View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 05:37

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Traynor YBA-1 resistans 
Author Message

Post Traynor YBA-1 resistans
Vet någon hur många ohm de båda högtalarutgångarna som sitter på en Traynor YBA-1 är på? Har försökt leta i manualer, men hittar ingenting.

01 Dec 2009, 14:48
Profile WWW

http://www.lynx.bc.ca/~jc/700912_YBA1_A_Mk2.gif

Vet dock inte om det skiljer sig mellan utgåvorna.

/Bengt

"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk"
- Platon

01 Dec 2009, 15:12
Profile WWW

Traynor Bassmaster YBA-1 och YBA-1A Mark II är inte exakt samma stärkare. YBA-1A Mark II är, mycket riktigt, gjord för 8 ohms högtalarlast.

Ska se om jag hittar mina scheman på YBA-1 och se om det står där.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Dec 2009, 19:14
Profile

Här är schema m.m. för flera varianter av YBA-1: <b>http://www.lynx.bc.ca/~jc/YBA1Schems.pdf</b>

I alla fall de senare verkar vara gjorda för 8 ohms högtalarlast. Utom på schemat för "YBA-1 + YBA-4 + ENG." som verkar ha lite underlig information om just YBA-1, som jag inte vill uttala mig om.

Jag har bara sett, och mätt upp utgångstrafon i YBA-1A Mark II, så jag vet inte exakt om YBA-1:orna.

Läser man Traynors användarmanualer verkar det inte vara så kinkit med högtalarimpedansen. Personligen har jag en känsla av att det är okej med 4, 8 eller 16 ohms total högtalarlast. Om utgångstrafon är gjord för 8 ohm, påverkas dock ljudet om man kör med annan total last.

Vid alltför hög last kan saker paja... [V] För låg last (lägre än 4 ohm vid tänkt 8 ohm) ger antagligen(!) inga större problem, men jag vill inte rekomendera det.

Jag tycker om den gamla devisen att dubbla eller halva den tänkta högtalarlasten ofta är okej (ur hållbarhetssynpunkt). Alltså, om utgångstrafon är gjord för 8 ohm, är det okej att även köra med 4 eller 16 ohms total last. Om man sedan gillar ljudet är en annan sak...

De båda utgångsjacken verkar vara parallellkopplade i alla fall. Två högtalare med samma impedans kopplade i var sitt jack, ger då en total högtalarlast på hälften av vad en högtalare har.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

01 Dec 2009, 19:31
Profile

När jag kört med min 16 ohms-låda har det funkat bra i högra utjacket. När jag kopplat in den i det vänstra tappar man nästan all volym, och endast en svag, distad, tunn ton hörs om man vrider upp stärkaren på max. Jag tänkte att den vänstra var gjord för mindre lat, men den kanske bara är sönder i så fall?

Men du tror i alla fall inte att det är någon fara att koppla in, säg, en 4-ohms-låda?

02 Dec 2009, 13:04
Profile WWW

När jag kört med min 16 ohms-låda har det funkat bra i högra utjacket. När jag kopplat in den i det vänstra tappar man nästan all volym, och endast en svag, distad, tunn ton hörs om man vrider upp stärkaren på max. Jag tänkte att den vänstra var gjord för mindre lat, men den kanske bara är sönder i så fall?...
När du säger det "högra" och det "vänstra" jacket, förmodar jag att du menar bakifrån sett på förstärkaren (se bild i nästa inlägg)?

Det du beskriver ovan beror, med största sannolikhet på, att jacken är kopplade så att man alltid måste använda det första jacket (det som du kallar det högra) först. Det andra jacket (som du kallar vänstra) är bara till för om man kopplar in en högtalare ytterligare, när man först har kopplat in en i det första jacket.

Det första/högra jacket är kopplat så att; om inget är inkopplat där, är utgången kortsluten. Om man då kopplar in en högtalare <i>enbart"] i det andra/vänstra jacket, kommer hela utgången från förstärkaren ändå att vara kortsluten. Då ska det, typ, inte gå något ljud alls till den högtalaren.

Quote:
...Men du tror i alla fall inte att det är någon fara att koppla in, säg, en 4-ohms-låda?
En ensam 4-ohmslåda inkopplad i det första jacket, så att den totala impedansen är 4 ohm, är antagligen inget fara alls. Förmodligen är det mindre illa för förstärkaren än en på 16 ohm...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

03 Dec 2009, 17:15
Profile

Om bakpanelen ser ut som på nedanstående bild, ska högtalare alltid kopplas in i jacket som heter "SPEAKER", det högra jacket på bilden.

Jacket "EXT" (det vänstra på bilden) är enbart för om man först har en högtalare inkopplad i "SPEAKER" och ska koppla in ytterligare högtalare.

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

03 Dec 2009, 17:26
Profile

Ah, men se där! Det förkalrar saken. Tiden har nött bort texten ovanför utgångarna, så jag har haft lite svårt att veta vad som är vad :)

03 Dec 2009, 17:28
Profile WWW

För en tid sedan köpte jag på eBay i Canada en hel pärm med trycksaker och prislistor för Traynor från 75-77. Det finns både de tidigare kantiga modellerna och de senare med rundad front.

För både YBA-1 (45W) och YBA-1A (90W) står uteffekten angiven till 8 ohms last, med tillägget "Minimum Load Limit: 4 ohms."

En intressant(?) skillnad mellan dessa förstärkare, som utvändigt är likadana, är att den vanliga väger "39 pounds" medan den hottade modellen väger "54 pounds". Det är alltså transformatorerna som står för den skillnaden.

En sak jag undrar lite över om gamla Traynor är, var alla högtalarkabinett finns?
Man ser ju trots allt en och annan topp till salu då och då, men praktiskt taget aldrig något matchande gitarr- eller baskabinett.
Importerades det inga kabinett hit?

/Sixten

05 Dec 2009, 12:41
Profile WWW

...För både YBA-1 (45W) och YBA-1A (90W) står uteffekten angiven till 8 ohms last, med tillägget "Minimum Load Limit: 4 ohms."

En intressant(?) skillnad mellan dessa förstärkare, som utvändigt är likadana, är att den vanliga väger "39 pounds" medan den hottade modellen väger "54 pounds". Det är alltså transformatorerna som står för den skillnaden...
Min YBA-1A har STORA Hammond-transformatorer och höga spänningar. Jag kommer att prova den med KT88:or eller 6550...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Dec 2009, 15:02
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]