View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:12

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Provade förstärkare igår 
Author Message

Post Provade förstärkare igår
...i en trevlig mindre affär i Götet. Marshall JMD:1, Marshall JVM410H och Laney GH50L genom en Marshall 1960A (G12T75) samt en Laney L50H med tillhörande kabinett L412 (G12H30). Jag är inte nå'n direkt fan av Celestion G12T75, föredrar G12M25 men men... Kunde ju inte bröta på hur högt som helst men hyfsat i alla fall. Blev positivt överraskad av JMD:1, gillade flera av ljuden mycket, och grundkaraktären var hälsosamt middig med fast bas. JVM410H var däremot inte i min smak trots att de rena ljuden var OK, tyckte den saknade en bra mid och var bumlig i basen. De båda Laney:sarna då? Ja, GH50L tyckte jag var liksom för slät i ljudet, saknade riktig crunch i midden, både med och utan extra gainsteget, och hade en del fizz. L50H + L412 däremot lät riktigt gott, ett ganska torrt ljud med bra mid, tajt bas och bra diskant. Gick dessutom att blöta till en del med Dynamics control och Bite switch. Den skulle nog inte skämmas för sig i en bandmix. Snygg dessutom! GAS? Javisst! Men det är för mycket pengar just nu.

Men en JMD:1 kanske skulle gå... Nå'n som har erfarenhet av/har provat den?

/Mats

18 Dec 2011, 13:47
Profile

Post Re: Provade förstärkare igår
Japp. Har provat JMD:n å precis som du e jag iaf lite impad. Grejen e väl att ju mer jag håller på desto mer anser jag att "KISS" e arbetsprincipen framför alla andra å där faller väl JMD;n en del.

Sen. Laney burkarna har jag ju varit å smitt i lite granna överlag å samma där. Tycker generellt taget att de skall "ha med sig allt" vilket rätt å slätt e dömt att misslyckas. TT;n tex,så byggd i England den e,e ju rent makalöst plottrig att arbeta med å de facto gör den allt å e inte bra,som den e,till nått i min mening.
Den av de nyare Laney´s jag tagit till mig lite e väl Lionheart i 20watts tappning. Dilemmat e att den låter bra som fan men e för effektsvag i min mening.
Som Alex en ggn myntade; Snubben Max Headroom e en typ med jävligt platt skalle.

Vet inte med dig Mats men jag har iaf till slut invaggats i att ingen stärkare e tänkt att lösa allt. De som försöker..det blir gärna en halvmesyr av hela skiten på nå vis. Stärkare som e bra på ngt brukar just vara väldigt bra,glimrande,på det...åsså utger den sig inte för mkt mer. Jag gillar det som koncept idag får jag säga.

18 Dec 2011, 14:16
Profile

Racing wrote:
Japp. Har provat JMD:n å precis som du e jag iaf lite impad. Grejen e väl att ju mer jag håller på desto mer anser jag att "KISS" e arbetsprincipen framför alla andra å där faller väl JMD;n en del.

Sen. Laney burkarna har jag ju varit å smitt i lite granna överlag å samma där. Tycker generellt taget att de skall "ha med sig allt" vilket rätt å slätt e dömt att misslyckas. TT;n tex,så byggd i England den e,e ju rent makalöst plottrig att arbeta med å de facto gör den allt å e inte bra,som den e,till nått i min mening.
Den av de nyare Laney´s jag tagit till mig lite e väl Lionheart i 20watts tappning. Dilemmat e att den låter bra som fan men e för effektsvag i min mening.
Som Alex en ggn myntade; Snubben Max Headroom e en typ med jävligt platt skalle.

Vet inte med dig Mats men jag har iaf till slut invaggats i att ingen stärkare e tänkt att lösa allt. De som försöker..det blir gärna en halvmesyr av hela skiten på nå vis. Stärkare som e bra på ngt brukar just vara väldigt bra,glimrande,på det...åsså utger den sig inte för mkt mer. Jag gillar det som koncept idag får jag säga.

Det markerade hajar jag inte, Jesper :) Förklara för den ovetande. I övrigt, jag är ju själv ingen die-hard coversnubbe som vill att allt ska låta som originalet, släng istället på en "skiva" med originallåten då. Nä, och när vi för en 15-20 år sedan höll på att spela in en massa så var det en 1987 ombyggd till 2204 som nästan alltid användes. Vad jag kan uppskatta är t.ex. dubbla mastervolymer för solohöjning eller kanske en soloboost/kanal med mer gain och separat EQ. Det är ju lätt fixat med en grunka som t.ex. JMD:1. Men L50H var inte dum alls.

/Mats

18 Dec 2011, 14:55
Profile

Racing wrote:
"KISS"
= håll det enkelt (fast på engelska och med en gliring på slutet)...

18 Dec 2011, 23:31
Profile WWW

fergusonanders wrote:
Racing wrote:
"KISS"
= håll det enkelt (fast på engelska och med en gliring på slutet)...
Tack, fergusonanders! Jo, nog är det skönt med det enkla :)

/Mats

19 Dec 2011, 18:20
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]