View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:55

Reply to topic  [ 15 posts ] 
munspel Ab,Eb 
Author Message

spelar ibland med nedstämda strängtyg och skulle behöva några munspel
i Ab och Db. Gick in på dragspeloteket och hittde några seydelspel att prova men spelen finns både i normal och low, synpunkter?
När det gäller vanliga spel så gillar jag A men tycker att D är lite för skrikigt

16 Nov 2010, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Allt lägre än LoF kräver lungkapacitet på Måååånga liter.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

16 Nov 2010, 23:26
Profile WWW

tjena harpgear !
Köp båda i normal stämmning du behöver ej låga av dom. dom är ju redan något lägre än A och D
jag har båda 2 och använder dom ibland när man ska spela med såna galningar såm ska spela nedstämt HEHE
//tobex

17 Nov 2010, 00:21
Profile ICQ YIM WWW

Seydels lägre spel har jag inte provat ... ännu.
De låga spel jag kör på är Low F, D och E. Low Eb och F# är på väg.

När det gäller de lägre oktaverna är det precis som arnenym skriver, de kräver mer luft. Samtidigt är det en utmaning att böja de lägre tonerna, 1 och 2, med det går och det underlättar om du trimmar in munspelet och spelar tonerna med så stor resonanskammare i munhålan som du kan. Hål 3 och 4 och uppåt går däremot bra. De låga spelen är mycket trevliga att spela på i de högre registren, hål 4 och uppåt, 1:a position är lysande .. och 3:e. Att kompa i de lägre registren på Low-spelen blir kusligt fett.

Det kan ibland behövas att eq:a ett par basregister, tex genom en nå´n passande eq-pedal (varför inte en MidBass-cut) ...därför att mycket bas blir det, kan bli muddigt, men det beror förstås på vilken mick och förstärkare du kör på och vilket sound du föredrar.

Jag håller med om att D-spelen i många sättningar kan vara väl ljusa, men Db-spelen tycker jag inte är det. Det är ju bara ett snäpp upp från C-spelen. Db-spelet är faktiskt en favorit ... men tyvärr spelar jag inte så ofta i Eb/Ab/Bb/.., förutom när en blåssektion är med.

Jag antar att en nedstämd tonart ni kör i är t.e.x Eb. Db-spel i 3:e pos. funkar då skitbra (Db-spelen är som sagt inte lika skrikig som D-spelen). Men även Low Eb i första pos. är lysande.
Low F# (få se, vilken position blir det?) funkar riktig bra! Motsvarande med tex ett C-spel blir att spela i tonart A, eller med G-spel i tonart E. Påminner om 3:e position.

Blev mycket detta och inget nytt under solen ...

Harper

17 Nov 2010, 00:45
Profile

Bandet jag spelar med kör alltid med en halvton nedstämd. Så man får helt plötsligt användning av: Ab, B, Db, Eb, E och F#. [:)] Det är skönt att få gå igenom alla tonarter. Brukar ju vara A, C, D, F, och G som går åt... Men gitarristerna brukar inte gilla F. Så Bb blir oanvänt vem man än spelar med.

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

17 Nov 2010, 12:44
Profile WWW

Gitarrister borde lära sig förstå att F är en jävligt bra bluestonart. Och att man inte kan transponera alla gamla låtar som går i F till E, utan att karaktären går förlorad. Vi munspelare får starta ett upprop.. he he [8D]

17 Nov 2010, 20:32
Profile ICQ YIM WWW

Du menar att gittaristen bör stämma upp sin gitarr till F [:)]

17 Nov 2010, 20:43
Profile WWW

Bojens Svullo hatar att spela i E men F funkar utan problem, kanske lite ovanligt!
mr groon wrote:

Gitarrister borde lära sig förstå att F är en jävligt bra bluestonart. Och att man inte kan transponera alla gamla låtar som går i F till E, utan att karaktären går förlorad. Vi munspelare får starta ett upprop.. he he [8D]

17 Nov 2010, 20:44
Profile ICQ YIM WWW

harpgear wrote:

Bojens Svullo hatar att spela i E men F funkar utan problem, kanske lite ovanligt!
mr groon wrote:

Ja, det är onekligen ovanligt. tyvärr [:)]

17 Nov 2010, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

The Bluesman wrote:

Du menar att gittaristen bör stämma upp sin gitarr till F [:)]

he he......

17 Nov 2010, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

i Ab och Db. Gick in på dragspeloteket och hittde några seydelspel att prova men spelen finns både i normal och low, synpunkter?
När det gäller vanliga spel så gillar jag A men tycker att D är lite för skrikigt

Här kommer då mina två cent. Ab är en fet och god tonart som passar perfekt till nedstämd gitarr typ SRV dessutom går det ypperligt att spela tredje position Bb en inte alldeles ovanlig tonart om man lirar med blåsare. Jag brukar alltid växla mellan ett Ab (tredje) och ett Bb (första) spel på sådana låtar där det passar, kan man köra lite high pitch bends och bråka med trumpeterna. Db är som tidigare nämnts en utmärkt tonart där det till och med går att spela på den övre halvan av munspelat, kräver lite tillväjning dock. Vill du köra på riktigt lågt stämda munspel så är min erfarenhet att det kan krångla med volymen. I en bullrig scensituation med fler gitarrister och överförfriskad trummis så har du ingen chans att få ut de där feta låga tonerna till publikum. Vill man köra på dessa låga munspel så tycker jag att de fungerar bäst i stillsammare sammanhang. Som sagt, min uppfattning.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

17 Nov 2010, 21:31
Profile

jhornfeldt wrote:

harpgear wrote:

Här kommer då mina två cent. Ab är en fet och god tonart som passar perfekt till nedstämd gitarr typ SRV dessutom går det ypperligt att spela tredje position Bb en inte alldeles ovanlig tonart om man lirar med blåsare. Jag brukar alltid växla mellan ett Ab (tredje) och ett Bb (första) spel på sådana låtar där det passar, kan man köra lite high pitch bends och bråka med trumpeterna. Db är som tidigare nämnts en utmärkt tonart där det till och med går att spela på den övre halvan av munspelat, kräver lite tillväjning dock. Vill du köra på riktigt lågt stämda munspel så är min erfarenhet att det kan krångla med volymen. I en bullrig scensituation med fler gitarrister och överförfriskad trummis så har du ingen chans att få ut de där feta låga tonerna till publikum. Vill man köra på dessa låga munspel så tycker jag att de fungerar bäst i stillsammare sammanhang. Som sagt, min uppfattning.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

Varför ska vi munspelare anpassa oss till alla dessa SRV wannabies!
....gitarren ska kompa oss! [8D]

17 Nov 2010, 22:12
Profile ICQ YIM WWW

harpgear wrote:

D-spelet är inte så skrikigt om du bara trycker till det lite och kör det fetare. Typ Hortons blås i "walking by myself" underbart solo.

17 Nov 2010, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Gänget med nedstämda instrument är lyhörda och duktiga på att ägna sig åt komp på dom låtar som jag hakar på, faktiskt bland dom lättaste att spela med. tror att det är rösten som dom vill spara med nedstämningen.
Iallafall har jag fått bra tips, så det blir nog att prova seydel solist pro Ab, Db

17 Nov 2010, 23:47
Profile ICQ YIM WWW

harpgear wrote:

Gänget med nedstämda instrument är lyhörda och duktiga på att ägna sig åt komp på dom låtar som jag hakar på, faktiskt bland dom lättaste att spela med. tror att det är rösten som dom vill spara med nedstämningen.
Iallafall har jag fått bra tips, så det blir nog att prova seydel solist pro Ab, Db

Låt dom haka på dig istället! [8D]

17 Nov 2010, 23:54
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]