View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:53

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vintage strat för vettiga pengar 
Author Message

Post Vintage strat för vettiga pengar
Finns det? Ja, beror ju vad man menar med vettiga pengar.. Men, grejen är att jag är grymt sugen på en riktigt bra strata som ser ut och känns som en vintage. Dock är det inte investeringen som lockar utan instrumentet som sådant. Desvärre är jag inte expert på ämnet men jag anar att man ska upp över 40-60k åtminstone om man ska hitta en Pre CBS som inte är fullständigt massakrerad. Tycker bestämt att man borde kunna fixa till en gura som ser ut och låter lika bra för halva pengen. Visst, en äkta stiger väl i värde i långa loppet, men då ska man väl vad jag förstår ha en i det närmaste helt original för att vara på säkra sidan, då snackar vi betydligt större summor direkt. Även om man har råd så binder man ju pengar... Hittar jag en riktigt skön gura så är det risk att jag aldrig säljer heller......

Nåja, nog med filosoferandet.. Tänkte höra om ni kunniga anser att man kan plocka ihop, bygga eller låta bygga en strat som känns och spelar som en äkta pre CBS? Antar att de som vet tycker att detta är en korkad fråga, och ja, jag har inte koll.. Men tycker fortfarande att det bara är ett par plankbitar vi pratar om.. (ojj nu åker jag väl på däng) Men visst borde det väl gå nosa rätt på riktigt fint trä, något som legat och torkat sakta inomhus i 50år.. Några fina Lundgren pickups el. dyl.. Visst fanken borde det gå?

Nåja, ska sluta svamla....

12 Nov 2009, 12:45
Profile

köp en k-line strata

12 Nov 2009, 13:24
Profile ICQ YIM WWW

Japanbyggd Fender JV från 82-84 kanske vore nåt; ser helt rätt ut och är kanonbra instrument. De högre serierna har cellulosalack och mycket USA-delar (mickar, elektronik, rattar, kåpor, plektrumskydd om jag inte minns fel).

Hör med Harald Rigg, han kan och vet!

12 Nov 2009, 13:32
Profile

Jag håller inte med om att Fenders Fullerton RI är särskilt bra, de kommer inte i närheten av pre-CBS. När dessa gitarrer kom 1982 var jag hos generalagenten och valde den bästa 2-tonssunburst-57:an av första batchen de hade fått in, från maj -02.
Den är förvisso spelbar och snygg med smäcker kropp och jag behöll den i 23 år innan grabben fick den, men den hade ingen ton alls jämfört med någon av de pre-CBS-gitarrer jag spelat på.
Att jag behöll den så länge berodde på att jag inte hade möjlighet att skaffa någon pre-CBS själv under den tiden. När vi sedan skiljdes åt var halsen utnött och fick bytas mot en ny och bättre AllParts.

Nya Fenders har bättre ton generellt, i synnerhet CS-gitarrerna som står sig ganska väl i prestanda.

Köp en CS eller prova att smäcka ihop en hopplockare är mitt tips. Upplev glädjen i att lacka med nitrocellulosalack.[:0] Var noga med ffa. sadel- & halsinfästning så blir det säkert tillfyllest.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

12 Nov 2009, 15:52
Profile

det är ju det där med 'ser ut och känns som vintage' jag hade samtidigt i min ägo 2 st 3-tons strator , en 60á och en CS '60s Relic . Visst gör relicen ett bra försök , men det är inte samma sak som en riktig Pre-cbs. Hals, greppbräda, mickar etc allt är bättre på 60:an , och då är relicen ändå den bästa av de 4-5 jag ägt.

Jag skulle utifrån din frågeställning hellre satsa 40-50 k på en omlackad 63-65 med kanske nytt skydd eller nåt än 20 på en Relic.

Du komemr ändå gå och sukta efter en riktig , och det handlar inte heller endast om vilken gitarr som är 'bäst' utan känslan du söker.

Kan man avsätta pengarna så är en vintage Fender ett säkert köp idag , oavsett skick förutsatt att man betalar rätt peng för rätt gitarr och vet vilka 'issues' som finns vid köpet.

Så kan man plocka ihop eller hitta en som känns 'nästan som en pre-cbs' , ja det är lätt fixat men de sista procenten är betydligt tuffare att nå och om man inte bryr sig om detaljer som Brazilian rosewood och dylikt så kommer man långt med en CS relic . eller varför inte en sliten tidig 70-talare , men då får du ju inte lilla huvet spaghettilogga osv...

Tom en Japan Reissue kan ju vara nära en riktig , men det är ju ändå alltid en japan... om du förstår vad jag menar.

Ska man bygga en 'icke Fender' men bra kanske tom gamla delar så får man ändå lägga ned en massa pengar och det är inget andrahandsvärde + ingen Fender heller...

Så allt beror på vilka krav och förutsättningar man har ...

12 Nov 2009, 17:25
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jag skulle utifrån din frågeställning hellre satsa 40-50 k på en omlackad 63-65 med kanske nytt skydd eller nåt än 20 på en Relic.

Du komemr ändå gå och sukta efter en riktig , och det handlar inte heller endast om vilken gitarr som är 'bäst' utan känslan du söker.

Kan man avsätta pengarna så är en vintage Fender ett säkert köp idag , oavsett skick förutsatt att man betalar rätt peng för rätt gitarr och vet vilka 'issues' som finns vid köpet.

+1 - Mojo är viktigt när det gäller vintagestuket.

Bortser man från det kan man garanterat sätta ihop en gitarr som är minst lika bra som ett original av bra delar från Warmoth, Allparts, Callaham etc., fast man får ju räkna med lite jobb med att fixa till den inslitna halsprofilen o.s.v..
Att ha mickarna något lägre än rekommenderat gör en hel del för ljudet.

I slutänden sitter det i om du <i>måste"] ha vintage eller bara vill ha en bra gitarr.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

12 Nov 2009, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Grymt bra svar, ni förstod min fråga exakt... Fler än mig som våndats över denna fråga anar jag..

12 Nov 2009, 18:30
Profile

Mike Leaf wrote:

det är ju det där med 'ser ut och känns som vintage' jag hade samtidigt i min ägo 2 st 3-tons strator , en 60á och en CS '60s Relic . Visst gör relicen ett bra försök , men det är inte samma sak som en riktig Pre-cbs. Hals, greppbräda, mickar etc allt är bättre på 60:an , och då är relicen ändå den bästa av de 4-5 jag ägt.

<font color="red">Kan man avsätta pengarna så är en vintage Fender ett säkert köp idag </font id="red"> , oavsett skick förutsatt att man betalar rätt peng för rätt gitarr och vet vilka 'issues' som finns vid köpet.

Så kan man plocka ihop eller hitta en som känns 'nästan som en pre-cbs' , ja det är lätt fixat men de sista procenten är betydligt tuffare att nå och om man inte bryr sig om detaljer som Brazilian rosewood och dylikt så kommer man långt med en CS relic . eller varför inte en sliten tidig 70-talare , men då får du ju inte lilla huvet spaghettilogga osv...

Tom en Japan Reissue kan ju vara nära en riktig , men det är ju ändå alltid en japan... om du förstår vad jag menar.

Ska man bygga en 'icke Fender' men bra kanske tom gamla delar så får man ändå lägga ned en massa pengar och det är inget andrahandsvärde + ingen Fender heller...

För två tre år sedan så hörde jag folk säga samma sak[:)]
"De kommer bara att stiga och stiga i värde"[:D]

Suckers[:)]

http://www.guitarshowsouth.se

12 Nov 2009, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

<font color="red">Kan man avsätta pengarna så är en vintage Fender ett säkert köp idag </font id="red"> , oavsett skick förutsatt att man betalar rätt peng för rätt gitarr och vet vilka 'issues' som finns vid köpet.

För två tre år sedan så hörde jag folk säga samma sak[:)]
"De kommer bara att stiga och stiga i värde"[:D]

Suckers[:)]

Vintagegitarrer i Sverige har inte gått ned nämnvärt, kollar du lite längre i backspegeln så ser du att man knappast förlorat pengar på dessa gitarrer. Nedgången i världsekonomin var den värsta sen 30-talet och det påverkar allt... speciellt i Usa

köpte du en omlackad pre-cbs för 25 som dom låg på 2002 har du fortfarande mer än dubblat kanske tredubblat värdet.

Pengavärdet är bara en faktor i detta , långt från hela bilden

12 Nov 2009, 20:35
Profile ICQ WWW

Kan detta vara något eller är det HELT fel?
http://www.nashguitars.com/

13 Nov 2009, 11:41
Profile

TUF wrote:

Kan detta vara något eller är det HELT fel?
http://www.nashguitars.com/

Om man inte bryr sig om att det skall vara en Fender, och att andrahandsvärdet blir väldigt lågt... så kan dom säkert kännas minst lika bra som en Cs Relic, men dom är ju inte billigare...

1800$ + frakt och tull = c:a 20 tusen...

Jag skulle ha svårt att köpa dessa istället för en Fender Relic, speciellt som Nash inte heller längre gör 'custom orders'

Ett alternativ till dessa är ju att köpa de delar man vill ha och sätta ihop , sen låta någon duktig lacka det. Men kostnaden blir också hög i så fall, om man skall få nåt som låter och känns bra.

Det blir ju ingen Fender ... inte ens om man sätter en 'fusklogga' på den. Jag hade en sån Relicad Tele en gång med en del gamla delar ... kunde inte låta bli att reta mig på fuskloggan... så jag sålde den.

13 Nov 2009, 12:31
Profile ICQ WWW

Jag TROR att mitt egentliga problem är att jag nog ändå vill ha "the real deal" men kan inte komma överens med mig själv om att lägga de pengarna.... Frågan uppstod när jag råkade upptäcka att en Mexare för 5000:- var skönare än min egen gamla USA-70-talare, som jag faktiskt varit grymt nöjd med. Sen begick jag misstaget att testa en äkta 57:a Har haft sömnproblem sen dess....

13 Nov 2009, 13:09
Profile

Svullo wrote:

Jag TROR att mitt egentliga problem är att jag nog ändå vill ha "the real deal" men kan inte komma överens med mig själv om att lägga de pengarna.... Frågan uppstod när jag råkade upptäcka att en Mexare för 5000:- var skönare än min egen gamla USA-70-talare, som jag faktiskt varit grymt nöjd med. Sen begick jag misstaget att testa en äkta 57:a Har haft sömnproblem sen dess....

Jo , det är en tröskel man måste kliva över om man ska till 'vintage' å andra sidan lever man bara en gång...

Beror ju på ens ekonomiska situation såklart ,men om man vill och kan så varför inte... går man på omlackade gitarrer så är det inte en jätteförmögenhet vi pratar om, kanske 50 räcker till en ok strata , en del lägger massor av pengar på veteranbilar, mc, hästar, båtar och andra hobbies så egentligen kan ju gitarrer ersätta det, så är det för mig i alla fall.

13 Nov 2009, 13:37
Profile ICQ WWW

Är det inte så att det kommer hela tiden nya "samlarobjekt" och just nu så är dom riktigt gamla (före 60-talet) en ouppnålig dröm vilket gör att andra gitarrer blir föremål för hype och spekulation som ex fullerton strattor och jv strattor från japan.

Kan tänka mig att det satt en massa experter på 70-talet satt och tyckte att dom som köpte gamla 50 och 60 tals strattor var dumma i huvet när man kunde få en ny cbs fender med "paddel" huvud. Om 20 år så sitter vi här och ångrar oss bittert att vi sålde våra -82 fullertons eller inte köpte så många man kunde komma över som sen kommer vara helt ouppnåliga för oss vanliga dödliga. Förmodligen kommer även kvalitén och spelkänslan ha uppgraderats i samma takt som priset.

"A Guitar ain't a Blues Guitar til its Been in a Pawn shop"

16 Nov 2009, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

cheepo63 wrote:

Är det inte så att det kommer hela tiden nya "samlarobjekt" och just nu så är dom riktigt gamla (före 60-talet) en ouppnålig dröm vilket gör att andra gitarrer blir föremål för hype och spekulation som ex fullerton strattor och jv strattor från japan.

Kan tänka mig att det satt en massa experter på 70-talet satt och tyckte att dom som köpte gamla 50 och 60 tals strattor var dumma i huvet när man kunde få en ny cbs fender med "paddel" huvud. Om 20 år så sitter vi här och ångrar oss bittert att vi sålde våra -82 fullertons eller inte köpte så många man kunde komma över som sen kommer vara helt ouppnåliga för oss vanliga dödliga. Förmodligen kommer även kvalitén och spelkänslan ha uppgraderats i samma takt som priset.

Vilken tur att vissa av oss bunkrar upp[:)]

16 Nov 2009, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

cheepo63 wrote:

Det var helt enkelt ingen som ville ha gammalt junk med skabbig lack i början på 80-talet, det fanns ju nya fina strator med blank lack att tillgå för 6500:-. Jag kommer ihåg att Hagströms i Gävle hade (vad som måste ha varit) en 50-tals strata med mässings-p-skydd. Pris 2500:- den hängde länge på väggen...........

Som lök på laxen : Bäckströms i S-viken hade 3[:0] BF-förstärkare stående under trappen i källaren - jag blev erbjuden att köpa alla 3 som renoveringsobjekt för en 1000-lapp. Vad jag vet stod de kvar när Gösta sålde verksamheten.

Åh, varför har jag ingen tidsmaskin![B)]

Hur mycket Fender´s 70/80-talare kommer att stiga i värde må man spekulera kring, men till samma nivåer som 50- & tidiga 60-talarna kommer de aldrig att nå. Det finns helt enkelt för många tillverkade och dessutom många kvar i bra skick.
Fast det där med kvalitén & spelkänslan har du förmodligen alldeles rätt i..........

17 Nov 2009, 00:37
Profile ICQ YIM WWW

Det kan nog stämma att dom inte kommer kosta dom astronomiska summor som vissa 50-tals strattor gör men gå upp i pris lär dom göra. Även fast dom görs i helt andra upplagor så kommer det bli försvinnande få oskruvade orignalare kvar om 20 år, folk byter mickar och säljer orginalen eller ännu värre, fräser ur kroppen för att få plats med 3 hundböckers och ett fett flåjd [xx(]

Jag tror att många vill känna att dom har chansen att göra ett kap och letar efter ngn hyffsat "vintage" gitarr som inte var allt för vanlig vilket i sin tur kommer driva upp priset. Sen finns det givetvis personer som har egna agendor för att på lång sikt få upp priserna på vissa modeller. Detta görs enkelt genom att hänga på forum och prisa gitarrerna i tid och otid och skapa hemsidor med extremt mkt info och referenser till dom. Det är väl marknadsekonomin i ett nötskal [:D]

17 Nov 2009, 09:44
Profile ICQ YIM WWW

Instämmer till fullo i dina funderingar Cheepo63![;)]

17 Nov 2009, 15:43
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]