|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Felsök Custom Vibrolux Reverb
| Author |
Message |
|
matele
|
 Felsök Custom Vibrolux Reverb
Jag har haft en Custom Vibrolux Reverb i sju år (sedan den var ny). Ända från början har jag ibland hört ett missljud. Ett skallrande, ringande ljud. Den sista tiden har det blivit mycket mer. Speciellt tonen "C" får vad-det-nu-är att börja ringa med. Jag har provat olika gitarrer och det hörs oavsett vilket försteg jag spelar genom. Jag hör det även då jag skruvar reverb och tremolo till noll. Har provat att byta slutstegsrör. Det hjälpte inte... Är det en lös del? Något mekaniskt? Eller kan det vara en elektronisk komponent?
Kom med förslag!
Tack på förhand!
|
| 02 Apr 2012, 21:59 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
 Re: Felsök Custom Vibrolux Reverb
Spontant låter det ju som något mekaniskt som börjar röra sig vid en given frekvens. Skulle kanske kunna vara en mikrofonisk konding också. Eller ett förstegsrör.
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 02 Apr 2012, 23:08 |
|
 |
|
Ballz
|
Jag har sett det där också, på just en sån stärkare. Den gången var det mikrofoni i reverbtanken som t o m utvecklades till elak rundgång.. Löstes med att rycka lite i reverbtanken så att den hamnade en halv millimeter annorlunda i sina fästen. Det var tydligen nån magisk position som gjorde att en massa saker samverkade till självsvängning - högtalarmagneten, inte minst. Prova lägg handen utanpå revebtankspåsen när ljudet uppträder.
/R
|
| 03 Apr 2012, 13:30 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag skulle nog testa att byta rör i v.4. Kolla om det hjälper.
|
| 07 Apr 2012, 10:19 |
|
 |
|
matele
|
Vilken funktion har röret i v.4 nu när vi ändå tar upp det?
|
| 08 Apr 2012, 22:40 |
|
 |
|
davidihse
|
Tror det dels förstärker en av kanalerna, men det är jag inte säker på, och dessutom tar hand om reverbsignalen när den kommer tillbaka. Googla vet jag.
|
| 08 Apr 2012, 22:48 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Testar till att börja med att ta ur chassit ur kabinettet och spela med chassit liggandes löst och se om vibrationerna försvinner, skallar det fortfarande kolla i kabinettet så inte nåt är löst. Försvinner missljudet då vet du att det har nåt med vibrationer i förstärkardelen att göra. Själv har jag råkat ut för en mikrofonisk elyt som höll på driva mig till vansinne, så fort jag hade stärkarchassit löst funkade den fint men då jag stoppade in den i kabinettet och det blevlite vibrationer kom missljudet. Hittade detta fel genom att rota runt med en plastpinne i störkaren och då jag knackade på kondingen så kom missljudet, limmade fast kondingen med smältlim och sen har det funkat fint.
En fundering, du skriver att missljudet även uppstår fast du vridit av reverb och tremolo. Om du vridit av reverbet så blir reverbsignalen kortsluten efter recoverysteget vilket borde utesluta nånting med själva tanken och reverbet recoverysteg V4A. Gainsteget V4B och fasvändaren V6 är väl dom stegen som är gemensamma för bägge kanalerna.
|
| 09 Apr 2012, 06:29 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|