View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 00:23

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bandaxall 
Author Message

Post Bandaxall
Efter tips från Johan började jag dyka lite i det här med Bandaxall tonstacks lösning. Såpass att jag nu grunnar på om det kunde vara värt att bygga in i "lilla grå" för att testa.

Skulle gärna se lite dialog kring det med Bandaxall,men för all del även kring aktiva tonstackar.

Sista ggn jag var å peta i det med aktivt var väl i den Soundcity jag såg över härförleden. Inte var det speciellt imponerande iaf.

Kort sagt,om vi lämnar de vanliga spåren med Fender å Marshall uppbyggnad vad har vi för options att skapa ngt som sätter oss i större kontroll av vad som händer frekvensmässigt.?

04 Dec 2011, 14:15
Profile

Post Re: Bandaxall
Baxandall, inte Bandaxall.
Baxandall är aktiv med tonkontrollkretsen i återkopplingslingan.
Den du menar är en James tonkontroll.
Så där ja. Vad gör man inte för att leva ner till sitt besservisserrykte....
Image

Seriöst: De förstärkare med James B/T tonkontroll har oftast snott komponentvärden direkt från dåtidens hi-fi konstruktioner. Med följden att de frekvensområden där kontrollerna hade störst effekt hamnade ganska långt utnaför elgitarrens. Men det går att fixa till detta.Laborera med kondensatorvärden och separationresistorn mellan bas och diskantpot. Duncans Tone Stack Calculator fixar detta.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Dec 2011, 15:07
Profile WWW

Den viktigaste skillnaden mellan James/Baxandall och TMB-tonstack är ju att J/B saknar den mid-dip som vi har blivit så vana vid. Men just det området mellan, säg, 700-1200 Hz är ju väldigt centrala för gitarrtonen, så det blir en ganska märkbar skillnad med Bax.
När det gäller aktiva tonstackar är min erferenhet, att det inte är så stor poäng att använda dem för det ökade omfångets skull, utan mer för att de kan ge andra möjligheter, t.ex att kunna svepa midden (vilket man iofs kan göra även på passiv väg). VacuumVoodo t.ex. har ju labbat fram väldigt smarta lösningar.
En sak man kan fundera över är de soniska skillnaderna mellan aktiv och passiv tonstack (givet samma frekvenser); å ena sidan krävs ett recoverysteg efter stacken, å andra sidan kräver aktiv ett eget gainsteg.

http://kuhnamps.com

04 Dec 2011, 15:23
Profile ICQ WWW

VacuumVoodoo wrote:
Baxandall, inte Bandaxall.
Baxandall är aktiv med tonkontrollkretsen i återkopplingslingan.
Den du menar är en James tonkontroll.
Så där ja. Vad gör man inte för att leva ner till sitt besservisserrykte....
Image

Seriöst: De förstärkare med James B/T tonkontroll har oftast snott komponentvärden direkt från dåtidens hi-fi konstruktioner. Med följden att de frekvensområden där kontrollerna hade störst effekt hamnade ganska långt utnaför elgitarrens. Men det går att fixa till detta.Laborera med kondensatorvärden och separationresistorn mellan bas och diskantpot. Duncans Tone Stack Calculator fixar detta.

För Racing så är det naturligtvis Bandag 8)

/Mats

04 Dec 2011, 18:53
Profile

:mrgreen: :mrgreen:

Jo. Så e re Mats.

Om vi vänder på det då Alex. E det värt att utforska det tycker du? Grejen e som jag ser det att man(läs-jag)kommit att arbeta en del med filter i olika lösningar. Min grundtanke e att med hjälp av en tonstack som "kan lite mer" kanske kunde slippa allt det tragglet med att just skapa filter högt å lågt.

04 Dec 2011, 19:36
Profile

"Zagray!" har James för B/T följt av en helt separat mid EQ. Så min erfarenhet är att det är värt att labba med. Men det tog flertal simuleringar och iterationer i hårdvaran.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Dec 2011, 21:43
Profile WWW

Baxandall ger dig egentligen inte större kontroll. Bara kontroll på ett annat sätt. Som jag sa i den tråden vi pratade om detta tidigare så var det innan diststegen som jag tyckte att denna kunde vara värt ett försök. Efter tycker jag den traditionella fungerar bättre. Att sätta den traditionella innan som tex Mesa pysslar med tycker jag ger sådär resultat. Att sätta baxandall efter diststegen tycker jag ger uselt resultat.

04 Dec 2011, 21:53
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]