VacuumVoodoo wrote:
Nja...de glömmer tala om hur bomullsslangen på kablarna är vävd och om de har sett till att de elektriska signalerna går i samma riktning som värpet gick när slangen tillverkades.
Ha ha ha! Detta tar jag för givet att vare god pulare gör, proffs såväl som semi- dito!
Hursomhelst, lite seriösare nu, om man vidgar detta till allt som har med gitarrer, effektpedaler, förstärkare osv att göra
så känns det för min del kluvet med den grad av MATERIALSPORT det hela så lätt nuförti'n utvecklar sig till (i synnerhet sedan webb-eran blev
var man/kvinnas vardagsverklighet) Ibland undrar jag om denna så utvecklade grad av prylmedvetenhet inte riskerar skada
övrig skaparkraft hos oss stackars musiker/känsliga konstnärssjälar.
(och jo, jag fattar att mina funderingar publiceras är i fel underforum i Ljudbojen..)
Häromdan träffade jag en vän som lärde mig nåt, en svensk så kallad singer-songwriter med soloturnéer i flera världsdelar bakom sig.
Han funderade på om han inte skulle sälja elgitarren han ändå aldrig spelade på och köpa sig ytterligare en akustisk.
"Vad är det för elgitarr då?" undrade jag.
"Ja en sån där med liksom hål i" svarade han och viftade lite hjälplöst i luften.
Visade sig vara en Gibson ES 335. Han hade ingen aning.