View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:20

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Söker reliceringstips, stratakropp, p.skydd!!! 
Author Message

Post Söker reliceringstips, stratakropp, p.skydd!!!
Det gäller denna skönhet! Vintage USA 65;a hals, USA reissue kropp i cellulosa, vintage 69:a svaj, reissue p.skydd, 65:a halsplatta, mickar blir nog vintage 73:a staggered, övrigt delar tas från "Fatboy guitars".

Image

Men, vill nu ha tips om att matta ner kroppen, få till de rätta dingsen, få p.skyddet slitet, osv. Hjälp till nu gubbs, dela med er av er kunskap! (Jag kommer givetvis att leta vidare efter vintage delar - kan ta några årtionden att hitta). Men, jag är jävlar i havet på väg mot mina drömmars mål - en vänster PRE-CBS strata! Just det, jag jagar vintage delar från 1965!

Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"

14 Apr 2010, 20:49
Profile

Oj,

Allt beror ju på vilken nivå du vill hamna på , och man kanske inte ska ha sin drömgitarr som första projekt?

Med den färgen på kroppen också....

Vad jag skulle göra då....

Kroppen

1 matta ned lacken med våtslip eller stålull
2 skapa dings här och där även 'chips' i lacken meddelst en skalpell
3 färga in chipsen med tonad bets
4 lägga ett tunt lager tonad cellulosa över kroppen för att få till den 'gröna' variant som denna färg får över tiden
5 krackelera lacken meddelst kyla /värme , kylspray + värmepicka

Plektrumskydd

1 Matta ned och färga in med pigment , blanda rätt bruna kuör och smeta på (ev brun skokräm) torka bort överflöd
2 lacka med tonad nitro
3 matta med och polera upp till önskad finish

Hårdvaran

1 Lägga i klorgasbad, vanliga 20g tabletter går bra som man har i poolen , ger en oxiderad yta, och mer beroende på hur länge det ligger i. obs! att delarna skall inte ligga i kloret utan det är gaserna som gör jobbet de skall stå på en träbit eller nåt i en stängd plastlåda med klart lock, och varning för ångorna eller att få det på huden , gör detta utomhus. när det är klart häll ut blandningen i en hink med massor av vatten, sen blir det som klorin och kan hällas i avloppet (eller poolen såklart om man har)
skölj och torka delarna

Viktigast av allt:

Allt görs i långsam takt över typ en vecka , och bara i dagsljus
Det är lätt att bli för ivrig när man kommer igång och ta för mycket.

Halsen:

Rör ej alls!

15 Apr 2010, 07:59
Profile ICQ WWW

Danke, tog tacksamt emot dina förslag, håller med om halsen, den är ju äkta, så reliceringen finns ju redan där. Har nån lite förslag gällande dingsen, vad tar man?

Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"

15 Apr 2010, 08:03
Profile

Jag gjorde ungefär som Mike sa med plektrumskyddet.
Körde med curry blandat med vatten och skokräm, slipade med väldigt fint slippapper och putsade försiktigt tills rätt finish infann sig.

Image

Image

Image

http://www.k-out.se
relicstrata[AT]telia.com

15 Apr 2010, 08:37
Profile ICQ WWW

http://www.relicdeluxe.com

// Ulf

16 Apr 2010, 01:04
Profile WWW

Framför allt; var nykter när du relictar, jag relictade en gång en Squier när jag var på kanelen, hade jättekul och tyckte det gick hur smidigt som helst.
När jag beskådade verket dagen efter, och antagligen lätt bakis, var det inte alls lika fint som jag fått för mig under själva akten
[B)]

20 Apr 2010, 13:37
Profile

Goran wrote:

Framför allt; var nykter när du relictar, jag relictade en gång en Squier när jag var på kanelen, hade jättekul och tyckte det gick hur smidigt som helst.
När jag beskådade verket dagen efter, och antagligen lätt bakis, var det inte alls lika fint som jag fått för mig under själva akten
[B)]

Blir det inte lite mera äkta då?
[:D]

20 Apr 2010, 13:38
Profile ICQ WWW

Goran wrote:

[B)]

Det har du rätt i, det hela blir ju som att spela packad och ragla fram, dänga gitarrens huvud i mickställ, kanske trilla in i trumsetet med gitarren och avsluta med att ramla av scenen.
Ingen dum ide, jag tar tillbaka mina ord ovan [:D]

20 Apr 2010, 13:45
Profile

På mitt arbete har vi en extremt skitig heltäckningsmatta, alldeles innanför en in/utgång. Där brukar jag slänga p-skyddet upp och ner och sätta foten på det. Sen åker jag fram och tillbaka. Skyddet blir repigt och smutsigt på ett naturligt sätt. Och det sitter som berget! [:D]

/ Janne i Själevad, Örnsköldsvik
<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

20 Apr 2010, 14:52
Profile ICQ WWW

Mary Goore wrote:

Jag gjorde ungefär som Mike sa med plektrumskyddet.
Körde med curry blandat med vatten och skokräm, slipade med väldigt fint slippapper och putsade försiktigt tills rätt finish infann sig.

Image

Image

Image

http://www.k-out.se
relicstrata[AT]telia.com

Åh, snyggt! Det där ska jag också testa. [:D]

/Junior

jakis-92(at)hotmail.com

20 Apr 2010, 21:16
Profile ICQ YIM WWW

Satan i gatan vad vackert. Nej nu blev jag riktigt sugen på ett ordentligt strata-projekt.

Kolla denna länk - http://www.youtube.com/watch?v=uSQ3oLKBxhc

Kanske hjälper/hjälpte?

mvh christian

Ps: Läste mellan raderna i tråden och helt plöstligt var det en högerstrata i stället för vänster...

Måttligt förvirrad, nästan som att vara lite på tura.

20 Apr 2010, 22:33
Profile WWW

På mitt arbete har vi en extremt skitig heltäckningsmatta, alldeles innanför en in/utgång. Där brukar jag slänga p-skyddet upp och ner och sätta foten på det. Sen åker jag fram och tillbaka. Skyddet blir repigt och smutsigt på ett naturligt sätt. Och det sitter som berget! [:D]

/ Janne i Själevad, Örnsköldsvik
<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

Passa dig bara, så inga i vita rockar kommer och hämtar dig:)!

Vore kul att se dig in action faktiskt[:D].

Mvh

21 Apr 2010, 12:20
Profile WWW

rifle wrote:

Goran wrote:

[B)]

Det har du rätt i, det hela blir ju som att spela packad och ragla fram, dänga gitarrens huvud i mickställ, kanske trilla in i trumsetet med gitarren och avsluta med att ramla av scenen.
Ingen dum ide, jag tar tillbaka mina ord ovan [:D]

[:D][:D]om du har du talang så kan du ju tom få betalt [;)][:D]

26 Apr 2010, 18:39
Profile

Är inte de senare bilderna tagna av en rättvänd gitarr och inte en vänstergitarr?

[url="http://www.gertrud.se"]Image[/url]

27 Apr 2010, 12:47
Profile

henkebarn wrote:

Är inte de senare bilderna tagna av en rättvänd gitarr och inte en vänstergitarr?

Jo, det stämmer. En klockren analys.

Som angivet är det dock två olika gitarrer. [;)]

27 Apr 2010, 12:52
Profile ICQ WWW

[url="http://www.gertrud.se"]Image[/url]

äsch, man har bara vänt på halsen.

...and don't forget to BOOGIE!

27 Apr 2010, 19:41
Profile

Nu drog jag igång ett strata-projekt, tack vare denna tråd.[}:)][:)]

Mvh christian

28 Apr 2010, 21:31
Profile WWW

Attans lefty-guitar!

Nu drog jag igång ett strata-projekt, tack vare denna tråd.[}:)][:)]

Mvh christian

haha[:D] har börjat små relica min fender mexico burgundy mist lite med
fast har inte vågat gett mig på kroppen nått än, den har redan lite "riktiga dings" . Men har trollullat lite på halsen så den inte blir så klistrig

29 Apr 2010, 09:02
Profile

Och Ni har alla valt de svåraste färgerna att jobba med, pastell som ljusblå, grön, och metalliclacker som Burgundy ! [8D]

visst kan detta vara kul...

30 Apr 2010, 11:50
Profile ICQ WWW

Fick en kul idé.. Tänk om man skulle testa hur länge man kan ha på sig gitarren... Ja alltså man får ta av den när man sover.. möjligen när man duschar.. Men om man har på sig guran när man går till jobbet, när man går på puben, käkar osv.. Då kan man dessutom inte låta bli att lira hela tiden med... Skulle bli en grym snabb-relic förmodligen...

Seriös som alltid.. [8D]

30 Apr 2010, 15:19
Profile

eller häng den på ryggen på en lodis. Be att få tillbaka gitarren om ett år.

30 Apr 2010, 16:04
Profile ICQ YIM WWW

Jag hörde om en som helt enkelt sket i att ha hardcase eller bad till sin nya standardstratta.
Efter 5 år var den väl relicad. Kanske ska nämnas att han kanske inte direkt var jätte rädd om den [:)]

//Elia

12 May 2010, 09:43
Profile ICQ YIM WWW

12 May 2010, 10:53
Profile

Jag glömde en av mina strator på taket på min ford mustang en gång när jag for ifrån repan... Räknas det som bra relikeringstips också?[:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

12 May 2010, 13:05
Profile WWW

Jag glömde en av mina strator på taket på min ford mustang en gång när jag for ifrån repan... Räknas det som bra relikeringstips också?[:D]

Jag knöt en Stratakropp i ett snöre efter bilen och släpade den längs en grusväg. Resultatet blev helt ok, justa dings! [:D] Men man får ta det försiktigt... [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

12 May 2010, 13:29
Profile ICQ WWW

Förutsatt att Mustangen i fråga är vintage så anses det vara en godtagbar metod enligt mina källor [^]

18 May 2010, 09:54
Profile

Strax efter att jag hade köpt min fina strata från 73, skulle vi spela på ett ställe. Tyvärr hade jag fått med ett case med dåliga lås, så när basisten lyfte ur den ur bilen öppnades casen och gitarren föll en meter ner i asfalten.

Klarlacken sprack så att det bildades ett spindelnätliknande mönster över hela kroppen, samtidigt som den svarta lacken under höll ihop (sånär som på några enstaka märken). Trist när det hände, men i efterhand, så tycker jag nog att det blev en extremt lyckad "relicering".

Så vänta tills det blir kallt i höst eller vinter, så att gitarren blir kall. Släpp den i gatan från en meter, så är det klart!

/CM

18 May 2010, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

Ska jag vara seriös så tycker jag det är snyggt när en gitarr verkligen är så mycket spelad att det syns.. Spelad men välvårdad, repig och kantstött är inte samma sak...

18 May 2010, 22:43
Profile
Reply to topic   [ 29 posts ]