View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 03:49

Reply to topic  [ 5 posts ] 
The Seventh String Tuner 
Author Message

Post The Seventh String Tuner
http://www.seventhstring.com/tuner/tuner.html

Har bara testat funktionen, vet inte om den fungerar till munspel.

19 Mar 2010, 13:54
Profile

För att säkerställa att de värden som visas på displayen stämmer, kan du använda en vanlig stämgaffel A 440Hz. Slå an den mot något och sätt den direkt mot micken så att "kulan" på stämgaffeln har direktkontakt. Stämgafflen leverar en perfekt ton, A 440 Hz, garanterat. Visar displayen exakt detsamma, fine, då är det bra. Gör det inte det så måste ljudkortet kalibreras. Det kan vara problem om datorn är utrustad med ett enklare ljudkort. Tunern fungerar i så fall för de flesta instrument, men inte fullt ut lika bra till att stämma Just Intonation på ett munspel, där det krävs 0.1 cents avläsning. Tunern har inte den upplösningen. Dock kan man stämma "nästan" exakt med den, under förutsättning att den visar rätt, och fokusera på att stämma grundtonen i blåsoktaven helt rätt, dvs 0 cent och därefter pejla in ters och kvint ungefär rätt och därefter enbart gå över till att stämma på örat mot grundtonen. ... här behövs en Pro-Tuner hör jag [:D]

19 Mar 2010, 20:52
Profile WWW

"... här behövs en Pro-Tuner hör jag[:D]" ...det tror jag också, men jag prövar först den "hårda" vägen så att jag riktigt förmår att uppskatta Pro-Tunern när det blir dax[8D]

19 Mar 2010, 23:12
Profile

Jag har en strobstämmare som jag tror att Paul Guy marknadsför. Den fungerar utmärkt till munspel då du kan justera med 0,1 cents förändring plus att du kan variera svängningarna upp till 448 om jag minns rätt. Den kostar i sitt nuvarande utseende ca 1500 kr och går säkert att beställa från Paul. Jag kommer inte ihåg namnet på märket men jag har för mig att den heter "sonic strobo tuner" nåt sånt i alla fall (sitter på jobbet nu så det är svårt att kolla). Varför dessa är mycket bättre än en traditionell stämmare har väl Dick redan förklarat.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

23 Mar 2010, 09:48
Profile

26 Mar 2010, 00:18
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]