|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|
Vad gör det här motståndet?
| Author |
Message |
|
poxxed
|
 Vad gör det här motståndet?
Hoj.. Ni har ju koll här. Tänkte höra med er. Har sett lite olika värden på det här motståndet... 27k 47k och 100k.. Vad gör det i kretsen? Nåt med prescensen att göra? 
| 12 Dec 2011, 20:48 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Vad gör det här motståndet?
Nu vände du visseligen layouten upp o ner (eller vad som är vanligt att se det) jo det är ett feedbak motstånd, och du kan byta det till en 100K trimpot så kan du kolla vilket värde du gillar bäst, händer en del där 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 12 Dec 2011, 21:02 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Hur mycket återkoppling det är i slutsteget.... Kan labbas med...ta från 4/8 ohms tapp...47/100/220k... Här kan du också montera depth-kontroll, (extra bas). Fast eller på pot. Såg att någon hann före 
|
| 12 Dec 2011, 21:04 |
|
 |
|
poxxed
|
Ja fasen, visst är den upp och ner, men det är ju så den sitter i toppen.. I alla fall ifrån det hållet jag tittar. farbrortäpp wrote: Hur mycket återkoppling det är i slutsteget.... Kan labbas med...ta från 4/8 ohms tapp...47/100/220k... Här kan du också montera depth-kontroll, (extra bas). Fast eller på pot. Såg att någon hann före  Okej.. Jo jag bygger ju i ett Super PA-chassie, så jag har ju nåt hål över.. Vilket värde på poten är lämpligast? Blir det skillnad i svampighet och styvhet? Eller hur blir kontrollen?
| 12 Dec 2011, 21:07 |
|
 |
|
emaushenric
|
poxxed wrote: Okej.. Jo jag bygger ju i ett Super PA-chassie, så jag har ju nåt hål över.. Vilket värde på poten är lämpligast?
Blir det skillnad i svampighet och styvhet? Eller hur blir kontrollen? Jag kör med 1M-pot (Log), går fint med 500k också. Om man inte skurit mycket bas i preampen så tycker jag att denna mod är mer kass än bra 
|
| 12 Dec 2011, 21:32 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
poxxed wrote: Ja fasen, visst är den upp och ner, men det är ju så den sitter i toppen.. I alla fall ifrån det hållet jag tittar. farbrortäpp wrote: Hur mycket återkoppling det är i slutsteget.... Kan labbas med...ta från 4/8 ohms tapp...47/100/220k... Här kan du också montera depth-kontroll, (extra bas). Fast eller på pot. Såg att någon hann före  Okej.. Jo jag bygger ju i ett Super PA-chassie, så jag har ju nåt hål över.. Vilket värde på poten är lämpligast? Blir det skillnad i svampighet och styvhet? Eller hur blir kontrollen? Som Henric skriver är det kanske inget man vill ha permanent på en pot.... Men sätt i en pot och testa lite...250k räcker gott...över det är det ändå nästan som avbrott i denna krets. När du tycker det låter bra...mät potten och löd dit ett motstånd med uppmätta värdet. Jag skulle tagit hålet till en depth istället. Kolla på 5150 Peavey schema
|
| 12 Dec 2011, 21:39 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Ja fasen, visst är den upp och ner, men det är ju så den sitter i toppen.. I alla fall ifrån det hållet jag tittar.
Okej.. Jo jag bygger ju i ett Super PA-chassie, så jag har ju nåt hål över.. Vilket värde på poten är lämpligast?
Blir det skillnad i svampighet och styvhet? Eller hur blir kontrollen? Huummm, tror nog att Mr poxxed, har en förkärlek till att ta ting "bakifrån" Nä, vill nog mena att det finns en concesius om att man "ser stärkan med rattarna mot sig",,när det gäller Marshall. Kul att du är i byggar tagen ! Mitt råd är dock att du börjar i "rätt ände" inte för jag säger det finns ett rätt o fel, utan mer att har man rotat med stärkare ett tag, så lär man sig att man had sparat tid om man börjat i "rätt ände" Så skippa resonance control, just nu, och sätt dit en trimpot istället för motståndet och när du testat dig fram var du tycker det låter bäst (inklusive olika tappar) så kan du börja labba med resonance control. På sidan nerdan finner du två typer av dessa och en massa mer modds,,,,Välkommen i förstärkar moddar världen ! http://home.comcast.net/~mamp17/Misc%20 ... 0Info.html
|
| 12 Dec 2011, 22:25 |
|
 |
|
poxxed
|
Tackar tackar, Owe och ni andra.. Jag testar med en temporär pot (har ingen trimpot till hands) och sen får vi se vad jag föredrar. Det blir dock ett lite senare problem.. Väntar på ett par motstånd och slutrör, så får jag se om det över huvud taget blir liv i förstärkaren och om spänningarna är rätt på första försöket... Här är en bild på mitt första förstärkarbygge. Upp och ner då... 
Last edited by poxxed on 13 Dec 2011, 01:30, edited 1 time in total.
|
| 13 Dec 2011, 01:13 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Prydligt!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Dec 2011, 01:24 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Tackar tackar, Owe.. Jag testar med en temporär pot (har ingen trimpot till hands) och sen får vi se vad jag föredrar. Det blir dock ett lite senare problem.. Väntar på ett par motstånd och slutrör, så får jag se om det över huvud taget blir liv i förstärkaren och om spänningarna är rätt på första försöket... Här är en bild på mitt första förstärkarbygge. Upp och ner då...  Hi Hi, fast bilder brukar vara "bakifrån" , så man ser kontroller mm. Ser fint ut, samtidig som jag blev lite fundersam över att alla kontroller var så mycket åt vänster, men såg senare vilken chassi du hade. Några förbättring förslag, tvinna glödtrådarna, jag är med på hur du gjort, men just i pre-ampen kan det löna sig att göra det tajare, typ över ala Fender. Vill du ha en tystare stärkare, så byt till skärmade kablar på input och från volymerna.
|
| 13 Dec 2011, 01:34 |
|
 |
|
poxxed
|
Amp Healer wrote: poxxed wrote: Tackar tackar, Owe.. Jag testar med en temporär pot (har ingen trimpot till hands) och sen får vi se vad jag föredrar. Det blir dock ett lite senare problem.. Väntar på ett par motstånd och slutrör, så får jag se om det över huvud taget blir liv i förstärkaren och om spänningarna är rätt på första försöket... Här är en bild på mitt första förstärkarbygge. Upp och ner då...  Hi Hi, fast bilder brukar vara "bakifrån" , så man ser kontroller mm. Ser fint ut, samtidig som jag blev lite fundersam över att alla kontroller var så mycket åt vänster, men såg senare vilken chassi du hade. Några förbättring förslag, tvinna glödtrådarna, jag är med på hur du gjort, men just i pre-ampen kan det löna sig att göra det tajare, typ över ala Fender. Vill du ha en tystare stärkare, så byt till skärmade kablar på input och från volymerna. Jag har väl tvinnat?  Det där med skärmade kablar.. Ska det verkligen behövas i en såhär distsnål krets?
| 13 Dec 2011, 01:38 |
|
 |
|
Racing
|
Med det lilla jag labbat med egna konstruktioner säger iaf jag hellre "safe than sorry". Ett tips på billig skärmad kabel e vanlig generisk RCA kabel till stereos å liknande. Funkar klockrent.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 13 Dec 2011, 01:46 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Jag har väl tvinnat?  Det där med skärmade kablar.. Ska det verkligen behövas i en såhär distsnål krets? Nej, och nu när jag ser det från andra hållet så är även det du har tvinnat, ej specielt funktionellt, när man tvinnar så är det inte samma som lägga en kabel över den andra (som syns på vissa ställen på bilden) tviningen ska vara 50/50 om vart annat. Andledingen till jag skrev: ala Fender på Pre-amp rören, är för det sättet är tystare (bättre). Marshall har både på äldre o nyare stärkare, sparat in tid genom att inte tvinnat på bästa sätt, visst du har gjort "orginal", men det är långt från det tystaste. Well, det är ju upp till dig, men av alla jag gjort det till, så har alla varit väldigt nöjda med hur tyst stärkan är och ljudförbättringar som det medgav. Menar bara ,om du nu bygger en stärkare från grunden, varför då inplementera saker som Marshall gjorde bara för spara tid o pengar, när blir tystare o bättre om man lägger ner lite extra tid o gör det rätt?
|
| 13 Dec 2011, 01:59 |
|
 |
|
poxxed
|
Vem har sagt att jag vet vad jag håller på med?
| 13 Dec 2011, 02:09 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Vem har sagt att jag vet vad jag håller på med? Det har jag inte sagt, försöker bara ge dig hjälp,,men vill du inte ha det så skit i det då.
|
| 13 Dec 2011, 02:15 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Amp Healer wrote: poxxed wrote: Vem har sagt att jag vet vad jag håller på med? Det har jag inte sagt, försöker bara ge dig hjälp,,men vill du inte ha det så skit i det då.[/quote
|
| 13 Dec 2011, 02:16 |
|
 |
|
poxxed
|
Amp Healer wrote: poxxed wrote: Vem har sagt att jag vet vad jag håller på med? Det har jag inte sagt, försöker bara ge dig hjälp,,men vill du inte ha det så skit i det då. Jag menar inte så, jag är tacksam för hjälp. Känns bara som att det inte riktigt är läge att göra om det så här långt in på det hela. Det får funka som första bygge. Jag har försökt titta på andra och göra lika dant.. Är jävligt ny liksom. Och när vi ändå snackar om det. Har sett många 2203:or och senare marshallar utan tvinnade glödtrådar. Blir det stor skillnad i brumnivå? Har du någon bild på en korrekt tvinnad stärkare? Hänger inte med riktigt i din beskrivning.
| 13 Dec 2011, 02:19 |
|
 |
|
poxxed
|
Såhär? 
| 13 Dec 2011, 02:24 |
|
 |
|
Racing
|
Owe e rätt ute. Ett tips e att du läser på lite om magnetfälten kring AC. Googla det så kommer där snart nog upp allt du behöver veta å lite till.
Ett annat tips i sammanhanget,för att få riktigt snygga tvinningar,e att handla sig en sk safetywire tång. E en specialare som bla kan hittas på Biltema. Den e till för att just tvinna,fast i första hand rostfri tråd. Oavsett. Man fäster båda ändar av kablarna som skall tvinnas i en svetstång,ett städ eller whatever åsså använder man safetywire tången att tvinna med. Den har den funktionen inbyggd över en trapetsgänga i botten så i effekt e det enda man gör att dra i en stång så sköter tången resten å resultatet blir klanderfritt varenda ggn.
Sen,för vad de e värt,så tycker jag åxå att du skall "göra om,göra rätt". Oavsett om det e ditt första bygge nånsin e det väl alltid kul om det verkligen e användbart? En stärk som brummar mer än nödvändigt gör ju ingen lycklig...
|
| 13 Dec 2011, 02:37 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Jag menar inte så, jag är tacksam för hjälp. Känns bara som att det inte riktigt är läge att göra om det så här långt in på det hela. Det får funka som första bygge. Jag har försökt titta på andra och göra lika dant.. Är jävligt ny liksom. Och när vi ändå snackar om det. Har sett många 2203:or och senare marshallar utan tvinnade glödtrådar. Blir det stor skillnad i brumnivå? Har du någon bild på en korrekt tvinnad stärkare? Hänger inte med riktigt i din beskrivning. Vet att du är ny på detta (vad du nu egetligen heter? Vi hälsar på varanda när vi möts men vet ännu inte vad du heter,,,?) Jo, det är jätte läge, eftersom du inte ens har startat stärkan,,,efter det är det lätt hänt man bara vill lira Så här är bättre:http://spinoo.free.fr/projetG5/Images%20Amplis/Dumble/MVC-009s.jpg Svar JA!, Personligen slänger jag ofta in DC i glöden så stärkan blir tyst. Som du nog vet så har jag jobbat på många Marshalls, och ironin av det hela då vissa verkar se mig som Marshall expert ,är att jag inte tycker om Marshall (generellt) pga att dom väsnas o brummar mer än vad jag uppskattar, så jag har moddat Marshall som jag tycker dom ska låta, vilket i sin tur verkar ha varit uppskattat.
|
| 13 Dec 2011, 02:38 |
|
 |
|
poxxed
|
Ålrajt.. Mycket kvar att lära alltså.. Får se om jag har kabel kvar så det räcker. Och Owe, Hakim heter jag.  Ska väll tillägga att jag inte är så petig med lite brum. Jag gillar till och med att höra lite av de där falska spöktonerna man kan höra i vissa gamla marshallar. Tycker det bidrar till ett elakt och gött ljud. Det är så det ska låta, enligt mig. Men det är ju klart. Ju mindre brum desto bättre.
| 13 Dec 2011, 02:57 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Ålrajt.. Mycket kvar att lära alltså.. Får se om jag har kabel kvar så det räcker. Och Owe, Hakim heter jag.  Ska väll tillägga att jag inte är så petig med lite brum. Jag gillar till och med att höra lite av de där falska spöktonerna man kan höra i vissa gamla marshallar. Tycker det bidrar till ett elakt och gött ljud. Det är så det ska låta, enligt mig. Men det är ju klart. Ju mindre brum desto bättre. Tack Hakim! Well, vad jag kan se av bilderna så har du så det räcker för att tvinna på ett bättre sätt. Fast dom Spöktonerna kommer inte från dålig glöd, utan från dålig filtering eller jording, gillar du det ska du se till att din filtering är från tidigare år.
|
| 13 Dec 2011, 03:05 |
|
 |
|
poxxed
|
Amp Healer wrote: poxxed wrote: Ålrajt.. Mycket kvar att lära alltså.. Får se om jag har kabel kvar så det räcker. Och Owe, Hakim heter jag.  Ska väll tillägga att jag inte är så petig med lite brum. Jag gillar till och med att höra lite av de där falska spöktonerna man kan höra i vissa gamla marshallar. Tycker det bidrar till ett elakt och gött ljud. Det är så det ska låta, enligt mig. Men det är ju klart. Ju mindre brum desto bättre. Tack Hakim! Well, vad jag kan se av bilderna så har du så det räcker för att tvinna på ett bättre sätt. Fast dom Spöktonerna kommer inte från dålig glöd, utan från dålig filtering eller jording, gillar du det ska du se till att din filtering är från tidigare år. Jo, har ju snackat lite med Sven-Johan om det där med filterdelen och att det är den som gör att man får det fina ylandet.. Du menar att det blir mer yl med typ 68-spec? Har ju en 73-super lead som jag har som huvudstärkare live. Den är jag helt kär i, och tänkte göra den här så lik som möjligt. (Två kommer ju låta dubbelt så bra som en  ), har ju sett att filterkondingarna på 73-orna är lite fetare än på tidigare modeller... Kan det vara så att mina gamla filterkondingar har blivit lite sämre med åren och därför låter "bättre"? Eller ska 73orna också ha lite grann av morret även med nya kondingar? Trist om jag inte får det sköna läcket i mitt bygge, liksom.
| 13 Dec 2011, 03:19 |
|
 |
|
Amp Healer
|
poxxed wrote: Jo, har ju snackat lite med Sven-Johan om det där med filterdelen och att det är den som gör att man får det fina ylandet.. Du menar att det blir mer yl med typ 68-spec? Har ju en 73-super lead som jag har som huvudstärkare live. Den är jag helt kär i, och tänkte göra den här så lik som möjligt. (Två kommer ju låta dubbelt så bra som en  ), har ju sett att filterkondingarna på 73-orna är lite fetare än på tidigare modeller... Kan det vara så att mina gamla filterkondingar har blivit lite sämre med åren och därför låter "bättre"? Eller ska 73orna också ha lite grann av morret även med nya kondingar? Trist om jag inte får det sköna läcket i mitt bygge, liksom. Ja brum är en sak, filtrering är nått annat (och väldigt viktigt för ljudet). I många fall när jag mäter E-kondingar så har faktisk capasitansen ökat, men att mäta capasitansen på gamla E-kondingar säger egentligen inte så mycket, för att få något "vettigt" värde hur dom egentligen mår,,,ja då får man nog ta bilen o hälsa på Rifa,,,,,har pratat en del med dom och att mäta E-kondingar som inte är under belastning säger inte så mycket när det kommer till gamla e-kondingar om do inte testas på rätt sätt= under deras arbetsförhållde. Vet inte vad du har för värde i din nya stärkare? Men labba med dessa har en skillnad om du jagar det "gamla" ljudet
|
| 13 Dec 2011, 03:35 |
|
 |
|
poxxed
|
Okej.. Tack för alla tips. Nu sitter det 50+50uF kondingar i. Jag försöker tuta igång den så får vi se hur det låter. 
| 13 Dec 2011, 20:55 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
poxxed wrote: Jo, har ju snackat lite med Sven-Johan om det där med filterdelen och att det är den som gör att man får det fina ylandet..
Du menar att det blir mer yl med typ 68-spec?
Vad menar du med "yl" här? Med min vokabulär har jag svårt få ihop begreppet ylande med glättningen ("filterdelen"). Det har med annat att göra. Spöktoner däremot har definitivt med glättningen att göra, i de flesta fall. Gillar man det ska man nautrligtvis inte langa i för många uF. Glättar man för hårt tappar man en del skimmer. Jag har krupit nedåt i min Super Lead, från 50-50uF-burkar till 32-32uF i försteget, endast 25uF till skärmgallrena (50+50 i serie, använder bara halva burkarna). Blir mjukare och skönare respons så. Men också lite mer spöktoner. /Gunnar
|
| 14 Dec 2011, 00:00 |
|
 |
|
poxxed
|
Izzy wrote: poxxed wrote: Jo, har ju snackat lite med Sven-Johan om det där med filterdelen och att det är den som gör att man får det fina ylandet..
Du menar att det blir mer yl med typ 68-spec?
Vad menar du med "yl" här? Med min vokabulär har jag svårt få ihop begreppet ylande med glättningen ("filterdelen"). Det har med annat att göra. Spöktoner däremot har definitivt med glättningen att göra, i de flesta fall. Gillar man det ska man nautrligtvis inte langa i för många uF. Glättar man för hårt tappar man en del skimmer. Jag har krupit nedåt i min Super Lead, från 50-50uF-burkar till 32-32uF i försteget, endast 25uF till skärmgallrena (50+50 i serie, använder bara halva burkarna). Blir mjukare och skönare respons så. Men också lite mer spöktoner. /Gunnar Menar nog snarare morr än yl.. Hur som helst så är det det elaka och nästan lite fula jag vill åt.. Typ som här: http://www.youtube.com/watch?v=fELhPgQgDVYMan hör det här med väldigt tydligt runt 3:53 http://www.youtube.com/watch?v=UP7rATpjnuYBlir stärkaren över lag mjukare när man plockar ner värdet på filterkondingarna? Jag gillar ju att Super Leaden har det där piskiga arga snabba i anslaget. 
| 14 Dec 2011, 00:29 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 27 posts ] |
|