View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 11:56

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Paraphase 
Author Message

Post Paraphase
Idag har jag ju slagits lite med PI;n i Galantis FBT250 å iom det för första ggn fått ge mig i kast med att försöka balansera signalen IN i en sådan.
Som jag beskriver på annan plats har hela pre-ampen designats om å e numer en 4 stegare. Trots att jag med "konventionella" mått mätt använt ganska tuffa spänningsdelare i pre-ampen så slutade det lika fulla förbannat med att det som går från den numer installerade mastern ner mot PI;n...blir för mkt å baksidan DÄR e att jag vill ha med samtliga av de 4 stegen för att få till den numer i min mening riktigt bra ljudbilden maskinen ger.

Schema för maskinen finns här;

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/fbt_250_250lb_sch.pdf

Om man då använder sig av schemat e båda nodernas motstånd utbytta mot 68k där den står nu. Vidare ser ni att det spänningsdelande motståndet i original pre-ampen(längst ner till vä i PDF;en) som e för tremolo vid utgång "D" är på 150k. Detta e nu bytt till 100k.

Mitt problem,eller vad man skall kalla det,e att master potten nu arbetar på 500kA å när jag rattar maskinen via gain samt volym för att bli ren så blir maskinen "crunchad" till egenskap när man börjar dra mastern mot botten.
Om man sedan rattar om den så man bottnar gainvredet helt å drar volym så långt man finner lämpligt (typ 90% trottel eller så) så gör samma masterinställning hela härligheten till gröt. Helt å totalt oavändbart.
Backar man då av mastern till låt säga 50% trottel så låter maskin precis lika högt i upplevt tryck,av ganska uppenbara skäl,men nu uppenbarar sig en riktigt riktigt bra ljudbild för tung rock/metal. Mkt god separation å mkt sträng utan att varken bli påträngande eller på ngt vis konstigt.

Jag har bla lurat på om man kunde göra en "peavey" i så måtto att man delar anodmotstånden låt säga som 22k/47k med det mindre motståndet först å tar ut signalen däremellan för att få med sig ljudbilden av de då totala 69k medans man ändå begränsar svinget.?
Spänningsdelaren e fö även kompletterad med en 470k gridstopper in på driverns galler. Dvs det första av de två i PI;n,å jag känner med det att jag vette fan om jag vill dra det längre i den änden.? Det crunchande som uppenbarligen uppstår i PI;n vid "cleant" rattande har vi egentligen INGET som helst behov av eftersom det går att ta igen genom gain å volym.

Rätta mig gärna om jag e fel ute med tänket där!!

Men hårddrar man det kan man säga att det jag e ute efter här e att både ha kakan å äta den. Det väsentligaste här e alltså INTE distmängden i sig utan den bild den skapar. Mao går de två bitarna till en grad hand i hand å jag tycker jag hittat väldigt rätt med pre-ampens bild där så om möjligt vill jag helst inte in å gräva mer i det. Uttryckt på ett annat sätt kan man säga att det inte e så mkt FBT över det mer. Alls. :lol:
(Drar man ner mastern till "stora rums" nivåer låter maskin fortfarande förbannat "gutt" med i huvudsak det pre-ampen skapar å eftersom denna maskin e såpass effektsvag som den ändå e...så e det tänkt som så att man skall kunna använda den hemma samt till det lite mindre giget vid behov. Den e dock LEDIGT högljudd nog för att lira på kapp även med hårdslående trummisar.)

Så.
KISS e det som gäller. Frågan e ifall det e lönt att ge sig i kast med att labba med para´n eller om man skall satsa på en i sammanhanget mer konventionell LTP?
Para´n,som den sitter där nu iaf,upplever jag ger maskinen en mkt skön "råhet" eller vad jag skall kalla det.

Ideér? Förslag?

En tilläggsfråga e fö,hur funkar det med NFB å para? Går det att para å isf till vilken grad? För,lägger man den på normalt sätt,eller vad man skall kalla det,å paran har varsitt katod borde ju ena röret mer eller mindre få spatt i en P/P konfig? Så vad skulle vara lösningen? Att installera ett gemensamt katod a´la flytande para?

Last edited by Racing on 29 Mar 2012, 11:20, edited 1 time in total.

28 Mar 2012, 00:45
Profile

Lite svårt att hänga med i ditt långa inlägg och utan schema på det du gjort, men du vill alltså i stora drag att fasvändaren ska dista mindre? :oops:

Du har ju i princip 5 gainsteg om man räknar med fasvändarens första steg som ju är ett normalt gainsteg. Jag kan inte svara på om du borde ändra till en longtail men om du gillar soundet med paraphrasen så tycker jag du ska labba med den.

Som jag ser det finns det två vägar att ta:

1. Quick fix. Du tycker den låter bra med mastern halvvägs? En fast spänningsdelare som ett motstånd i serie med mastern skulle ju ta ner signalen in till fasvändaren. Alternativt ett lägre värde på masterpoten.

Och/eller:
2. Optimera fasvändaren för mer headroom och mindre gain. Högre B+ är en möjlighet. Jag skulle kanske börja med att testa ta bort katodkondingen på första steget -> mindre gain och högre headroom iom intern negativ feedback. Sen kan man ju optimera anod och katodmotstånd för max headroom. Utgångarna jobbar inte heller mot samma last iom att gridmotstånden är såpass olika. Du har 470k på ena slutröret och 270k+12k på andra. Man kunde ju byta ut 270+12 kombon mot ett 470k trimmermotstånd och optimera balansen med ett skåp, men balans är ju inte alltid det man vill ha heller. Sen kunde man ju tänka sig ett ECC82 här med mycket högre headroom och lägre gain... eller ECC81.

Varför är nod C kopplat till katoden på slutrören? Det måste ju ändå vara fel i schemat eller missar jag något?

28 Mar 2012, 17:35
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Paraphrase
Schemat ÄR fel, det är en vanlig katodbias.
H/
Bosse Ö

28 Mar 2012, 20:13
Profile

Mitt förslag är att du skippar ett gainsteg, och sätter en PPIVMV på paran, den är ju som gjord för det. Att du kan skippa ett gainsteg relaterar till att paran ju har ett gainsteg, som du kan modda efter behag, och sedan sätta en volympot på stegets utgång. Voila!
Paran i schemat har lite pissiga värden, jag skulle gå på 100k anod, typ 820 katod på båda, och sen dajla in så att andra steget får unity gain.
Att hålla på och ta ner signalen är att kasta bort resurser och bara få en massa mos och brus i onödan. Färre gainsteg = bättre upplösniong och fjång. KISS, som sagt.

http://kuhnamps.com

28 Mar 2012, 21:18
Profile ICQ WWW

Post Re: Paraphrase
Jag har satt en sådan master som Martin Kuhn föreslår och det rekomenderas starkt, kraftigt och fett!
Det fungerar överjävligt bra och gör att PI:n kommer mer till sin rätt och det känns mer solit rakt igenom.
4 gainsteg + att det sitter ett i Paraphrasen! Jesus! Själv hade jag aldrig kommit på tanken (eller jo, kanske... )
Men varför inte?

Jag kör en kanal med en Anoddriven stack mellan dom två triodhalvorna i första röret och den andra sockeln kör jag en EF86:a. Förut med en "18 Watt lite" stack men nu med en tonkontroll från DR Z Stang Ray. Kul för rena ljud med telen men absolut ingen higain kanal med den tonstacken.

Det finns ju en möjlighet att labba med det här:
https://taweber.powweb.com/store/cascode_schem.jpg
Har testad "modified cascode" i en annan stärk och det är jävligt lovande, mycket mer gain och mindre brus.
H/
Bosse Ö

28 Mar 2012, 21:49
Profile

Post Re: Paraphase
Tack för alla uppslagen gubbs.
Igår vart jag engagerad i en annan gammal stärkare en stund så denna har fått stå till sig lite. Snackade med Aleks som var förbi en vända å gav uppslag av bra art han med så idag kommer jag kika lite på hur att hantera detta igen.

@Bosse.
Japp. Många gainsteg bidde de,men å andra sidan var det så att Galanti ville ha ngt som orkar dista rejält...å finessen här e i första hand som sagt inte signalmängden utan komplexiteten. Det hela "skiter sig" lite på just para´ns i likhet med concertinans inbyggda driver.
Men problem e som sagt till för att lösas :D
Mer om "den andra" Italienaren jag var engagerad i igår på annan plats.

29 Mar 2012, 11:25
Profile

Testa mastern som Martin K föreslår, den är som sagt riktigt, rikrigt bra IMO.
:D
H/
Bosse Ö

29 Mar 2012, 19:15
Profile

Mmmm.....
Jag följde faktiskt Aleks förslag med en trimpott....å det hela visade sig funka LÅNGT över all förväntan.

Image

Poängen e att med trimpotten får man en form av "fast" justermån för vad man vill att stärkarn skall ha som riktning-om jag uttrycker det så. Inte alls dumt i min mening.

Sen...har den ett litet svagt brum för sig. I ljuset av det kopplade jag loss glödens center å la fas/nolla mot en 100 Ohms trimpott. Gav iofs lite,å det e väl eg aldrig fel att ha justermån där med,men...brummandet kvarstår. Det e konstant i volym å jag grunnar nu på ifall det kan vara ngn av trafons som skapa det.?

29 Mar 2012, 23:11
Profile

Nu har jag rorat runt i min 250:a och ändrat lite värden i Paraphrasen.
Anoderna blev 100k, cathoderna 820 R respektive 1,5 k och den delade gallerläckan (det heter väl så?) 270/12 K
fick det mindre motståndet ersatt med en 25 K trimpot som justerades helt efter vad jag tyckte lät bäst till ca 14 k.
Eftersom jag har en EF86 i ena sockeln i preampen så passade jag på att lägga till en Cut kontroll a´la VOX.
Jag vetifan vad jag tycker, lite mjukare i ljudet och mer skimmer. Var lite mycket bummel i mellanregistret tidigare. Inte så skrikig som tidigare då den pressades. Jag har dock inte hunnit testa så mycket att jag är helt på det klara med vad det givit.
Mastern tar mer abrupt och jag funderar på om gallerläckorna innan rören ska ökas till 470 respektive 1 meg och motstånden innan EL84:ornas galler (finns inte på schemat men i verkligheten) ska minskas från 8,2 k till 5,6 eller något liknande.
Åsikter?
H/
Bosse Ö

03 Apr 2012, 21:04
Profile

Helt korrekt att det sitter stoppers ut mot 84;orna som inte e med på schemat. I Galantis var de på 10k.

Jag hade nog gjort så att jag,beroende på hur pre-ampen jobbar,hade provat med en stopper in på 1a i paran om 330k-470k. Ev då med en kondning över vid behov. Därefter trimma på nytt.
Installerade en sådan efter tester på Galantis å jag tyckte det gjorde att maskin vek sig snyggare när det väl började säga tjong i buljongen.

04 Apr 2012, 00:07
Profile

Så här blev det. Testas under Påsken!

Image

06 Apr 2012, 09:49
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]