View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 19:23

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Regulated power? 
Author Message

Post Regulated power?
Måste ställa denna bisarra fråga som jag inte alls begriper mig på.
Vissa strömadaptrar till effektpedaler är "regulated". Vad innebär detta rent tekniskt?
Vissa pedaler kräver ju regulated ström och när de inte får detta så låter de som ett jetplan som ta livet av en. Varför blir det så?

Image

30 Nov 2011, 12:02
Profile WWW

Post Re: Regulated power?
David Wikström wrote:
Vissa strömadaptrar till effektpedaler är "regulated". Vad innebär detta rent tekniskt?
Vissa pedaler kräver ju regulated ström och när de inte får detta så låter de som ett jetplan som ta livet av en. Varför blir det så?

Image

Regulated = reglerad d.v.s Spänningen är reglerad till ett konstant värde ex. om adaptern har en reglard spänning på 9V och säg 100mA så håller den 9V så länge du belastar upp till 100mA.

Varför pedalerna låter som ett jetplan beror inte på att adaptern är oreglerad utan på att den är dåligt filtrerad med kondensatorer, det finns även växelspänning på utgången från adaptern och det är det som låter i pedalen.

30 Nov 2011, 12:31
Profile

Mrcool wrote:
David Wikström wrote:

Image

Regulated = reglerad d.v.s Spänningen är reglerad till ett konstant värde ex. om adaptern har en reglard spänning på 9V och säg 100mA så håller den 9V så länge du belastar upp till 100mA.

Varför pedalerna låter som ett jetplan beror inte på att adaptern är oreglerad utan på att den är dåligt filtrerad med kondensatorer, det finns även växelspänning på utgången från adaptern och det är det som låter i pedalen.

Tack för svaret.
Ja, pedalen som jag haft problem med, vilket är en jag bygger själv, klarar betydligt högre spänningar än 9V, så det är som du säger, inte det som är problemet. Så då gäller det att man bara inte köper något billigt skit alltså?

Det konstiga dock är att på min CIOKS strömförsörjning till mitt pedalbord, så är tre av uttagen icke-regulated och just dessa funkar inte med pedalen. Men de kanske har snålat på filtreringen på just dessa uttagen kanske??

30 Nov 2011, 12:53
Profile WWW

David Wikström wrote:
Så då gäller det att man bara inte köper något billigt skit alltså?

Jodå, det finns "billig skit" som funkar hur bra som helst. Jag använder billigast möjliga reglerade adapters från Biltema eller Clas Ohlsson. Funkar hur bra som helst; jag märker ingen som helst skillnad mot t.ex en BOSS-adapter.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

30 Nov 2011, 14:28
Profile

d95err wrote:
David Wikström wrote:
Så då gäller det att man bara inte köper något billigt skit alltså?

Jodå, det finns "billig skit" som funkar hur bra som helst. Jag använder billigast möjliga reglerade adapters från Biltema eller Clas Ohlsson. Funkar hur bra som helst; jag märker ingen som helst skillnad mot t.ex en BOSS-adapter.

Samma här, hör ingen skillnad mot min BOSS-adapter.

30 Nov 2011, 15:26
Profile ICQ WWW

Fast ni kanske inte använder de på pedaler som är känsliga?
Byggde t.ex. en MXR Distortion+ förra veckan som funkar utmärkt med denna unregulated adapter.

30 Nov 2011, 16:09
Profile WWW

Funkar på känsliga pedaler också. Är det reglerat så är det.

Sen brukar jag lägga till ett extra RC-filter på DC-ingången på mina pedalbyggen. Det är bara två enkla komponenter, och gör att det funkar hyfsat även med oreglerat.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

01 Dec 2011, 12:42
Profile

d95err wrote:

Sen brukar jag lägga till ett extra RC-filter på DC-ingången på mina pedalbyggen. Det är bara två enkla komponenter, och gör att det funkar hyfsat även med oreglerat.

Men i så fall är det regleringen som gör det då?
Vi diskuterade tidigare i denna tråd om att det inte var det?

Har du lust att dela med dig om hur du gör RC-filtret?
..och vad står RC för förresten? :oops:

01 Dec 2011, 12:58
Profile WWW

David Wikström wrote:
d95err wrote:

Men i så fall är det regleringen som gör det då?
Vi diskuterade tidigare i denna tråd om att det inte var det?

Har du lust att dela med dig om hur du gör RC-filtret?
..och vad står RC för förresten? :oops:

RC= Resistor-Capacitor

Ett motstånd i serie mellan 9V-ingången och själva kretsen och sen en kondning till jord. Värdena är inte så noga. Ju högre värden, desto bättre filtrering, men blir det för högt motstånd tappar man spänning. För vanliga dispedaler som inte drar så mycket funkar typ 50 - 200 ohm. Kondningen kan vara typ 10-220uF (eller mer).

Fattar inte varför tillverkarna inte petar in ett sånt här filter i sina pedaler. Bara två ynka komponenter så blir pedalen väldigt okänslig för störningar i strömförsörjningen. Fast de vill väl sälja sina egna dyra strömförsörjningar istället...

01 Dec 2011, 13:15
Profile

Är en sådan här alltså lika bra som en boss?
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Ba ... ter-38115/

01 Dec 2011, 15:25
Profile WWW

fergusonanders wrote:
Är en sådan här alltså lika bra som en boss?
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Ba ... ter-38115/

Hatar dock adaptrar med löstagbara pluggar. (Vart är smileyn som spyr??) :lol:

01 Dec 2011, 16:51
Profile WWW

Tack för tipset Erik. :D

01 Dec 2011, 16:51
Profile WWW

Finns det ingen som har ett bra länktips till den bästa billighetstrafon med regulated power och 9v minustip-möjlighet? Jag skulle kunna tänka mig att ha en backup i gitcaset på spelningar men vill inte köpa ngt dyrt.

01 Dec 2011, 17:02
Profile WWW

Loppis kanske?
Brukar köpa mina adaptrar på där. Men har i inte sökt särskilt efter 9V -tip.

02 Dec 2011, 02:37
Profile

fergusonanders wrote:
Finns det ingen som har ett bra länktips till den bästa billighetstrafon med regulated power och 9v minustip-möjlighet? Jag skulle kunna tänka mig att ha en backup i gitcaset på spelningar men vill inte köpa ngt dyrt.

Loppis, myrorna m.m, skulle det vara så att den brummar så sätt in ett filter som beskrivet ovan, är det fel polaritet, klipp kabeln och sätt tåtarna motsatt håll.

02 Dec 2011, 09:51
Profile

fergusonanders wrote:

Visual Sound Spot One är bra, 1700 mA (d.v.s. massor med ström) och inget brum eller brus att tala om. Finns på Thesegoto11, Thomann m.fl.

02 Dec 2011, 10:44
Profile WWW

arinihsd wrote:
Loppis kanske?
Brukar köpa mina adaptrar på där. Men har i inte sökt särskilt efter 9V -tip.

men hur ser man att det är regulated på dem, står det?

02 Dec 2011, 10:50
Profile WWW

Här är en utan lösa pluggar och minus i mitten:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161197588

Det står visserligen inte uttryckligen att den är stabiliserad, men jag är 99% säker på att den är det.

Äldre adapters (större, tyngre) har en relativit stor trafo och en enkel krets. De är ofta ostabiliserade. Moderna adapters (små, lätta) har en switchad krets, vilket gör att man kommer undan med en mycket mindre trafo. De är alltid stabiliserade.

02 Dec 2011, 11:21
Profile

David Wikström wrote:
Vad innebär detta rent tekniskt?

För att återgå till den ursprungliga frågan - här är några exempel på olika typer av nätaggregat. Kanske inte exakt de kretsar som används i batterieliminatorer, men ungefär.

Så här ser en ostabiliserad krets ut:
Image

Gammaldags krets med stabilisering:
Image

Modernt switchat nätaggregat:
Image

Det kanske är lite ointuitivt att den sista kretsen är den billigaste. Men med den kan transformatorn vara väsentligt mycket mindre. Järn är dyrt, komponenter billigt.

02 Dec 2011, 11:39
Profile

Jag provade en liknande som claesmodellen (var kanske iofs en switchbar spänning på den) från classe som jag hade införskaffat för att ladda borrmaskinen. Den är kalasbra på att ge ström till min marshall delaypedal men det låter fruktansvärt hemskt när det skall drivas distditon.

02 Dec 2011, 11:52
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]