View unanswered posts | View active topics It is currently 16 May 2026, 10:04

Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Vad anser ni vara Vintage ..egentligen? 
Author Message

Post Vad anser ni vara Vintage ..egentligen?
ser trådar om fendertele´s från -85 här bl.a. Vad går gränsen för Vintage? I min bok är inte det vintage, men jag kanske är ute o cyklar? eller?
Mvh
/B

ole.breimo@me.com

09 Feb 2010, 22:43
Profile

För mig är det pre-1980 iaf. [:)]

09 Feb 2010, 22:51
Profile ICQ WWW

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

09 Feb 2010, 23:14
Profile ICQ WWW

Jag tänkte just skriva "70-talare och äldre", sen ändrade jag mig till "minst 30 år gammalt", sen kom jag på att det var samma sak. [:)]

09 Feb 2010, 23:32
Profile

Skulle inte bestämma 25 eller 30 år, för då blir en ny grupp gitarrer vintage varje år. Vintage vad gäller elgitarrer, och då får vi rätta oss efter USA, Fender och Gibson helt enkelt, gäller från någon gång på 70-talet när dom gick från instrumentmakeri till, "nu jävlar ska vi tjäna pengar på vårt namn, inte på vår kvalité". Så en 25 år gammal gura är inte vintage, den är second hand...
Men sen vad som är vintage och vad som är second hand...
Den som säljer och/eller vill att just det dom har är riktigt speciellt kallar nog lite för mycket för vintage. Dessutom handlar det från början om vin tror jag, så kanske det bara finns second hand. Denna tråden kan bli lång ;)

Pedalbordsnyfiken.

10 Feb 2010, 00:37
Profile WWW

När det gäller Fender så är det fram tills 64 och med Gibson fram tills 63. Rickenbacker, höfner mm lever inte upp till innebörden av ordet vintage oavsett årgång[:)]

Vintage har blivit ett urvattnat begrepp som använts friskt för att pressa upp priser! När man kallar en stridsvagnstung och stendöd 78a Strata för vintage så har man totalt missuppfattat innebörden av ordet vintage[:D]

När det gäller den numera populära termen Japan Vintage ställer jag mig tveksam. Det är ett begrepp som jag personligen ogärna använder.
De gånger jag använder det är det för att undvika det ännu dummare begreppet "lawsuit". Även om high end Japaner är mer i klass med originalen från 50talet än moderna custom shop etc så känns det inte rätt att använda ordet vintage i det sammanhanget.

http://www.guitarshowsouth.se

10 Feb 2010, 02:29
Profile ICQ YIM WWW

granis wrote:

Här är en snubbe som har sina åsikter om vad som är vintage...

http://home.provide.net/~cfh/vintage.html

http://home.provide.net/~cfh/value.html

...och jag håller med om det mesta. [^]

<font color="green">Vi bör odla våra egenskaper och inte våra egenheter.
</font id="green">
ImageImageImageImage [url="tomasgrankrona@hotmail.com"]E-post till mig[/url]

<font color="green"></font id="green">

Det han skriver om värde är ju intressant.
Det betyder att tex de LP som kommer att bli mest värda efter 50talarna är japanerna då high end japanerna har honduras och braz board. Kanske ligger något i det för det verkar som att high end Tokai är mycket dyrare än alla Gibbe LP tillverkade efter 68/69.
Intressanta artiklar av en egocentrisk och medioker skribent i alla fall[:)]

10 Feb 2010, 02:47
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Clay kan mer än de flesta på denna planet om Vintage Fender och Gibson... Sidorna är gamla och han håller mest på med Video nuförtiden där han ex plockar i sär en 54 strata i detalj.

Håller med dig om att det är egentligen är 64 för Fender och 63 för Gibson som markerar en 'era' av vintagegitarrer, möjligen skulle jag sträcka mig till 1970 för Gibson för att få med 68 LP´, samt Firebirds och vissa SG i begreppet , för FENDER tycker jag även 4-bultade Nitrolackade CBS kan hänga med...

Semi vintage , 1970-1974 då man fortfarande hade någorlunda blick i backspegeln, men efter 1975 är det gonatt helt för min del.

Alla har ju sin egen åsikt om detta , men att jämföra med att en bil blir 'veteranbil' efter 25 år tycker jag inte kan överföras direkt här. då skulle en Mexico Fender bli'vintage' om 5 år.... , känns tveksamt.

10 Feb 2010, 09:55
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:

Clay kan mer än de flesta på denna planet om Vintage Fender och Gibson... Sidorna är gamla och han håller mest på med Video nuförtiden där han ex plockar i sär en 54 strata i detalj.

Håller med dig om att det är egentligen är 64 för Fender och 63 för Gibson som markerar en 'era' av vintagegitarrer, möjligen skulle jag sträcka mig till 1970 för Gibson för att få med 68 LP´, samt Firebirds och vissa SG i begreppet , för FENDER tycker jag även 4-bultade Nitrolackade CBS kan hänga med...

Semi vintage , 1970-1974 då man fortfarande hade någorlunda blick i backspegeln, men efter 1975 är det gonatt helt för min del.

Alla har ju sin egen åsikt om detta , men att jämföra med att en bil blir 'veteranbil' efter 25 år tycker jag inte kan överföras direkt här. då skulle en Mexico Fender bli'vintage' om 5 år.... , känns tveksamt.

Jo., ibland hävdar jag 67-68 som dödsstöten för Fender.
63 Skrev jag med tanke på SG.
Gibson är kanske också möjligt att dra till 68/69 men sen är det kört.
Jag tycker inte att Fender efter i alla fall 67/68 är något att hänga i julgranen. Man känner direkt när man håller i dem att det är något som inte "håller måttet". Fender började ju även att experimentera med multi-piece kroppar runt 65 (CBS förstås) och det är väl de med transparant lack man ska gå efter[:)]

Jag ifrågasätter inte Clays kunskap bara hans mediokra och egocentriska sätt att förmedla den[;)]

10 Feb 2010, 12:05
Profile ICQ YIM WWW

Finns väl lika många åsikter som antalet gånger denna fråga varit uppe på forumet. Vill dock inte hålla med Haraldrig om att vintage måste vara lika med kvallitet. För mig är det helt ett åldersbegrepp. Att inte kalla tex en 63:a Hofner 500/1 bas för Vintage tror jag nog att Haraldrig är ganska ensam om på detta forum. För min del skulle jag även kalla tom. en Duke från 60 talet för Vintage.För mig sträcker sig Vintagebegreppet fram till mycket tidigt 70 tal på sin höjd.

Den sista dåren är inte född änImage

10 Feb 2010, 12:30
Profile

Finns väl lika många åsikter som antalet gånger denna fråga varit uppe på forumet. Vill dock inte hålla med Haraldrig om att vintage måste vara lika med kvallitet. För mig är det helt ett åldersbegrepp. Att inte kalla tex en 63:a Hofner 500/1 bas för Vintage tror jag nog att Haraldrig är ganska ensam om på detta forum. För min del skulle jag även kalla tom. en Duke från 60 talet för Vintage.För mig sträcker sig Vintagebegreppet fram till mycket tidigt 70 tal på sin höjd.

håller med om att det finns många åsikter och knappast ngt rätt svar i detta ämne, som fö diskuterats många gånger här på BOJen

För mig är Vintage något "gammalt och fint", snarare än bara gammalt

En rostig Raggar-Cheva från sent 60-tal med sönderjuckat baksäte är inte vintage för mig. Det är däremot en väbevarad/renoverad Cheva från samma år.

Men en Mex-tele från 80-talet kommer förr eller senare att bli Vintage den också.. Snart nog kommer de flesta gitarrer att sättas ihop av maskiner och då kommer säkert alla gamla "handbyggda" gitarrer att bli heta objekt, oavsett om de tillverkats i Fullerton eller Tijuana[;)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Feb 2010, 12:47
Profile WWW

Quote:

Men en Mex-tele från 80-talet kommer förr eller senare att bli Vintage den också..

Kanske år 2112 [8D] förresten kom dom väl 91? [;)]

10 Feb 2010, 14:50
Profile ICQ WWW

Quote:

Men en Mex-tele från 80-talet kommer förr eller senare att bli Vintage den också..

Kanske år 2112 [8D] förresten kom dom väl 91? [;)]

Whatever.. 80 eller 90, jag vill inte ha ngn ändå[}:)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Feb 2010, 15:28
Profile WWW

Jag håller nog med Haraldrigs resonemang på ett ungefär - vintage betyder ju årgångs-****. När det gäller t.ex. vin är det ju inte alls garanterat att äldre = bättre/dyrare. D.v.s. <i>vissa"] årgångar är bättre - oavsett ålder.
Lustigt i sammanhanget IMO är att jag både läst & hört begreppet användas även om köksredskap/byttor i plast & kläder - vem vill köpa vintagekalsingar![;)] Kronans "långa kort" borde kunna bli guld värda, särskilt om de, som antikrunde-Knut skulle uttrycka sig , har patina.....

För mig är vintagegitarrer äldre än sent 60-tal - inte beroende på åldern i sig utan att hantverket generellt var bättre då (eller kanske inte, roligare är de iaf) på US-byggena + att tillgången är begränsad, särskilt före `63 vad gäller Fender. (Gibson har jag ingen koll på alls.)
Med det resonemanget skulle jag hellre kalla en tidig 80-tals-Squier för vintage än en 70-tals Fender, fast då spelar ju tillgången in & Squier-gitarrerna faller ur ramen för "vintage" ändå.

Men det är bara mina 3-öresfunderingar......

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

10 Feb 2010, 18:08
Profile ICQ YIM WWW

Spelar man gitarr så betyder vintage äldre årgångar av kvalitet.

Samlar/kränger man gitarrer i syftet att tjäna pengar betyder vintage bara gammalt. Håller då med Fenderbender att 25 år fungerar bra. Detta efter att studerat ett <b>antal</b> "vintage" anonser.

Dricker man/samlar vin så betyder vintage att druvorna producerades det året som står på flaskan.

Håller med Haraldrig att en dålig 70 tals strata är svårt att kalla vintage (som gitarrist). Men min 50 tals Gibson (som borde vara vintage) gjorde jag mig av med pga samma anledning. Den var inge bra att lira på! Kändes inte vintage för mig i alla fall.

Nästa år i april fyller min -86a SG vintage. Kan inte fatta att hon har hunnit bli så stor. Kvalitetsmässigt fyller hon vintageskorna med måtta. Nu är det bara åldern kvar att jobba på. Guran är dock redan nu skön att spela på, behöver inte vänta ett år förrän den är bra.

10 Feb 2010, 19:49
Profile

kvinnor, vin & bilmodeller.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

10 Feb 2010, 20:18
Profile

Vintage är ett mått som gäller

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

Ha, jag har två Goldtops från 50-talet.
En kvinna och en gitarr. [:p]

10 Feb 2010, 20:51
Profile

Marshall wrote:

Vintage är ett mått som gäller

Ha, jag har två Goldtops från 50-talet.
En kvinna och en gitarr. [:p]

Snyggt svarat Sven! Men nu till 10 000 kronorsfrågan: Vilken av goldtopparna får gå först? [:D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

10 Feb 2010, 21:27
Profile ICQ WWW

När det gäller Fender så är det fram tills 64 och med Gibson fram tills 63. Rickenbacker, höfner mm lever inte upp till innebörden av ordet vintage oavsett årgång[:)]

Så du menar alltså att alla gamla 65-75:or med stora CBS-huvudet alltså inte ska klassas som vintage? [?]

10 Feb 2010, 21:30
Profile ICQ WWW

Snyggt svarat Sven! Men nu till 10 000 kronorsfrågan: Vilken av goldtopparna får gå först? [:D]

Det är ingen 10 000 kronorsfråga. Lite mer är de värda.
Fast båda stannar. [8D]

10 Feb 2010, 21:33
Profile

FenderBender wrote:

Det är ingen 10 000 kronorsfråga. Lite mer är de värda.
Fast båda stannar. [8D]

Haha, man lever kanske i det förgångna... Skönt att höra din inställning - min tro på kärleken och äktenskapet har nu stärkts ytterligare. Tack! [:)]

10 Feb 2010, 23:14
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

Så du menar alltså att alla gamla 65-75:or med stora CBS-huvudet alltså inte ska klassas som vintage? [?]

Det är ju inte direkt några kvalitetsbyggen.
Hardcore-samlare jämför dem med IKEA-möbler[;)]

10 Feb 2010, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Vintage blir det när folk börjar titta på när de är tillverkade, och anser att en viss årgång har egenskaper. (årgång är i vårt fall något flytande förstås) En Roadstar II från -86/87 är t.ex. att föredra framför en 85:a[:)]

10 Feb 2010, 23:38
Profile

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

Det är ju inte direkt några kvalitetsbyggen.
Hardcore-samlare jämför dem med IKEA-möbler[;)]

Musiker ser det på annat sätt.

Image

10 Feb 2010, 23:47
Profile WWW

Flera ovan gör generaliseringen vintage (vad det nu är)= kvalitet och bra instrument, och sålunda inte vintage (d.v.s. yngre)=inte kvalitet.

Jag har väldigt svårt att generellt se den kopplingen. Jag kan betala 50KSEK för en riktigt bra gitarr, men inte för att den är gammal. Investeringar gör jag i andra ting än gitarrer, dom spelar jag på.

För övrigt tycker jag 25-30 år vara någon sorts vettig bedömning. Att ingen Fender någonsin bli vintage efter -63/64, eller 67/68, verkar ju riktigt dumt i det långa loppet.

Image

10 Feb 2010, 23:54
Profile WWW

Flera ovan gör generaliseringen vintage (vad det nu är)= kvalitet och bra instrument, och sålunda inte vintage (d.v.s. yngre)=inte kvalitet.

Jag har väldigt svårt att generellt se den kopplingen. Jag kan betala 50KSEK för en riktigt bra gitarr, men inte för att den är gammal. Investeringar gör jag i andra ting än gitarrer, dom spelar jag på.

För övrigt tycker jag 25-30 år vara någon sorts vettig bedömning. Att ingen Fender någonsin bli vintage efter -63/64, eller 67/68, verkar ju riktigt dumt i det långa loppet.

Image

+1 000 000 på den Kjelle!

Det är en stor skillnad på att vara samlare (som hänger upp instrumentet på väggen) och att vara musiker - som inte bara ska betala "skiten" utan även stå ut med att spela på den! Nu är jag i första hand musiker och när det gäller CBS-Stratorna så tycker jag det är förträffliga instrument, ofta med riktigt bra mickar. Trepunktsinfästningen för halsen kanske är lite sådär, men det finns sätt att åtgärda detta utan att förstöra instrumentet. Det ironiska är, att få gitarrister som försöker livnära sig på musik har råd att hålla sig med pre-CBS Strator eller andra dyra 50- och 60-talsobjekt. Vi får liksom hanka oss fram på de instrument som passar vår plånbok medan samlarna hänger upp dyrgriparna på sina väggar. [:)]

Usch... nu börjar jag bli bitter... [xx(]

11 Feb 2010, 00:04
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:

Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben.

Finns säkert lika många tolkningar på detta som det finns gitarrmärken. Din tolkning är ju din och man hör detta ibland, men det avviker totalt mot den gemnena åsikt som finns hos 90% (minst) av de som håller på med just gamla gitarrer...

11 Feb 2010, 10:19
Profile ICQ WWW

Nu blev det intressant.... "de bästa årgångarna"....av vad då?? Det fabrikatets gitarrer? (skulle kunna vara en tillverkad 2007...vintage då?) och vad står "bästa" för?? Jag tycker inte det resonemanget håller. Kul tråd dethär...alltid samma engagemang varje gång den dyker upp...att vi aldrig tröttnar[:D]

11 Feb 2010, 10:27
Profile

Quote:
Det är en stor skillnad på att vara samlare (som hänger upp instrumentet på väggen) och att vara musiker - som inte bara ska betala "skiten" utan även stå ut med att spela på den! [:)]

Och här kom en fördomen igen! snacka om att generalisera, faktum är att de allra flesta 'samlare' man träffar på är riktiga entusiaster, spelar regelbundet och mycket bra dessutom (och dessutom på sina vintagegrejer)

Även yrkesmusiker i alla fack ser man hela tiden välja dessa gitarrer som sina 'tools of the trade' eller 'skiten' som du kallar dom.

Nog 'står man ut' med att spela på en 50/60 tals strata lika bra som en ny , jag tror inte problemet ligger där utan att folk i allmänhet inte förstår att det finns andra saker som driver priser och människor lust till dessa prylar än att allting skall vara kopplat till kvalitet/pris.

Typ 'är en Usa Fender 3 x så bra som en Mexico'? Eller 'hur många procent bättre spelar du på en vintagegitarr jämfört med en ny' ?

Det finns inga 'rena investerare' som satsar helt i vintagegitarrer istället för ex värdepapper och råvaroror, det är en alldeles för osäker markand och kräver alldeles för mycket kunskaper av den som kliver in i det. Den som mot förmodan skulle vilja lägga säg 10 msek i gitarrer och inte kunna ett jota skulle 1 bli lurad, 2 annars behöva köpa från så säker källa (typ Gruhns) att han betalar marknadspris + 20% som sitt ingångspris i investeringen och mycket av vinsten är borta.

Faktum är att just denna fråga 'vad är vintage' har i åratal gett de mest inflammerade trådarna på samtliga gitarrforum och slutar oftast inte bra... frågan i sig är nästan att betrakta som provocerande [B)]

11 Feb 2010, 10:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 65 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next