja..gainboosten agerar bara på OD,å då ngt helt löjligt mkt.

jesper@gofastparts.se

17 Aug 2009, 06:32
Profile

Som du ser sköter brytare SK103 mer än en operation.
Både feedback samt gainboost aktiveras över brytare.
Nej.
Ingen menlig effekt på clean som jag kan höra,å ja..gainboosten agerar bara på OD,å då ngt helt löjligt mkt.

jesper@gofastparts.se
Tror jag kopplar........feedbacken är inne när gainboosten är av och vice versa...alltså enbart på OD då. Missade att S102 låg där uppe med.[:I]

17 Aug 2009, 06:47
Profile

Efter inputen härifrån vilket resulterade i att R111 landade på 200k ung så har gainpotten nu fått en rent av behaglig dynamik.
Eller rättare sagt,nu kan man använda den till nått[:D].

Men,som jag tidigare nämnt så skulle säkert värdet om 220k kunna sänkas ännu mer för den som vill.
Grejen e att en VK112a har två ingångar,å med guran i lowgain ingången å med gainet nervridet e nu stärkarn MER clean i det läget än på cleankanalen.[:D][:D]
Å..byter man inputjack å vrider upp gainet så kommer disten på ett MYCKET vettigare vis som ett brev på posten.

Nu e ju jag gammal gubbe i sammanhanget,men med det sagt så kan jag bara konstatera att gainboosten för MIN del fortfarande e totalt oanvändbar.
Gainmängden blir fortfarande rent löjlig i min bok,men skit sak samma då resten helt plötsligt börjat fungera iaf.

Grundtanken har ju varit att försöka lista ut hur man kan få en VK112a användbar,å eftersom de e såpass snorbilliga som de är,å eftersom de bär med sig problemen de gör lär det knappast påverka verksamheten för de som nu reparerar rörisar med att mer utvecklat lägga ut hur man kan modda en sån här.
En stärk för 2 papp beggat lär man knappast reparera för 2 eller 3 papp när den kostar knappt 5 ny..[8D]

Så tanken har väl varit att försöka lista ut hur man ev kan få till en sån här så den låter vettigt för skitpengar.
Men samtidigt som sagt så kommer den aldrig att varken låta eller konkurera med stärkare ur det tyngre gardet.

Det jag gjorde igår med att höja ingångs spänningarna å samtidigt sänka anodmotstånden tog verkligen bort mkt av det direkt otrevligt hårda i tonen i den.
Iom att drivspänningarna gick upp tappade jag det till trots eg inte ngt direkt vad jag iaf kan höra ngnstans.
DÄREMOT som sagt så vart tonen bra fan mkt trevligare.

Grejen e att jag fortfarande grunnar på om man skulle försöka rensa upp clean kanalen ännu mer,å isf hur.?
Med de mätresultat jag fått in mot pre-ampens tre av 4 trioder e ju inget direkt maxat där å jag lurar på hur mkt som står att vinna på att skjuta de spänningarna mot iaf 300V jämnt?

Samtidigt e det så som det är just nu att det iaf GÅR att diala rent ljud ur den med yxan in i lowgain,men...det blir liksom lite minsta gemensamma nämnare av det,så kanske det ändå vore ide att försöka flytta på det lite.?

Som den är nu har den iaf fått nån form av bredd.
Ngt som de här i min mening saknar i orginal-det e rena higain monster.Trams från mitt förmenande.

jesper@gofastparts.se

17 Aug 2009, 08:14
Profile

Den gitarr jag använt vid försöken e min relativt nyinförskaffade Washburn BBR.
En gitarr som e mycket -80 tals hårdrock.
Lite av en mellanmåttigt driven higain yxa om man vill..
Å tanken med det har varit att jag tycker den blir representativ för om stärkarn fixar den vettig,så antar jag skäligt att den fixar en pålle eller stratta vettigt med.

jesper@gofastparts.se

17 Aug 2009, 08:20
Profile

Kan det vara ide att ersätta motstånd R202 med ett om 3W å bygla R203 i avsikt att dra upp spänningarna ännu mer?
Det i komination med att ersätta V1 som e ett EEC83 med ett EEC81 i tanke att rensa upp clean ännu mer.?

Borde ju skjuta upp B+ mot 270 som för V2a för resten av trioderna i pre-ampen?
Ett EEC81 i sin tur har ju iofs mindre gain,men mer headroom å renare gång.

Sen en fråga av mer generell karaktär.
När det kommer till signalkondningar som klipper basfrekvenser så om vi tex kikar på PI;n har många stärkare lika värden på kondningarna in på respektive sida medans andra jag varit nere i har "obalans" i så måtto att ena sidan tex föds av en 0,022 medans andra använder en 0,1.
Vad e tanken med "obalansen"?
ta vi VK;n specifikt tycker jag rent tekniskt att den har "stora" värden,vilket går igen i ren ljudbild med.

jesper@gofastparts.se

18 Aug 2009, 06:23
Profile

Vill man ha riktigt superrent med het mick så är det ingen katodkondingen på ingångsteget och så låg signal in på nästa steg som möjligt.
Ingångsteget kan dista på lite med het mick när det är katodavkopplat och tonestacken efter.

Höj värdet på resistanser till jord eller ta bort dom helt om man tycker det går tex r121 o r108. Nerlastning höjer distortionen.
Var beredd på att högpassfiltrena ändras av den proceduren bara.

Och då även höja B+ då om man inte tycker klangen blir för hård av den proceduren.

18 Aug 2009, 12:45
Profile

Ska grunna lite på vad att göra.
Sanningen e som sagt att den redan nu låter milsvitt från vad den gjorde orginal,å det påföljande nu e i grund å botten bara tankar.

Återkommer när jag lödat om ngt nytt.

jesper@gofastparts.se

18 Aug 2009, 14:41
Profile

Funderat vidare lite å tänker prova med en "tyngre" OT för att se vad det ger.
Tar ju trots allt inte långe stunden att hänga i.

jesper@gofastparts.se

19 Aug 2009, 08:32
Profile

19 Aug 2009, 11:58
Profile

Funderat vidare lite å tänker prova med en "tyngre" OT för att se vad det ger.
Tar ju trots allt inte långe stunden att hänga i.

jesper@gofastparts.se

För att uppnå vad????

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Aug 2009, 17:34
Profile

För att jag funderar på om det ev förändrar ljudbbilden ur den.

jesper@gofastparts.se

19 Aug 2009, 22:08
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2