View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 15:19

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Bootstrap på Fender 
Author Message

Post Bootstrap på Fender
Att koppla mastervolymen på en 70-tals Fender enligt O'Connors 800-variant, är det nån vits det?

28 Nov 2011, 21:21
Profile

Post Re: Bootstrap på Fender
Vilken krets talar du om?
I allmänhet vinner du inget på en master i "vanlig" Fender-krets då försteget sällan distar mer än marginellt. Möjligen om du kör humbuckers och kanske en boost att du kan få andra steget att vika sig lite.
En del Fenderkretsar har en trestegskanal som man kan få lite mer liv i och som kan var betjänta av en master, men det är ju inte några distmonster direkt.
/Gunnar

28 Nov 2011, 23:42
Profile

Nä, nån förstegsdist lär man inte få, men det är väl inte därför man bootstrappar? Därför undrade jag liksom om det är nån vits, dvs för det med sig något annat gott? :)

28 Nov 2011, 23:54
Profile

Nu är jag inte lika mycket hårdrocker som Gunnar :wink: utan rört mig mycket i bluessvängen och där är det vanligt att märka många gillar sina gamla Fendrar (med reverb) med volymen just runt 6-7 där stärkan börjar klippa.
Har man då en Twin mm så blir det jäkligt högt, då är master helt klart intressant, att sen en bootstrappar master är betydligt mer transperant än "vanlig" master, har gjort att jag satt in flera av denna typen.

bootstrappad master har dock en nackdel (om man använder den enkla) att den inte är helt tyst när den är helt nerdragen, men annas är den helt klart att föredra.

29 Nov 2011, 00:52
Profile

Men om du kör en Twin på vol 6-7 och vill ha känslan av klippning menar jag att du tar bort mycket av klippningen om du sätter in en master i fasvändaren eller strax före. Det är ju i huvudsak i fasvändare och slutrör det klipper, inte i försteget. Man kan få lite lätt dist i försteget vid typ 10 på volymen, men det är nätt och jämt bluesspräck. Och det spricker bara i ett enda gainsteg vilket kan låta tunt och spretigt. Bara bra vara medveten om detta så man inte tror att det ska dista så mycket mer när man opererar in en master.

Inte ens en vanlig Marshallförstegskrets med två steg och katodföljare klipper särskilt mkt vid vol 6. Du måste upp till 8-10 innan det blir någon dist att tala om. Men ï en sådan krets är en master före fasvändare eller bootstrapped mer användbar tycker jag - man kan flytta disten lite mer mot försteget, balansera om och få ungefär samma distmäng men vid lite lägre volym.

Men det är ju ingen stor operation så testa för sjutton och se vad du tycker!! Vill du få lite mer spräck och lägre volym får du gå på en postfasvändarmaster, alltså dubbelpot efter fasvändaren.

/Gunnar

29 Nov 2011, 08:29
Profile

Amp Healer wrote:
Har man då en Twin mm så blir det jäkligt högt, då är master helt klart intressant, att sen en bootstrappar master är betydligt mer transperant än "vanlig" master, har gjort att jag satt in flera av denna typen.
bootstrappad master har dock en nackdel (om man använder den enkla) att den inte är helt tyst när den är helt nerdragen, men annas är den helt klart att föredra.

Izzy wrote:
ï en sådan krets är en master före fasvändare eller bootstrapped mer användbar tycker jag - man kan flytta disten lite mer mot försteget, balansera om och få ungefär samma distmäng men vid lite lägre volym.

Tack, det var den typen av info jag var ute efter.
Frågan var mest hypotetisk. Jag menar alltså en Fender där master redan finns i original, och så skulle man bootstrappa den.
Om det är nån vits med master överhuvudtaget i en sån krets är en annan fråga.

29 Nov 2011, 11:53
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]