View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 13:11

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Dåliga munspelare som är okända 
Author Message

Jag anmäler mig själv, efter att ha sett en del duktiga okända snubbar bland de bra.[:D]

12 Jan 2011, 16:03
Profile ICQ YIM WWW

Anmäler mig handlöst till den samlingen, men man kan ju vara en bra människa ändå. Eller? [;)]

Mats

12 Jan 2011, 16:26
Profile

..sen you tube kom har man ju förstått att talang inte är något unikt, .. det är väl ungefär som med idrott att alla triggas av goda resultat..och helt plötsligt "konkurrerar" alla med hela värden....det måste ju höja nivån en del....Nåja ..men det är ju i alla fall värre att vara dålig och känd.[8D]

12 Jan 2011, 18:19
Profile

Detta är en tråd som jag förbehållslöst kan anmäla mig till. Till mitt försvar kan jag hävda att jag anstränger mig för att bli bättre (men inte mer känd).

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

12 Jan 2011, 18:58
Profile

När man bedömmer sig själv så behöver man inte vara speciellt självkritisk för att fatta hur dålig man är, likadant med andra munspelsintresserade, men när man kommer ut bland folk som bara gillar att gå ut och ta en öl, så tycker dom ofta att man spelar som en gud. <u>DOM SAKNAR JU HELT OMDÖMME</u>

12 Jan 2011, 20:40
Profile ICQ YIM WWW

Om man det räknas att man är känd för att vara dålig så hänger jag på.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

12 Jan 2011, 22:34
Profile WWW

Om man det räknas att man är känd för att vara dålig så hänger jag på.

...nä då är du en kändis...okänd och dålig ska det va..du ska va så okänd så du undrar vem det är som spelar när du försöker...[:D]

12 Jan 2011, 22:57
Profile

Faktum är att jag trodde jag var hyfsad tills jag började här [:I]. Bojen, ett självförtroendesänkareforum [;)].

Mats

13 Jan 2011, 07:58
Profile

Här kan det bli ganska trångt, vi äro tusenden.
/Martin

13 Jan 2011, 18:40
Profile ICQ YIM WWW

"Faktum är att jag trodde jag var hyfsad tills jag började här . Bojen, ett självförtroendesänkareforum .

Mats"

Mats....varför då? Nån som lagt ut nån grym video på sig själv som jag missat? [;)]
Vi är väl alla här för att "peppa" varandra...eller?

Mvh
Arman

13 Jan 2011, 19:21
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror att dom flesta om inte alla här har en målsättning att bli bättre hela tiden, problemet är att det går alldeles för långsamt[}:)]men tittar man tillbaka så händer det ganska mycket på ett år, åtminstonde om man tränar flitigt och försöker att ta till sig av tips från dom som vandrat denna sträcka redan[;)]sen att tro att man kommer att spela som världseliten är kanske lite höga mål för de flesta av oss. Tur att åhörarna oftast har lägre förväntningar på oss[:0] än vi själva.
Arman wrote:

"Faktum är att jag trodde jag var hyfsad tills jag började här . Bojen, ett självförtroendesänkareforum .

Mats"

Mats....varför då? Nån som lagt ut nån grym video på sig själv som jag missat? [;)]
Vi är väl alla här för att "peppa" varandra...eller?

Mvh
Arman

13 Jan 2011, 19:37
Profile ICQ YIM WWW

Jag platsar definitivt! Hade som målsättning att bli en bra munspelare i min ungdom, men gitarren tog över och jag skjöt harmonikan framför mig med schaktblad. [:I] Nu är det ett pensionsprojekt med hög prioritet - och om inte annat ska en polares son lira munspel på min begravning. Han är fördjävligt bra! [8D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

13 Jan 2011, 19:50
Profile ICQ WWW

[;)]..jag tror att man spelar som man förtjänar[:D]..vad jag menar är att man nog inte lägger ned den tid som behövs eller ens ser det som nödvändigt att orka träna in och behålla alla tänkbara licks och toner per sekund....utan nöjer sig helt enkelt med att spela..förfina tekniken lite, är mån om rätt sound och snacka lite på bojen[;)]
Sen är det ju faktiskt så att spelstilen har förändrats sen man började lira..det häftigaste jag då hade hört var James Cotton,... nu spelar varenda skolpojke skjortan av honom...åtminstone toner/sek.
...så egentligen borde vi nog alla vara mycket sämre för att få platsa under den här rubriken...[8D]
...Jag lägger in ett klipp av cotton..tycker att han ska göra oss sällskap .. http://www.youtube.com/watch?v=jBeuco0PgJs
[;)]

13 Jan 2011, 21:50
Profile

He he! Kul att det blev lite dialog på temat.[:)]
Ett år är en väldigt lång tid om man är målmedveten och har en plan över vad man vill uppnå. Som allt annat så får man tillbaka det man har investerat i tid och träning. Men för att snabba på det hela om man nu tyckar att det går för långsamt, så bör man lägga upp prioriteringar på vad man kan/ska göra för att bli bättre i den riktningen man valt. Låter man bra akustiskt kan man låta jäkligt brutal elektriskt. Så följaktligen borde "ton" vara viktig att träna. Att behärska alla viktiga bändningar och skita i OB tills man kan grunderna. OB tillför väldigt lite i motsats till en perfekt nedbänd blues"trea" som man i mitt tycke inte klara sig utan om man t.ex vill spela blues. Lägger man ned tid på rätt ställen kan man åstadkomma väldigt mycket på ett år....och inga pedaler,förstärkare eller mikrofonelement kommer någonsin kunna kompensera för slarv i grundtekniker.Jag har lång väg själv att vandra pga detta djävulskt svåra instrument så jag ska sluta moralpredika nu ;-)
/A
Ps. Cotton är brutal...där snackar vi ton. "Creeper" är min favvo utan en enda OB. Ds

14 Jan 2011, 00:25
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">Vet ju inte ens om jag kan kalla mej munspelare.</font id="red">

Mina polare säger jag är grym [:D] Tyvär kan jag inte glädjas åt det.
Skulle ALDRIG lägga ut något på Tuben. (Inte ännu[;)])
Kan ju inte ta mej igenom en hel låt utan misstag [:(]
Men jag övar på det och provar att öva in dom långa solona bakifrån.
Ett tips vi fått här av Dick Sjöberg.

Men det stora problemet är TONEN. Är STOR och <b>Fet</b> men det saknas något (?) Samt Vibrato/Svajet är inte snyggt. Har senaste månaden lyssnat på Tuben och övat hårt på just detta. Men det vill inte lossna för mej. Men jag är en envis skit, och en vacker dag så.(?). Behöver jag ta en lektion av någon live för att få till det?

Jag har slutat drömma om en musiker kariär bland dom stora gossarna.
Men jag tycker detta med MICKAT MUNSPEL är så jäkla coolt och jag vill växa in i den rollen som just munspelare.

Ni alla är säkert MYCKET, MYCKET bättre än mej och jag är inte DÅLIG! Är bara inte lika bra som tex Pat Ramsey, Jason, Kim och övriga super kändisar. Men jag har en polare som är OKÄND och han är kass[xx(]

Nej nu skall jag ner i skrubben och ta en truddelutt!

Övning ger färdighet! ÅKE

14 Jan 2011, 01:49
Profile WWW

Jodå, visst blir man peppad och får många bra tips här. Jag upplever själv att jag har blivit en bättre munspelare sedan jag hittade Bojen, framförallt har väl focus flyttats från att bara låta mycket till att få det att låta ut, som det låter inne i skallen. Men det är ju som man brukar säga; ju mer man vet, ju mer vet man att man inte vet [:)]

Mats

14 Jan 2011, 07:58
Profile

....Jag har märkt att när jag sitter hemma och övar till musik, så kan det vara en fördel att få mitt eget munspel inmickat i hörlurar tillsammans med det andra ljudet, det ger en totalkoll på mitt eget spelande, hör varje nyansering.....kommer helt enkelt lite närmare det ljud jag vill höra...ett litet tips bland många....

14 Jan 2011, 10:26
Profile

Njä... Det är känt att jag inte är så bra :)

Men som Åke säger - känns lite surt att börja 2011 på det sättet. ska ge mig fan på att sätta minst 15 nya riff under året.

Förresten, är det någon annan IT nörd än undertecknat som samlat på riff? Jag har ett antal saker, främst ur Gussows youtube sessioner, och lite andra mp3:or med (i orginalfart och långsammare) som jag repar till ibland.
Kanske kunde vi bytlånas lite?

//K

14 Jan 2011, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Arman wrote:

He he! Kul att det blev lite dialog på temat.[:)]
Ett år är en väldigt lång tid om man är målmedveten och har en plan över vad man vill uppnå. Som allt annat så får man tillbaka det man har investerat i tid och träning. Men för att snabba på det hela om man nu tyckar att det går för långsamt, så bör man lägga upp prioriteringar på vad man kan/ska göra för att bli bättre i den riktningen man valt. Låter man bra akustiskt kan man låta jäkligt brutal elektriskt. Så följaktligen borde "ton" vara viktig att träna. Att behärska alla viktiga bändningar och skita i OB tills man kan grunderna. OB tillför väldigt lite i motsats till en perfekt nedbänd blues"trea" som man i mitt tycke inte klara sig utan om man t.ex vill spela blues. Lägger man ned tid på rätt ställen kan man åstadkomma väldigt mycket på ett år....och inga pedaler,förstärkare eller mikrofonelement kommer någonsin kunna kompensera för slarv i grundtekniker.Jag har lång väg själv att vandra pga detta djävulskt svåra instrument så jag ska sluta moralpredika nu ;-)
/A
Ps. Cotton är brutal...där snackar vi ton. "Creeper" är min favvo utan en enda OB. Ds

Arman uttrycker sig väl. "Ton" är centralt vad man än spelar -- och kanske det svåraste att få till. En gång i tiden umgicks jag lite med en norsk musiker som var väldigt framstående på sitt (blås-)instrument. När jag frågade honom -- han åkte runt och höll s k master classes -- hur problemen/svårigheterna såg ut för den typiske studenten vad gällde förhållandet teknik (t ex förmågan att spela snabbt och exakt) och ton, så var svaret nio av tio, till tonaspektens nackdel. Väldigt svårt att lära ut, väldigt svårt att höra bristerna i det egna musicerandet, även på mkt hög nivå.
Det innebär nu inte, enligt mig, att man som vissa bluesmunspelare enbart ska sysselsätta sig med "fet ton" (och en sjuhelvets massa förstärkaronani) och sedan köra samma riff gång på gång (Howlin´ Wolf), men att det är ett område där man kan vara betjänt av andras kommentarer etc. Teknik är mer "objektivt", där kan man lättare höra själv hur usel man är.
Tänk också på att ska man bli "riktig" musiker är principen i grova drag minst fyra timmars övning om dagen i minst tio år i rätt ålder för att få grunden fixad. Inte så många som hinner få in det ... Vi andra kan tänka på att de är inte främst åren som räknas, utan timmarna.
/Martin

15 Jan 2011, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Det är kul och skönt med förstärkaronani. Och kul ska man ha. [:D]

16 Jan 2011, 16:41
Profile WWW

Äntligen en lista som man kan toppa! [8D]
Spelat i dryga året och har först nu satt de första låtarna.
Men va kul det är, har svårt att släppa spelet.

Take Care
Per

16 Jan 2011, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

nu tycker även tonåringarna här hemma att man platsar på listan.
Hör hur det fnissas utmed mig där jag sommnat under övning, med micken under näsan och stora snarket ikopplat[:D]

16 Jan 2011, 22:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]