swebamse wrote:
Att kalla något som är "första bästa åren" av något för Vintage tycker jag är att tänja på begreppen lite väl långt... Som jag skrivit i andra trådar så är Vintage för mig förknippat med musikinstrument tillverkade under rock och popkulturens barndom dvs. 50-60 tal. En 80-talare kommer aldrig, hur gammal den än blir att för mig förknippas med vintage. Vintage har enligt mig inte med ålder utan med tidsepoker att göra. Det finns olika "skolor" om detta och det är inget att tjafsa om eller bli upprörd över att andra har en annan uppfattning... var och en har rätt att göra sin egen värdering, men Vintage är för mig 50, 60-talsinstrument...
Om man relaterar till elgitarrer som en hel grupp, eller endast till ex Gibson och Fender håller jag med dig.
Dock kan det vara så att varje instrument har en egen 'vintage period' Eller hur ställer Du dig till 'pre war Martins' och Gibson halv ackar från 40-talet ? är inte dom Vintage?
Enligt de riktigt kräsna passar ju inte 60-talet in heller i begreppet, åtminstone inte senare halvan....
Tycker absolut att man kan anse ex en tidig 80-tals japansk fender vara 'vintage Japan Fender' eller en tidig Ibanez för den delen.
Det blir väldigt snävt om man låser sig till ett årtal och bara ett par fabrikanter...
Att något däremot skulle få vintage stämpel bara för att ex 25 år gått sen debnn tillverkades ställer jag mig negativ till.
ex en 79 Fender strata kan aldrig bli 'vintage' för mig, oavsett om Du frågar mig om 20 år..., där regerar 50 talarna + pre cbs 60-tal.
För Gibson skulle jag eg personligen dra gränsen redan vid 1960... men kanske accepeptera ev Firebirds och andra tidiga 60 tals modeller.