View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 20:57

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tremolo o power scaling!? Nu får det duga. 
Author Message

Post Tremolo o power scaling!? Nu får det duga.
Här kommer en möjligen knepig fråga som jag hoppas att ni med kunskap och erfarenhet av både tremolo-kretsar och power scaling kanske kan hjälpa mig med. Jag har just installerat power scaling i en Bluesbraker som jag byggt, men får det inte att lira bra med tremolot. Jag är novis på hur tremolokretsar funkar och mina frågor blir möjligen elementära [:I]

Stärkaren är en Ceriatone. I princip Bluesbraker originalschema, men tremolkretsten är Ceriatones egen variant på något slags Fender-tremolo - bias-modulerande mot slutrören. Låter snyggt som tusan! Har försökt rita av så schemat så som jag uppattar att det är designat. Kan vara ngt fel i schemat, sorry i så fall.

Power Scalingen är en VVR3 från Hall amplification (http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2). Det består av en Mosfet-enhet som jag kopplat in så den sänker spänning till slutrörens anoder och skärmgaller. Bias anpassar sig utifrån hur B+ ställs. I Dana Halls PS-variant kopplas bias-styrningen in mellan bias-krets och bias-matningsresistorerna. Bias-kretsen är i övrigt intakt/omoddad. Förstegets och fasvändarens B+ skalas inte.

Så till problemet. Jag har först testat att koppla in bias-styrning mellan bias-krets och tremolots Intensity-pot, punkt (A). Då funkar tremolot bra om man kör oskalat. Skalar man ned börjar det spraka och låta som något är på väg att pajja. Jag tror det blir på tok för stor inverkan på bias-matningen. Jag uppfattar det så. Även med Intensity på 0 svajjar rören i tomgångsström.

Kopplade om så att bias-styrningen ligger mellan intensity-pot och bias-matningsresistorern, punkt (B). Då funkar tremolot dåligt. Det blir liksom inte mkt tremolo, oavsett om jag skalar eller kör fullt.

<u>Min frågor är:</u>

<b>1)</b> Kan man anpassa tremolot för att funka både skalat och oskalat? Går det eller är det dömt att misslyckas? Är det värdet på Intsity-poten det handlar om? Och bör bias-styrningen ligga före eller efter Intensity-poten!?

<b>2)</b> Är det smartare att flytta tremolot, koppla in det som typ ett Fender Deluxe-tremolo, dvs. före fasvändaren? Vilka modifieringar krävs då? Eller går det att bara ansluta det mot signaltåten in i fasvändaren (tänk om det vore så enkelt…)?

Jaha gossar med stora skallar. Det är bara att hugga in [:p]

/Gunnar

Image

17 Aug 2009, 10:29
Profile

Utan ett schema på PS kretsar är det svårt att ge råd. Ung som att svara på frågan: "Jag har lagat en soppa och den smakar inte bra, vad göra?"

Så jag får spekulera....antar att biasstyrkretsen är en variabel DC nivå skiftare som styrs av storleken på den inställda B+ spänningen.

Hur som helst så tror jag att man måste tremolomodulera den skalade biasspänningen direkt, inte råbias före. Då är nog problemet som du beskriver att tremolokretsen modulerar för djupt så att slutrören hoppar mellan cut-off och full mättnad. Amplituden från tremolokretsen är helt enkelt för stor oavsett hut intensitetsreglaget är ställt.

Okejdå. Kan tänka mig att ersätta intensitetpoten med en dubbelpot. Den ena kvar som den är inkopplat, den andra kopplad som volympot på utgången av tremolots katodföljare, signalen från dess löpare går då till intensitetspoten.

Inga garantier, prova, ger det ngn effekt/förbättring så är det värt att utforska vidare. Om inte så får vi tänka ut ngt annat.

Som sagt, ett schema på biasstyrkretsen vore bra, det kan ju visa sig att man kan koppla in tremolosignalen mitt i dess inälvor...

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

17 Aug 2009, 11:29
Profile WWW

Utan ett schema på PS kretsar är det svårt att ge råd. Ung som att svara på frågan: "Jag har lagat en soppa och den smakar inte bra, vad göra?"

Så jag får spekulera....antar att biasstyrkretsen är en variabel DC nivå skiftare som styrs av storleken på den inställda B+ spänningen.

Hur som helst så tror jag att man måste tremolomodulera den skalade biasspänningen direkt, inte råbias före. Då är nog problemet som du beskriver att tremolokretsen modulerar för djupt så att slutrören hoppar mellan cut-off och full mättnad. Amplituden från tremolokretsen är helt enkelt för stor oavsett hut intensitetsreglaget är ställt.

Okejdå. Kan tänka mig att ersätta intensitetpoten med en dubbelpot. Den ena kvar som den är inkopplat, den andra kopplad som volympot på utgången av tremolots katodföljare, signalen från dess löpare går då till intensitetspoten.

Inga garantier, prova, ger det ngn effekt/förbättring så är det värt att utforska vidare. Om inte så får vi tänka ut ngt annat.

Som sagt, ett schema på biasstyrkretsen vore bra, det kan ju visa sig att man kan koppla in tremolosignalen mitt i dess inälvor...

Alex

Ja, bias-styrkretsen funkar nog så som du beskriver, men jag har inget schema. Får rita av det i så fall från VVR3-modulen. Det är ju bara några få komponenter och en liten mosfet.

Tack för förslag med en dubbelpot! Tänker du dig typ en 2x250-pot då? Eller måste man gå upp i värde (500k-1M) för att inte käka tremoloamplitud då stärkaren är oskalad? Det är inte enormt mycket tremolo vid fullt pådrag på Intensity och full B+. Man kör nu poten typ från kl 14-max.

Om man ökar potens värde får man ju väldigt mkt serieresistans i bias-kretsen. Påverkar det hur slutrören jobbar även när tremolot är avstängt?

Den lösning du föreslår bör väl rimligen innebära att "problemet" finns kvar om man "råkar" köra fullt pådrag på Intensity och nedskalat slutsteg? Det kräver alltså att den som rattar stärkaren måste begripa när man håller på att tremolera slutsteget ut i omloppsbana. Kör man slut på slutören om man har för mkt tremolo?

Vad är det tremolot egentligen gör, teoretiskt - gör så att biasspänningen modulerar? Hur mkt amplitud kan man få ha utan att rören tar stryk. Kan man på något sätt mäta/fastställa hur mkt det får vara vid max på Intensity? Och vid Intensity på 0 måste väl bias (tomgångströmmen) alltid vara helt stabil? Så var det inte nu när jag skalade ned.

/Gunnar

17 Aug 2009, 11:48
Profile

Den lösning du föreslår bör väl rimligen innebära att "problemet" finns kvar om man "råkar" köra fullt pådrag på Intensity och nedskalat slutsteg? Det kräver alltså att den som rattar stärkaren måste begripa när man håller på att tremolera slutsteget ut i omloppsbana. Kör man slut på slutören om man har för mkt tremolo?

Hmm, kankse lösningen kan vara en dubbelpot på PS. Den får då reglera både B+ och amplituden ut från tremolo inom empiriskt bestämda nivåer.
Quote:
Vad är det tremolot egentligen gör, teoretiskt - gör så att biasspänningen modulerar?

Tremolooscillatorn skiftar biasspänningen så att slutrören gungas mellan strypning och djup inandning. Vissa tycker att det förhöjer njutningen...
Quote:
Hur mkt amplitud kan man få ha utan att rören tar stryk. Kan man på något sätt mäta/fastställa hur mkt det får vara vid max på Intensity? Och vid Intensity på 0 måste väl bias (tomgångströmmen) alltid vara helt stabil? Så var det inte nu när jag skalade ned.

Det verkar rimligt att modulera bias mellan normalnivå och nedåt mot strypning.

Alex

17 Aug 2009, 12:21
Profile WWW

Tremolooscillatorn skiftar biasspänningen så att slutrören gungas mellan strypning och djup inandning. Vissa tycker att det förhöjer njutningen...

[:D][:D][:D]

Tyvärr är det redan dubbelpot för styrning av ps, så den varianten blir knepig få till. Jag antar att det elegantaste hade varit en lite styrenhet som reglerar tremoloamplituden och som regleras när B+ sänks, på samma sätt som bias justreras, liksom. Sådana lösningar hamnar dock på en nivå som jag helst överlåter åt andra att experimentera med. Dessutom ska ägaren av stärkare giga på onsdag. Måste bara se till så att inte hela bluesmannen hamnar i självsvängning...

Hm, max amplitud är typ normalnivå och sedan stryper man med högre bias spänning, right? Jag tyckte dock det verkade som att kretsen i nedskalat läge drog iväg en bra bit åt andra hållet, dvs. att tomgångströmmen ökade kraftigt i modulationen. Men får nog mäta mer noga och kolla vad som händer.

Sneglar fortfarande på ett tremolo som ligger på ingången till fasvädndare... svåra val.

/G

17 Aug 2009, 12:59
Profile

Det här är anledningen till att jag inte har lagt till Tremolo på mitt bygge med PS.

I TUT4 menar Kevin O'Connor att man ska skala även tremolo-oscillatorn. Det funkar nog för måttlig reduktion av B+, men givetvis stannar oscillatorn då B+ blir för låg.

En dubbelpot borde kunna funka. Frågan är var den ska kopplas in. Jag gissar att det skulle funka bäst med en buffrad oscillator (med två trioder).

Jag har för mig att det finns en diskussion kring PS och biasmodulerande tremolo på http://www.powerscaling.com.

Erik R

17 Aug 2009, 13:28
Profile

Ja, oscillatorn är ju buffrad här. Får pröva en dubbelpot enligt Alex förslag.

Funkar inte det får jag kanske överväga tremolo före fasvändaren. Då ligger tremolokretsen i områden utanför den skalade delen av stärkaren, eller hur?

Hur blir skillanden i ljud och feeling mellan dessa tremolonvarianter?

/Gunnar

17 Aug 2009, 14:34
Profile

Det här är anledningen till att jag inte har lagt till Tremolo på mitt bygge med PS.

I TUT4 menar Kevin O'Connor att man ska skala även tremolo-oscillatorn. Det funkar nog för måttlig reduktion av B+, men givetvis stannar oscillatorn då B+ blir för låg.

En dubbelpot borde kunna funka. Frågan är var den ska kopplas in. Jag gissar att det skulle funka bäst med en buffrad oscillator (med två trioder).

Jag har för mig att det finns en diskussion kring PS och biasmodulerande tremolo på http://www.powerscaling.com.

Erik R

Jag har nu inte TUT4 men kollat runt på Powerscaling-forat.
O'Connor föreslår mycket riktigt att man ska skala ned B+ till tremolo-röret. Dana Hall säger tvärtom. Hoola Bandola sjunger "Vem kan man lita på?"... [B)]

Jag tror jag ska testa att skala oscillatorn, i kombination med dubbelpot. Det kan ju inte skada i alla fall.

Men om man sänker B+ i tremolokretsen, vad händer då, teoretiskt? Hur påverkar det oscillationen? Utsignalen?

I just den här kretslösningen är första röralhavans anodmostånd mkt stort, 470k (4.7k katod). Det blir inte många volt kvar när man skalar. Borde man kanske öka anoden till 330k eller 220k? Det är ju vanligare värden i denna typ av krets.

/Gunnar

18 Aug 2009, 09:54
Profile

Hoola Bandola sjunger "Vem kan man lita på?"... [B)]

Thomas Ledin? "Du kan lita på mig..."

Förlåt, kunde inte låta bli.

------
Dom låter alla lika

18 Aug 2009, 10:15
Profile

Jaha, då var det testat och pillat. Tusan vad knepigt det här var.

Prövade först en dubbelpot för att kunna få ned amplituden på tremolot. Men det började gå B+säkringar. Trots dubbelcheck kunde jag inte se att jag kopplat något tokigt. Men ibland uppstår fenomen man inte räknat med...

Prövade så att skala även tremolokretsen, kopplade anod till samma punkt som slutrörens anoder. Och se nu började det funka lite bättre. Tremolots amplitud blev lite mer lagom när man skalade slutsteget. Men jag fikc lite problem med brum i vissa lägen. Och tremolot gick även med Intensity på 0. Jag testade att öka det seriella 100k-motståndet före Intenssitypoten till 220k. Tyckte det tog bort känsligheten i kretsen och en del brum försvann.

Sedan jagade jag brum och kopplade om jordtåtar hit och dit. Bäst blev det att jorda hela tremolokretsen i första jordpunkt.

Nu är allt rätt ok. Tremolot är aningens vingligt i funktion när man skalar ned. Och Intensitypoten påverkar mkt lite vid nedskalat läge. Skalar man ned mkt upphör som väntat tremolot att fungera.

På full B+ ligger tremolot och svajjar lite även med Inensitypot på 0. Är det normalt? Man måste nu alltså använda footswitch och slå av tremolot för att det ska sluta helt (eller ha en swtich eller något).

Så till powerscalingen. Lyckades hitta en plats mellan tremoloröret och första filterkonding där kortet kunde ställas på högkant. Dubbelpoten gick inte att sätta direkt på kortet, därav tåtdragninen. Poten hamnade i hålet till B+-säkringen. Har moddat bort denna HV CT-säkring mot två separata säkringar på var sin HV-fas.

Tremolokortet hade lämpligt nog ett antal lödtorn lediga. Eftersom jag bara skalar slutrören behövde jag splitta B+-matningen, en tåt till ps-kretsen, en till fasvänder/försteg. Det görs med två N4007-dioder.

Image

Drive compensation installerades i form av en enkel bootstrapped-master på fasvändaren.

Image

Hur låter det? Ja, bra som faen! Exakt som en powerscalad Bluesbraker. Man får den att dista snyggt i hela stärkaren, men på moderat volym. Volymerna rakt upp, mastern rakt upp, PS rakt upp. Gissar att man får ut en 8-12w då.

Dana Halls PS-kit tycks funka riktigt bra, lika bra som London Powers så här långt. Men det kan inte köras i kraftigare stärkare än så här. Max är nog 50w, om man har en klyfläns. JHag har inte det i den här. Denm ger njog bara 30-35w. En iakttagelse är att B+ är lägre nu, även med ps- på max. Kankse 425V mot 445V tidigare. PS-kitet äter alltså en 5% av B+. Det kan jag leva med.

Hela kretsen är lite brumkänslig. Man får känna sig fram tillsammas med tremolot för att hitta rätt. Ställer man bara ned drive kommer lit lite brum. Men det försvinner när man skalar ned. I vissa kombinationer av lägen på intensity-poten och ps blir det lite brum. Men i det kombinationer av lägen på ps-pot, drive coh tremolot man vill köra är det brumfritt.

Låter ägaren testa så här så vet vi sen om det blev bra. Tack så länge för era synpunkter!

/Gunnar

18 Aug 2009, 23:50
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]