View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 06:32

Reply to topic  [ 8 posts ] 
bygga-pedalfrågor 
Author Message

Tjenare. Jag är i farten å bygger pedaler. Tubescreamer sedan hendrix octavio pedal.

1. det ska vara kondensator: 1UF/ NP? vad är NP funkar det med vanlig keramik istället? vart köper jag annars NP. sen 0.22uF Tant.
är det nödvändigt? vad är det? vart hittar jag dom?

2. I octavio pedalen ska det vara en signaltransformator 42TM022 eller 42TU011. var i hela världen hittar jag sånna? finns det motsvarande komponenter med bara annan beteckning?

http://analogguru.an.ohost.de/001/schem ... ctavia.gif

3. Hur coolt är det inte att bygga egna rörstärkare som alla verkar göra på detta forum!! ge mig några år så ska jag allt lära mig. Vart ska jag börja? finns det nåt lite taffligare förstärkarprojekt man kan börja med? eller skruva isär och bygga om nånting? tips? Har en gammal gramofon-radio i Vardagsrummet som jag måste slänga ut om jag inte fixar den å målar den säger bossen här hemma. Jag vet inte om den fungerar. köpte den för 100 spänn för att det inte finns rör som passar sa de på myrorna. <u></u>vart hittar jag udda gamla rör i sånna fall?
gud vad långt det blev.
Hare gött!! Olle

10 Jun 2010, 15:34
Profile ICQ YIM WWW

I octavio pedalen ska det vara en signaltransformator 42TM022 eller 42TU011. var i hela världen hittar jag sånna? finns det motsvarande komponenter med bara annan beteckning?

Kan detta va något? De har nog det andra du letar efter också...

http://www.musikding.de/product_info.ph ... TU011.html

http://www.myspace.com/benessermusic

10 Jun 2010, 17:45
Profile WWW

Tjenare. Jag är i farten å bygger pedaler. Tubescreamer sedan hendrix octavio pedal.

1. det ska vara kondensator: 1UF/ NP? vad är NP funkar det med vanlig keramik istället? vart köper jag annars NP. sen 0.22uF Tant.

2. I octavio pedalen ska det vara en signaltransformator 42TM022 eller 42TU011. var i hela världen hittar jag sånna? finns det motsvarande komponenter med bara annan beteckning?

http://analogguru.an.ohost.de/001/schem ... ctavia.gif

3. Hur coolt är det inte att bygga egna rörstärkare som alla verkar göra på detta forum!! ge mig några år så ska jag allt lära mig. Vart ska jag börja? finns det nåt lite taffligare förstärkarprojekt man kan börja med? eller skruva isär och bygga om nånting? tips? Har en gammal gramofon-radio i Vardagsrummet som jag måste slänga ut om jag inte fixar den å målar den säger bossen här hemma. Jag vet inte om den fungerar. köpte den för 100 spänn för att det inte finns rör som passar sa de på myrorna. <u></u>vart hittar jag udda gamla rör i sånna fall?
gud vad långt det blev.
Hare gött!! Olle

NP= non polarized
ELFA, Elctrokit (http://www.electrokit.se/) m.fl. har säker vad du letar efter i kondensatorväg

3. Självklart skall du försöka sparka igång din radio..
Kolla bara att det INTE är en allströmsradio- Brukar stå på baksidan.
Om det inte står brukar man kunna se att de INTE har någon grammofoningång eller högtalarutgång.
Ett lite höjt finger för högtalarutgångar med 800 ohm... Inte roligt att behöva serikoppla 100 högtalare....
På baksidan brukar det även stå vilka rör som skall vara där och VAR de skall sitta. Du behöver bara 1-3 rör beroende på vilka som skall finnas. Ett AZ eller EZ och ett EL... är de vanligaste typerna...
EF är OFTAST "radio"rör och de behöver du inte -Undantag om det står EF40 eller EF86...

b

10 Jun 2010, 21:02
Profile

I princip är alla kondningar utom vanliga elektrolyter ickepolariserade (NP). Dvs, det finns ingen särskilld plus eller minussida. Keramiska kondningar hittar du knappast på 1uF. Däremot går det bra med t.ex tantal, ickepolariserade-elektrolyter, eller någon form av plastfilm.

Den där som ska vara 0.22uF Tantal kan också funka bra med andra ickepolära kondningar, t.ex plastfilm eller ickepolariserad elektrolyt.

Erik R

11 Jun 2010, 23:53
Profile

man tackar. nu ska jag beställa hem srot igen så jag kan fortsätta bygga. Radion ska jag kasta en koll på i eftermiddag. Ska bli intressant.

12 Jun 2010, 12:48
Profile ICQ YIM WWW

rören hette ECH81, EF85, EABC80, EL 84. kan jag alltså skita i ef röret då? är de andra svåra att få tag på?
jag startar en ny tråd så kan fler kolla å hjälpa mig. kolla gärna in den.

12 Jun 2010, 15:59
Profile ICQ YIM WWW

Den där som ska vara 0.22uF Tantal kan också funka bra med andra ickepolära kondningar, t.ex plastfilm eller ickepolariserad elektrolyt

varför inte keramik? eller funkar det?

14 Jun 2010, 23:46
Profile ICQ YIM WWW

Den där som ska vara 0.22uF Tantal kan också funka bra med andra ickepolära kondningar, t.ex plastfilm eller ickepolariserad elektrolyt

varför inte keramik? eller funkar det?

i länken hittar jag ingen NP eller 0,22uF (kanske är det för tidigt på morgonen??[:D]) men keramik funkar men så höga värden brukar bli stora.
b

15 Jun 2010, 06:53
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]