|
Vad anser ni vara Vintage ..egentligen?
| Author |
Message |
|
PGW
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote:
För övrigt tycker jag 25-30 år vara någon sorts vettig bedömning. Att ingen Fender någonsin bli vintage efter -63/64, eller 67/68, verkar ju riktigt dumt i det långa loppet.
Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben. Exakt! Sålunda kan en `83 Strata vara vintage, men inte en `79 - bara som ett exempel. Jag ser kopplingen till ålder (äldre = vintage = bättre) som begreppsförvanskning. Ungefär som med uttrycket "patina", förr stod det för ett snyggt slitet/använt <i>skick"]. Nu verkar det stå för lort. När det gäller åldern borde det vara bättre att använda något i stil med antik, d.v.s. minst 100 år gammal om man frågar en antikhandlare av den gamla stammen. 50 år = semiantik?[;)] You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 11 Feb 2010, 11:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote:
För övrigt tycker jag 25-30 år vara någon sorts vettig bedömning. Att ingen Fender någonsin bli vintage efter -63/64, eller 67/68, verkar ju riktigt dumt i det långa loppet.
Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben. Finns säkert lika många tolkningar på detta som det finns gitarrmärken. Din tolkning är ju din och man hör detta ibland, men det avviker totalt mot den gemnena åsikt som finns hos 90% (minst) av de som håller på med just gamla gitarrer... Hrm... I min värld betyder Vintage <b>Vinskörd</b> och inget annat. Edit: Sökte på ordet Vintage i ett populistiskt uppslagsverk på nätet, skrivet av lekmän för lekmän: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage [:D] Den anglosaxiska tolkningen av ordet Vintage är "gammal fin kvalitet" eller "gammal fin årgång". Kan man dra slutsatsen att en relic -57 Strata INTE är Vintage då? [:0] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 11 Feb 2010, 11:21 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Begreppet är väl relativt - det som som kan diskuteras i termer av ålder ÄR vintage i viss aspekt.
En fendertele från 1985 börjar väl närma sig gränsen där en ålders- och åldrandeaspekt, vid en jämförelse med en nuttida tillverkad tele, kan vara intressant.
Är telen från 1955 är ju "vintage-aspekten" än mer intressant förståss. [:)]
|
| 11 Feb 2010, 13:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Den anglosaxiska tolkningen av ordet Vintage är "gammal fin kvalitet" eller "gammal fin årgång". Kan man dra slutsatsen att en relic -57 Strata INTE är Vintage då? [:0]
Klart den INTE är om den är nytillverkad, inte enligt den norm som vintagehandlare och entusiaster använd i årtionden, den kan ju däremot vara 'vintage' för dig. Det är en annan sak. Vintage på Fender är de som tillverkades innan CBS köpte företaget 1965, en mjukare tolkning inkluderar de som producerades fram till 3-bult kom. THATS IT, enkelt att komma ihåg! DET är det generella uppfattningen om elgitarrer , sen kan var och en ha sin egen kalkyl eller uppfattning som är 'rätt' eller att man 'fyller vintage nästa år' det är inget fel med det, bara en avvikande uppfattning i ett 'Vintage gitarrforum' Hela frågeställningen innehåller en massa uppdämda och dolda saker , om en Erfaren forummedlem öppnar en sån här tråd så är det väl mer för att skapa lite 'action' , för en nybörjare kanske frågan är motiverad.
|
| 11 Feb 2010, 13:45 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
PGW wrote: Mike Leaf wrote: kjelle wrote:
Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben. Exakt! Sålunda kan en `83 Strata vara vintage, men inte en `79 - bara som ett exempel. Jag ser kopplingen till ålder (äldre = vintage = bättre) som begreppsförvanskning. Nu läste du nog fel... en 83 strata är inte 'vintage' i den definition som är allmänt gällande (och som jag och fler förespråkar) , den kan ju vara det ändå om man vill.. Finns ingen lag eller EU direkt på det .... "äldre = vintage = bättre" Absolut , så är det ofta. dock är det väl ingen som definierar begreppet 'Vintage' med att vara 'bättre' ? Bättre vadå? färg , pris? den kopplingen gjorde du själv [;)]
|
| 11 Feb 2010, 13:49 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: Faktum är att just denna fråga 'vad är vintage' har i åratal gett de mest inflammerade trådarna på samtliga gitarrforum och slutar oftast inte bra... frågan i sig är nästan att betrakta som provocerande [B)]
Det här var nog dagens sanning, och det enda objektiva som kommer att komma fram i denna tråden.[:D] 
|
| 11 Feb 2010, 14:31 |
|
 |
|
FenderBender
|
Mike Leaf wrote: Quote: Den anglosaxiska tolkningen av ordet Vintage är "gammal fin kvalitet" eller "gammal fin årgång". Kan man dra slutsatsen att en relic -57 Strata INTE är Vintage då? [:0]
<font color="red">Klart den INTE är om den är nytillverkad</font id="red">, inte enligt den norm som vintagehandlare och entusiaster använd i årtionden, den kan ju däremot vara 'vintage' för dig. Det är en annan sak. Stopp och belägg! För att en Strata -57 ska vara en Strata -57 krävs det att den är tillverkad av Fender, är just modellen Stratocaster och att tillverkningsåret är 1957. [^] En Strata -57 som är tillverkad något annat år än 1957 är - INGENTING! [8D] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 11 Feb 2010, 16:22 |
|
 |
|
FenderBender
|
Ok, om vi tar CBS-åren 1965-1975 som exempel. Definitionen på Vintage är "Gammal fin årgång". Det skulle betyda att tex en Strata -69 (en "bra" årgång) är Vintage, medan en Strata -67 (en "sämre" årgång) inte är det trots att den är äldre. Så skulle det kunna vara, eller vad säger ni? [B)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 11 Feb 2010, 16:26 |
|
 |
|
snutstrut
|
Tillbaka till frågeställningen: Jag säger nog pre 1975 just nu iallafall. Hittar jag en gitarr nyare än så anser jag den vara "begagnad" (oavsett märke). Huruvida gitarren är bra eller inte tycker jag inte hör till saken.Inte pris heller.
Hur pantad får man vara när man döper ett gitarrmärke till Vintage förresten?? Svårt att googla sig till...
|
| 11 Feb 2010, 17:16 |
|
 |
|
ralvejd
|
Refererar till en oantastlig källa [;)] http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintagemao en gitarr kan bara vara vintage om den är gjord av vin & en bra årgång (in min bok finns bara ett bra vin, "Brännvin", med det har ju inte med gitarrer att göra det heller [8D]) <u>jag håller med några av er som tidigare talat:</u> * en bra gitarr är en bra gitarr oavsett ålder * en dålig gitarr är en dålig gitarr oavsett ålder * samlar värde har inget med bra eller dålig att göra, mer en fråga om tillgång & efterfrågan samt förväntningar på förräntningar mina tre korvören [:)] <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 11 Feb 2010, 21:19 |
|
 |
|
rifle
|
Svårt med användadet av vintage. Men försöker själv mera använda årtalen på gitarrerna istället för vintage, sen får person själv ha en åsikt vad det är förutom en asskicking guitar.
Men för mig är Gibson vintage till 1969 dock är det inte korrekt enligt experterna som anser att 1960 går gränsen för Les Pauler. Kanske ska kallad det för: Pro-vintage: Gibson fram till slutet på året 1960. Semi-vintage: Gibson fram till slutet på året 1969. Amatör-vintage: Gibson fram till slutet året 1989. Försäljnings-vintage: Fram till idag precis tills du läser detta. [:D]
Hur Fender är vette fan men där skulle jag säga fram till CBS-köpet.
|
| 12 Feb 2010, 08:33 |
|
 |
|
PGW
|
Mike Leaf wrote: PGW wrote: Mike Leaf wrote: Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben.
Exakt! Sålunda kan en `83 Strata vara vintage, men inte en `79 - bara som ett exempel. Jag ser kopplingen till ålder (äldre = vintage = bättre) som begreppsförvanskning. Nu läste du nog fel... en 83 strata är inte 'vintage' i den definition som är allmänt gällande (och som jag och fler förespråkar) , den kan ju vara det ändå om man vill.. Finns ingen lag eller EU direkt på det .... "äldre = vintage = bättre" Absolut , så är det ofta. dock är det väl ingen som definierar begreppet 'Vintage' med att vara 'bättre' ? Bättre vadå? färg , pris? den kopplingen gjorde du själv [;)] Nejdå![:D] Som du själv skrev[;)]: <i>Originally posted by Mike Leaf"] Quote: Vintage står egentligen för 'de bästa årgångarna' ser inget konstigt med att inte en 80´s LP skall hamn i den klubben.
Jag håller definitivt en 80-tals strata för att vara en bättre gitarr än en sen 70-talare - oavsett om vi pratar om detaljer eller som instrument. Däremot är de inte lika begärliga som en gammal strata beroende på tillgången - precis som med fina viner. & då kommer vi förstås tillbaka till samla eller spela...........[;)][:D] & nej, jag ser, som jag sagt i tidigare inlägg, inte en 80-talare som "vintage". You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 12 Feb 2010, 21:48 |
|
 |
|
Jesperado
|
Vintage betyder äldre och bra, det är ordets odiskutabla betydelse. Vad som sedan är "äldre" kan diskuteras, men det krävs absolut att något som ska kallas vintage håller god kvalitet. Att allt som skulle vara gammalt är "vintage" är helt felaktigt, den som säger något annat har missuppfattat ordets betydelse.
|
| 12 Feb 2010, 22:02 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jesperado wrote: Vintage betyder äldre och bra, det är ordets odiskutabla betydelse.
Hur kan en betydelse vara odiskutabel om den just diskuterats, ifrågasatts, stötts och blötts i sisådär 60 inlägg innan ditt?
|
| 13 Feb 2010, 01:23 |
|
 |
|
Jesperado
|
Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Vintage betyder äldre och bra, det är ordets odiskutabla betydelse.
Hur kan en betydelse vara odiskutabel om den just diskuterats, ifrågasatts, stötts och blötts i sisådär 60 inlägg innan ditt? Det är ordets betydelse, oavsett vad man tycker om saken. Naturligtvis kan man diskutera kring saken som om allting annat, men betydelsen av ordet förändras inte för det. Således odiskutabelt.
|
| 13 Feb 2010, 09:29 |
|
 |
|
JoelWaggan
|
Jesperado wrote: Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Vintage betyder äldre och bra, det är ordets odiskutabla betydelse.
Hur kan en betydelse vara odiskutabel om den just diskuterats, ifrågasatts, stötts och blötts i sisådär 60 inlägg innan ditt? Det är ordets betydelse, oavsett vad man tycker om saken. Naturligtvis kan man diskutera kring saken som om allting annat, men betydelsen av ordet förändras inte för det. Således odiskutabelt. Vintage behöver inte alls betyda bra[:o)] Så om en '62 strata låter dåligt och spelar dåligt är det inte vintage? Klart det är [:p]
|
| 13 Feb 2010, 12:08 |
|
 |
|
däcksparkare
|
Jesperado wrote: Ersmarker wrote: Jesperado wrote: Vintage betyder äldre och bra, det är ordets odiskutabla betydelse.
Hur kan en betydelse vara odiskutabel om den just diskuterats, ifrågasatts, stötts och blötts i sisådär 60 inlägg innan ditt? Det är ordets betydelse, oavsett vad man tycker om saken. Naturligtvis kan man diskutera kring saken som om allting annat, men betydelsen av ordet förändras inte för det. Således odiskutabelt. Haha, som sagt så har ju betydelsen av ordet vintage i gitarrsammanhang just diskuterats och diskussionen visar tydligt att betydelsen inte är odiskutabel. Det är något som är odiskutabelt. [:D]
|
| 13 Feb 2010, 12:26 |
|
 |
|
Jaom
|
Mike Leaf wrote: Quote: Det är en stor skillnad på att vara samlare (som hänger upp instrumentet på väggen) och att vara musiker - som inte bara ska betala "skiten" utan även stå ut med att spela på den! [:)]
Och här kom en fördomen igen! snacka om att generalisera, faktum är att de allra flesta 'samlare' man träffar på är riktiga entusiaster, spelar regelbundet och mycket bra dessutom (och dessutom på sina vintagegrejer) Även yrkesmusiker i alla fack ser man hela tiden välja dessa gitarrer som sina 'tools of the trade' eller 'skiten' som du kallar dom. Nog 'står man ut' med att spela på en 50/60 tals strata lika bra som en ny , jag tror inte problemet ligger där utan att folk i allmänhet inte förstår att det finns andra saker som driver priser och människor lust till dessa prylar än att allting skall vara kopplat till kvalitet/pris. Typ 'är en Usa Fender 3 x så bra som en Mexico'? Eller 'hur många procent bättre spelar du på en vintagegitarr jämfört med en ny' ? Det finns inga 'rena investerare' som satsar helt i vintagegitarrer istället för ex värdepapper och råvaroror, det är en alldeles för osäker markand och kräver alldeles för mycket kunskaper av den som kliver in i det. Den som mot förmodan skulle vilja lägga säg 10 msek i gitarrer och inte kunna ett jota skulle 1 bli lurad, 2 annars behöva köpa från så säker källa (typ Gruhns) att han betalar marknadspris + 20% som sitt ingångspris i investeringen och mycket av vinsten är borta. Faktum är att just denna fråga 'vad är vintage' har i åratal gett de mest inflammerade trådarna på samtliga gitarrforum och slutar oftast inte bra... frågan i sig är nästan att betrakta som provocerande [B)] Vi som trots stigande ålder och med en dåres envishet fortsätter att spela live för massorna (nåja), har ibland en annan infallsvinkel. Jag är stolt ägare till en Strata från -66 samt ett par LP från tidigt 60-tal. Samtliga spelar underbart. Problemet är att jag faktiskt inte vågar ta med mig dom på gig längre. Vintage eller inte, för mig är det förenat med så mycket mer och jag vill nog att mina barn i sinom tid skall få ärva dessa som jag ägt sedan tidigt 70-tal. Fel eller inte, detta känns bra för mig dock inget som jag planerade när dom hängde med runt under 70-80 talen. Numer använder jag bla en Gibson 333 samt hör och häpna en Suzuki Strata-kopia som enligt mitt förmenande är ett grymt underskattat märke. Men vintage är det inte och kommer förmodligen heller aldrig att bli. Ibland gullar jag med mina gamlingar på sängkanten och det känns rätt skönt.
|
| 13 Feb 2010, 15:57 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Jaom wrote: Mike Leaf wrote: Quote: Det är en stor skillnad på att vara samlare (som hänger upp instrumentet på väggen) och att vara musiker - som inte bara ska betala "skiten" utan även stå ut med att spela på den! [:)]
Och här kom en fördomen igen! snacka om att generalisera, faktum är att de allra flesta 'samlare' man träffar på är riktiga entusiaster, spelar regelbundet och mycket bra dessutom (och dessutom på sina vintagegrejer) Även yrkesmusiker i alla fack ser man hela tiden välja dessa gitarrer som sina 'tools of the trade' eller 'skiten' som du kallar dom. Nog 'står man ut' med att spela på en 50/60 tals strata lika bra som en ny , jag tror inte problemet ligger där utan att folk i allmänhet inte förstår att det finns andra saker som driver priser och människor lust till dessa prylar än att allting skall vara kopplat till kvalitet/pris. Typ 'är en Usa Fender 3 x så bra som en Mexico'? Eller 'hur många procent bättre spelar du på en vintagegitarr jämfört med en ny' ? Det finns inga 'rena investerare' som satsar helt i vintagegitarrer istället för ex värdepapper och råvaroror, det är en alldeles för osäker markand och kräver alldeles för mycket kunskaper av den som kliver in i det. Den som mot förmodan skulle vilja lägga säg 10 msek i gitarrer och inte kunna ett jota skulle 1 bli lurad, 2 annars behöva köpa från så säker källa (typ Gruhns) att han betalar marknadspris + 20% som sitt ingångspris i investeringen och mycket av vinsten är borta. Faktum är att just denna fråga 'vad är vintage' har i åratal gett de mest inflammerade trådarna på samtliga gitarrforum och slutar oftast inte bra... frågan i sig är nästan att betrakta som provocerande [B)] Vi som trots stigande ålder och med en dåres envishet fortsätter att spela live för massorna (nåja), har ibland en annan infallsvinkel. Jag är stolt ägare till en Strata från -66 samt <u>ett par LP från tidigt 60-tal</u>. Samtliga spelar underbart. Problemet är att jag faktiskt inte vågar ta med mig dom på gig längre. Vintage eller inte, för mig är det förenat med så mycket mer och jag vill nog att mina barn i sinom tid skall få ärva dessa som jag ägt sedan tidigt 70-tal. Fel eller inte, detta känns bra för mig dock inget som jag planerade när dom hängde med runt under 70-80 talen. Numer använder jag bla en Gibson 333 samt hör och häpna en Suzuki Strata-kopia som enligt mitt förmenande är ett grymt underskattat märke. Men vintage är det inte och kommer förmodligen heller aldrig att bli. Ibland gullar jag med mina gamlingar på sängkanten och det känns rätt skönt. Jodåsåatt....De får inte heta LP. Det bestämde gammelgubben Les Paul! http://www.guitarshowsouth.se
|
| 13 Feb 2010, 17:54 |
|
 |
|
Jaom
|
Haraldrig wrote: Jaom wrote: Mike Leaf wrote: [quote] Det är en stor skillnad på att vara samlare (som hänger upp instrumentet på väggen) och att vara musiker - som inte bara ska betala "skiten" utan även stå ut med att spela på den! [:)]
Och här kom en fördomen igen! snacka om att generalisera, faktum är att de allra flesta 'samlare' man träffar på är riktiga entusiaster, spelar regelbundet och mycket bra dessutom (och dessutom på sina vintagegrejer) Även yrkesmusiker i alla fack ser man hela tiden välja dessa gitarrer som sina 'tools of the trade' eller 'skiten' som du kallar dom. Nog 'står man ut' med att spela på en 50/60 tals strata lika bra som en ny , jag tror inte problemet ligger där utan att folk i allmänhet inte förstår att det finns andra saker som driver priser och människor lust till dessa prylar än att allting skall vara kopplat till kvalitet/pris. Typ 'är en Usa Fender 3 x så bra som en Mexico'? Eller 'hur många procent bättre spelar du på en vintagegitarr jämfört med en ny' ? Det finns inga 'rena investerare' som satsar helt i vintagegitarrer istället för ex värdepapper och råvaroror, det är en alldeles för osäker markand och kräver alldeles för mycket kunskaper av den som kliver in i det. Den som mot förmodan skulle vilja lägga säg 10 msek i gitarrer och inte kunna ett jota skulle 1 bli lurad, 2 annars behöva köpa från så säker källa (typ Gruhns) att han betalar marknadspris + 20% som sitt ingångspris i investeringen och mycket av vinsten är borta. Faktum är att just denna fråga 'vad är vintage' har i åratal gett de mest inflammerade trådarna på samtliga gitarrforum och slutar oftast inte bra... frågan i sig är nästan att betrakta som provocerande [B)] Vi som trots stigande ålder och med en dåres envishet fortsätter att spela live för massorna (nåja), har ibland en annan infallsvinkel. Jag är stolt ägare till en Strata från -66 samt <u>ett par LP från tidigt 60-tal</u>. Samtliga spelar underbart. Problemet är att jag faktiskt inte vågar ta med mig dom på gig längre. Vintage eller inte, för mig är det förenat med så mycket mer och jag vill nog att mina barn i sinom tid skall få ärva dessa som jag ägt sedan tidigt 70-tal. Fel eller inte, detta känns bra för mig dock inget som jag planerade när dom hängde med runt under 70-80 talen. Numer använder jag bla en Gibson 333 samt hör och häpna en Suzuki Strata-kopia som enligt mitt förmenande är ett grymt underskattat märke. Men vintage är det inte och kommer förmodligen heller aldrig att bli. Ibland gullar jag med mina gamlingar på sängkanten och det känns rätt skönt. Jodåsåatt....De får inte heta LP. Det bestämde gammelgubben Les Paul! http://www.guitarshowsouth.se[/quote] Vad har han med mina vinylskivor att göra??[:o)]
|
| 13 Feb 2010, 18:09 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
LP Custom + standard fanns tom 1961
Båda/SG modellerna fanna under 1962/1963 I övrigt fanns inga LP från tidigt 60-tal
|
| 13 Feb 2010, 20:06 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: LP Custom + standard fanns tom 1961
Båda/SG modellerna fanna under 1962/1963 I övrigt fanns inga LP från tidigt 60-tal
60 kom ju de första SG också. Har haft en sån. Men finns det LP std med serienummer 1xxxx? http://www.guitarshowsouth.se
|
| 13 Feb 2010, 20:22 |
|
 |
|
pafal
|
Sista LP jag sett från första omgången dateras till ~63, hittar ingen bild.
Kvarblivet trä som man satte ihop och sålde. Tror att det finns ngn explorer också med fel attribut och årtal.
//Patrik
|
| 13 Feb 2010, 20:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
pafal wrote: Sista LP jag sett från första omgången dateras till ~63, hittar ingen bild.
Kvarblivet trä som man satte ihop och sålde. Tror att det finns ngn explorer också med fel attribut och årtal.
//Patrik
Jag har svårt att tro på detta, de sista svarta customs i Gibsons shipping logs är 29/11 1961.... Deras deal med Les Paul gick ut 1/1 1962. Flying V och explorer är allmänt känt att de sista skeppades 1963, med nickel hardware, patent no mickar. de har dock 59 serienr.... LP standard med välvd topp från 63 har jag väldigt svårt att tro på men om du hittar bilden på den vore det intressant att se , förutsatt att det inte är en omlack. 61 finns en hel del med stämplade serienr.
|
| 14 Feb 2010, 09:22 |
|
 |
|
Janne B
|
Vintage gitarrer för mej är väl instument tillverkade på 60-talet o tidigare, men för den skull behöver dom inte vara bättre ljudmässigt än bra instrument av idag, Det fanns säker bra och dåliga gitarrer på 50 och 60-talet precis som det finns idag, att en Fender Stratocaster från 1962 som kostar 150.000kr automatiskt skulle betyda att det är en kanongitarr köper jag inte.. Det skulle betyda att gitarrer av idag skulle vara sämre än på 60-talet, medans vi har åkt till månen o tekniken gått fram på andra områden, medans inget har hänt på gitarrfronten, men däremot känslan att spela på en gammal gitarr kan jag förstå är nåt extra..absolut..
|
| 14 Feb 2010, 11:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: pafal wrote: Sista LP jag sett från första omgången dateras till ~63, hittar ingen bild.
//Patrik
Jag har svårt att tro på detta, de sista svarta customs i Gibsons shipping logs är 29/11 1961.... Deras deal med Les Paul gick ut 1/1 1962. Flying V och explorer är allmänt känt att de sista skeppades 1963, med nickel hardware, patent no mickar. de har dock 59 serienr.... LP standard med välvd topp från 63 har jag väldigt svårt att tro på men om du hittar bilden på den vore det intressant att se , förutsatt att det inte är en omlack. 61 finns en hel del med stämplade serienr. Det var väl sviktande försäljning som fick dem att lägga ner LP. SG fick väl inte heta LP då Les Paul ansåg att hans namn inte skulle vara på något som han inte hade med att göra. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 14 Feb 2010, 13:17 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: pafal wrote: Sista LP jag sett från första omgången dateras till ~63, hittar ingen bild.
//Patrik
Jag har svårt att tro på detta, de sista svarta customs i Gibsons shipping logs är 29/11 1961.... Deras deal med Les Paul gick ut 1/1 1962. Flying V och explorer är allmänt känt att de sista skeppades 1963, med nickel hardware, patent no mickar. de har dock 59 serienr.... LP standard med välvd topp från 63 har jag väldigt svårt att tro på men om du hittar bilden på den vore det intressant att se , förutsatt att det inte är en omlack. 61 finns en hel del med stämplade serienr. Det var väl sviktande försäljning som fick dem att lägga ner LP. SG fick väl inte heta LP då Les Paul ansåg att hans namn inte skulle vara på något som han inte hade med att göra. http://www.guitarshowsouth.sedet var nog både och, han låg i skilsmässa och ville inte skriva nytt 5-årsavtal med Gibson, och Nej jag tror inte han gillade SGn heller
|
| 14 Feb 2010, 13:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Janne B wrote:
Det skulle betyda att gitarrer av idag skulle vara sämre än på 60-talet, medans vi har åkt till månen o tekniken gått fram på andra områden, medans inget har hänt på gitarrfronten, men däremot känslan att spela på en gammal gitarr kan jag förstå är nåt extra..absolut..
Nja , det du missar lite här är att man använde andra träsorter på 50-60 talet, den typ av Brasiliansk rosewood, honduras mahogny , al etc var torkad otroligt länge , och vad gäller de exotiska träsorterna var de 'old growt' som fått växa hundratals årt innan de skördaded och man tog bara topparna till instrument. Att de sen åldrats 40-50 år gör också skillnad DEN typen av tonträ finns inte längre tyvärr, annars är det ju självklart att människan nu kan bygga en lika bra eller bättre produkt.
|
| 14 Feb 2010, 14:00 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: [quote="pafal"]
Sista LP jag sett från första omgången dateras till ~63, hittar ingen bild.
//Patrik
Jag har svårt att tro på detta, de sista svarta customs i Gibsons shipping logs är 29/11 1961.... Deras deal med Les Paul gick ut 1/1 1962. Flying V och explorer är allmänt känt att de sista skeppades 1963, med nickel hardware, patent no mickar. de har dock 59 serienr.... LP standard med välvd topp från 63 har jag väldigt svårt att tro på men om du hittar bilden på den vore det intressant att se , förutsatt att det inte är en omlack. 61 finns en hel del med stämplade serienr. Det var väl sviktande försäljning som fick dem att lägga ner LP. SG fick väl inte heta LP då Les Paul ansåg att hans namn inte skulle vara på något som han inte hade med att göra. http://www.guitarshowsouth.sedet var nog både och, han låg i skilsmässa och ville inte skriva nytt 5-årsavtal med Gibson, och Nej jag tror inte han gillade SGn heller [/quote] Dumma Les Paul: inte gilla den enda Gibsongitarren som är spelbar[:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 14 Feb 2010, 15:26 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Janne B wrote:
Det skulle betyda att gitarrer av idag skulle vara sämre än på 60-talet, medans vi har åkt till månen o tekniken gått fram på andra områden, medans inget har hänt på gitarrfronten, men däremot känslan att spela på en gammal gitarr kan jag förstå är nåt extra..absolut..
Nja , det du missar lite här är att man använde andra träsorter på 50-60 talet, den typ av Brasiliansk rosewood, honduras mahogny , al etc var torkad otroligt länge , och vad gäller de exotiska träsorterna var de 'old growt' som fått växa hundratals årt innan de skördaded och man tog bara topparna till instrument. Att de sen åldrats 40-50 år gör också skillnad DEN typen av tonträ finns inte längre tyvärr, annars är det ju självklart att människan nu kan bygga en lika bra eller bättre produkt. Tokai släpper fortfarande små serier med honduras och braz boards. Det var hyfsat vanligt att de japanska high end serierna från sent 70 fram till mitten av 80talet hade honduras och till och med nära på regel att de använde braz. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 14 Feb 2010, 15:29 |
|
|