View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:15

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Frågor om Just Intonation 
Author Message

Post Frågor om Just Intonation
Sjoeberg skrev i ett inlägg.."Just Intonation betyder att man stämmer alla "oktaver" till "0" cents avvikelse medan terser och kvintar stäms lite över och under i förhållande till grundtonen."...så långt är jag med men är det bara möjligt att göra detta med örat, eller finns det något "svängnings schema" för terser och kvintar?
Jag har bara en Korg chromatic tuner att tillgå och den kanske i så fall inte är särskilt lämplig[?]

16 Mar 2010, 23:01
Profile

Hittade några sidor om detta, men är tacksam för synpunkter..
http://www.harplog.com/faq4_tuning.shtml
http://www.patmissin.com/tunings/tunings.html

16 Mar 2010, 23:31
Profile

Equal Tempered betyder att man stämmer alla oktaver till 0 Cent
Just Intonation innebär att man lägger vikten på ackorden.

Angående stämapparat så borde du prata med Sjöberg, samt vad du skall använda när du filar på stämmorna.

Jag använder en Peterson Strobo Flip och jag är nöjd med mitt resultat.

17 Mar 2010, 12:16
Profile WWW

Hej! Jag upptäcker att jag borde ha utvecklat min beskrivning. I första fallet, Equal Temperament stäms alla toner till +/- 0 cent.

Equal Tempered
C E G C >
0 0 0 0

Just Intonated
C E G C >
0 -13.6 +2 0

Jag skrev lite kryptiskt att alla oktaver stäms till "noll". Detta är riktigt om man fokuserar på grundtonerna exempelvis 1-4-7-10. Detta är rätt även när det gäller jämförelsen mellan t.ex 2-5-8. Inbördes skall de ligga "noll" i förhållande till varandra. men enligt ovan i jämförelse till grundtonen.

Lämpliga stämapparater att använda är t.ex Petersons olika stämapparater som klarar av att "höra" avvikelser ned till 0.1 cents avvikelse. En Korg är för "grov" i avläsningen för att klara av 1/10 cent. Jag använder först och främst min analoga CONN Strobo Tuner eftersom den klarar av att "höra" alla övertoner i förhållande till grundtonen. Dvs man behöver aldrig ställa in olika värden utan man ställer endast in exempelvis tonen C. Alla toner är sammansatta av "övertoner" i det här fallet har tonen C övertonerna E och G i samma ton så att säga. Således stämmer man även hål två och tre osv utan att ändra inställningen från tonen C i detta fallet. Det gör att en analog storbo tuner är överlägsen när det kommer till just intonation. Det blir mycket exakt. Vidare använder jag PETERSON Strobo Soft och har också¨en Tysk mjukvara som heter "Istrument Tuner" vilken används av pianostämmare osv. Mycket exakta, men en analog tuner är enklare och man når än mer exakta värden med en sådan. Kan hittas på e-bay till överkomliga pengar. En ny analog Peterson kostar runt 10 000 ...

Den allra viktigaste tekniken när man stämmer ett spel är blåstekniken. Man MÅSTE lära sig att hålla andningstrycket konstant över alla toner, och kunna upprepa det var gång man sätter spelet mellan läpparna annars blir det svårt och man får inte rätt på det, timme ut och timme in går åt och det blir ändå inte rätt. Dessutom måste man ha rätt temperatur på plattorna, tempen måste vara varmare än utandningstemperaturen på ca 25 grader annars når man den sk "daggpunkten" innebärande att utandningsluften kondenserar på tungorna
och tillför "extra vikt" vilket gör det än svårare att få rätt på stämningen. Jag använder en värmfilt för fötter och håller munspelen varma med hjäp av denna. Normalt har jag några spel "i gång" hela tiden som jag cirkulerar över värmefilten.

De verktyg som kan köpas i olika "tool kits" håller en alldeles för låg kvalitet när det kommer till filar osv, helt värdelöst att använda när man finlirar med 0.1 cents avvikelse. Det går inte att styra dessa "filmonster" till dessa nivåer. Personligen använder jag keramiska fiberbrynen i olika kornstorlek samt ett japanskt vattenbryne i 4000 kornstorlek.

Pro-Tunern arbetar enbart med vacuum som skapas med munnen via en slang i ena mungipan. Då är problemet med "daggpunkter" osv borta eftersom det är vacuum. Vidare krävs inga kunskaper avseende andningsteknik än att bara klara av att andas in eller ut. Via de 10 spjällen på tunern öppnar man och stänger tungorna i olika kombinationer, terser, kvinter, oktaver, sexter osv. Mycket snabbt och mkt exakt.

17 Mar 2010, 14:57
Profile WWW

Mycket tack Sjoeberg för den utförliga beskrivningen, det var värt mycket.

17 Mar 2010, 23:21
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]