|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Nick Nail
|
 Safir acke
I våras köpte jag en akustisk Safir. Jag har aldrig hör talas om Safir tidigare, men enligt säljaren ska den vara från -70talet, för han hade köpt den begagnad något av de första åren på -80talet. Den har plywoodlock med ett snyggt granfanér med ett höj- och sänkbart stall och bajsbrunbetsade sargar, botten och hals. Det står inget mer än "Safir" och "Japan" och några stämplade nummer i den. Jag (som aldrig ägt någon acke förr) tycker att den påminner en hel del om en Martin, både utséendemässigt och i ljudet.
Finns det någon som vet något om Safir gitarrer?
_________________ "There´s no end to the possibilities"
|
| 03 Sep 2011, 22:43 |
|
 |
|
dimman
|
 Re: Safir acke
Nick Nail wrote: I våras köpte jag en akustisk Safir. Jag har aldrig hör talas om Safir tidigare, men enligt säljaren ska den vara från -70talet, för han hade köpt den begagnad något av de första åren på -80talet. Den har plywoodlock med ett snyggt granfanér med ett höj- och sänkbart stall och bajsbrunbetsade sargar, botten och hals. Det står inget mer än "Safir" och "Japan" och några stämplade nummer i den. Jag (som aldrig ägt någon acke förr) tycker att den påminner en hel del om en Martin, både utséendemässigt och i ljudet.
Finns det någon som vet något om Safir gitarrer? Någonting med ett "fanerat Plywood lock" kan aldrig låta som en Martin...helt omöjligt.(på gränsen till hädelse  ). Low budget guitar...fanns hur många märken som helst på 60-70 talet då Japanerna började sälja på väst, ofta gjorda i en och samma fabrik men med olika "Brands" till kund. Men dom kunde redan då göra kvalite, men dom gurorna hade inte fanerade Plywood lock. Jag tror att du har en korrekt beskrivning av "Safir" guran då du beskriver färg på hals, botten och sargar  , men det får då gälla hela gitarren. 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 06 Sep 2011, 17:09 |
|
 |
|
Nick Nail
|
Jaja, det är säkert en bajsgitarr, men den låter bra, känns bra och kostade en spottstyver. Jag var bara nyfiken på om någon kände till märket.
|
| 08 Sep 2011, 18:24 |
|
 |
|
dimman
|
Nick Nail wrote: Jaja, det är säkert en bajsgitarr, men den låter bra, känns bra och kostade en spottstyver. Jag var bara nyfiken på om någon kände till märket. Vad kan man mer begära av en gitarr...Låter bra, känns bra att spela på, och dessutom snygg...då kan den få heta precis vad den vill Det jag försökte svara på ..dessvärre ironiskt... var att gitarrens förutsättningar är "LOW BUDGET". I övrigt tror jag att min beskrivning någolunda stämmer, en fabrik...många olika "Brands" trots samma produkt, funkar så även idag. Njut utav din gitarr..den glädjen vill jag inte ta ifrån dig 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 08 Sep 2011, 19:07 |
|
 |
|
rudmark
|
 Gypsy rose" acke, 3/4
dimman wrote: Nick Nail wrote: Jaja, det är säkert en bajsgitarr, men den låter bra, känns bra och kostade en spottstyver. Jag var bara nyfiken på om någon kände till märket. Vad kan man mer begära av en gitarr...Låter bra, känns bra att spela på, och dessutom snygg...då kan den få heta precis vad den vill Det jag försökte svara på ..dessvärre ironiskt... var att gitarrens förutsättningar är "LOW BUDGET". I övrigt tror jag att min beskrivning någolunda stämmer, en fabrik...många olika "Brands" trots samma produkt, funkar så även idag. Njut utav din gitarr..den glädjen vill jag inte ta ifrån dig  Jag köpte en "Gypsy Rose"acke, 3/4 skitgitarr egentligen, men jag prövade en i Amsterdam och den var gudomlig att spela på. Köpte på ebay för 600-700:-. Perfekt resegitarr. Bajsgitarrer kan funka för sitt ändamål.
|
| 10 Sep 2011, 19:29 |
|
 |
|
Nick Nail
|
Det är lugnt, dimman! Jag är naturligtvis medveten om att en plywoodgitarr är lågbudget, och det jag tog till mig av ditt inlägg var själva informationen. Alla får ha sina åsikter. Det finns ju de som tycker att Fender, Gibson eller Marshall är skräp. Själv har jag t.ex. väldigt svårt att få fram ett vettigt ljud ur en Marshall, medan andra älskar dem. Smaksaker... Den här gitarren gillar jag däremot, och jag njuter och gläds åt att ha en jättetrevlig budgetgitarr. 
|
| 12 Sep 2011, 22:13 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|