Stratrat wrote:
Ja, den ska förmodligen säljas framöver. Håller fortfarande på med prisbilden världen över. Det pendlar ganska friskt....
Jo du.....
Beror ju på vad man menar med 'prisbilden' och avd den grundas på, vad som begärs på väggen hos en handlare, vad som är faktiska försäljningar på Ebay eller vad man kan räkna med i cash vid en relativt snabb privatförsäljning.
Utifrån vilken sida man vill se på det så kan ju allt mellan 30-50 vara rätt.
Halkan begär 84k för en helt orginal 64 , en refin borde ta bort halva värdet i alla fall, han kanske skulle prissätta en omlackad sån runt 45 eller 49 kan jag gissa. Men då tar han byten , har minst 20-30% påslag mot vad han köper dom för (vilket ligger i linje med privatförsäljning)
Priserna har gått ned rejält senaste 2.5 åren.
35-40 skulle jag vara nöjd med om den är orginal utöver strippad på lack och inte 'oversanded' SAMT omlackad i en snygg cherry.
Är gitarren olackad måste köparen räkna in en omlack för c:a 5 k i priset.
Vad den kan vara 'värd' är en helt annan sak, den kan vara värd 60 i en försäkringsvärdering , eller i en försäljning som bjuds ut men aldrig blir av
Lättast att värdera är gitarrer som är helt orginal, detta beroende på att olika personer värderar olika skadors inverkan på priset olika. Ex har en del inte jättemycket emot en halslagning , medan andra anser det vara en total 'dealbreaker' . Likaså är det svårt när det är flera 'issues' samtidigt hur mycket man ska räkna ned priset med och när det s a s planar ut.
Söker man på Ebay på vintage Gibson ES 335 och completed listings så är det nästan inga som är gröna (sålda) enda jag ens kan hitta är en 68 helt orginal för 5995 $, vilket såklart inte är samma sak, men helt klart är att inte mycket säljer just nu på Ebay som är vintage till begärt pris. 9 av 10 auktioner går ej i mål.
Skulle säga att man nog ska avråda att sälja nu om man inte måste av olika skäl. Däremot bytesaffärer brukar fungera utmärkt.
Prisbilden i hela världen följer nog den i Usa rätt bra och man har som säljare svårt att sälja annat än på hemma och närmarknader , hur ska ex hitta en köpare i Kina som vågar kliva på en sån här affär ?
Om det var min gitarr skulle jag kanske ta med den till mässan i Oktober och visa upp/känna av vibbar om var prisbilden ligger