|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Hur många förstärkare har ni byggt ?
| Author |
Message |
|
bb5000
|
 Hur många förstärkare har ni byggt ?
Frågan kanske har ställts förut men hittade inget med sökfunktionen. Så:
Hur många har ni byggt ? Vilka modeller ? Har ni kvar alla eller har ni nån maxgräns för hur många ni behåller ?
Jag kan börja:
Eftersom jag är basist så har jag byggt stärkare som funkar med bas, bara 2 st totalt hittills:
Weber AB200, ett kit från Weber på ca 300W Weber 6S100, där gjorde jag det mesta själv, egen layout, chassi m.m..ca 80W
Jag har bara hållit på med rörstärkare i 2 år, men tänker nog försöka bygga ca en topp per år de närmaste 5 åren och basera dem på klassiska basförstärkare typ Hiwatt 201, Ampeg B15 osv..... Jag skulle definitivt klara mig med de två jag redan byggt, men jag har en drös med rör liggande och det är ju en förbaskat trevlig hobby.
Det kanske kan bli nån referenstråd av det här så man ser vad som byggts..
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 07 Dec 2011, 14:21 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Hur många förstärkare har ni byggt ?
Ett enda färdigställt projekt, det bidde en Firefly.  Kul och lärorikt men den lät faktiskt inte så bra. Sedan har jag haft ett Princeton-projekt. Jag hade tänkt mig att bygga allt från grunden men det avstannade.  Hade nog tänkt mig den som en top (typ en halv Bassman) men med proportionerna blev fel om man kortar lådan. Vad jag lärde mig var att jag nästa gång ska köpa ett färdigt kit och sedan ev tweaka lite. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Dec 2011, 15:36 |
|
 |
|
bb5000
|
Fel forum för detta ämne tydligen... 
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Dec 2011, 17:03 |
|
 |
|
aleklint
|
Ok, då ska vi se.. Har byggt: Några olika enpetare: Fender tweed champ, Kalamazoo mod. 1 två st, princeton, ett par av egen design, så tot. 7 st tror jag. En Gibson GA-6 (i princip samma som en fender tweed deluxe) En Dynacord Bass-King En Fender Deluxe Reverb (fast utan reverb, och som topp) 5 st Alembic F2 baspreampar. Har kvar: Kalamazoon, GA-6, Bass-Kingen, Deluxe Reverb (inte riktigt klar än), tre baspreampar. Men har lite ståendes på bänken som väntar på att bli byggt.. 
|
| 10 Dec 2011, 17:23 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Från scratch: Weber JTM45 Metro Super Lead Weber 5E7 Metro 1987 Ceriatone Bluesbraker Ceriatone Plexi 2204 Bassman BF (egen design) Madamp (delvis)
Total makeover: Bassman SF 3-4 st Marshall JMP 1987/2204 Earth Revival, konverterad till JTM45 m 6V6 Traynor YGL3 Elektrofon Bäckström 128C
Plus ett antal halvafärdiga projekt. Glömmer nog några.
Har nästan alla från scratch-byggen kvar. De flesta makeover-projekten är avyttrade.
Det kan bli några stärkare till för att det är kul att ha. Någon lågwattare, typ gamling för makeover. En Dumble-klon vore kul. Vi får se.
/Gunnar
Last edited by Izzy on 11 Dec 2011, 14:47, edited 2 times in total.
|
| 10 Dec 2011, 17:58 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Edgar D-lux (Byggsats) GMF/Kaj 1-wattare (Byggsats) His Masters Voice, radio/grammofon ombyggd till Champ-liknande brödrost Mojo/TAD Deluxe Reverb (Byggsats) Fender Sidekick ombyggd mha Weber kit till Princeton Reverb Söndermoddad Marshall 2204 återställd (med små moddar) Bassman 666-B (a la Izzy) Och nu är det dags att bygga om brödrosten igen. 
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 10 Dec 2011, 19:18 |
|
 |
|
Örjan
|
Byggde först en Madamp M15Mk1 mest för att komma igång med byggandet, den såldes vidare och nästa projekt blev en Super Reverb byggd av ett Weber kit. Den har jag kvar och den har bland annat fått en TAD nättrafo efter problem med Webertrafon, har också satt i CTS alnico element i den och nu ska den också få lite mojo i form av en uppsättning Sozo kondingar. Suget att bygga fler förstärkare finns så visst kommer det att bli fler i framtiden, tanken är att bygga något helt från scratch nästa gång. Nuvarande projekt är ett gitarrleslie typ Fender Vibratone/Leslie 16, räknar med att ha det klart under våren. I övrigt så bygger jag lite effektpedaler också. Örjan. 
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
|
| 16 Dec 2011, 21:49 |
|
 |
|
linusberg
|
Har byggt Madamp A15 Ax84 p1, p1 extreme & SEL, Tore-T's lilla princeton ala tandbergtrafos. 18watt, 18watt lite, 18 watt TMB som sedemera vart en trainwreckvariant på 18watt. Trainwreck express clone som jag lirar på daglig dax. Sen har jag en näve icke färdigställda som ligger och gonar till sig i inväntan på insperation. /Peder
_________________ Signature deleted due to offensive remarks
|
| 17 Dec 2011, 14:10 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
helt ur eget huvud har jag byggt 2 st sen total urrensning i en marshall 73:a o byggt nytt i den 10 tal som jag typ byggt om nästan helt o hållet o modifierat ca 100 st diverse olika stärkare under 10 år... + en jädra massa service jobb... 
|
| 17 Dec 2011, 20:21 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|