Re: Hur mycket missmatch kan man ha på slutrören?
Jag har ju lekt med det där en del. Bla då genom att jag modifierat biaskretsen så att där ligger en balanspott mellan utgångarna till resp rör - om normalt 1k-5k. Ifrån respektive utgång ligger där vidare oftast en resistor om 50k-100k mot backen för att skapa kontrollerat "läckage",och iom det få balanspotten att fungera.(Det resistorvärdet går det alldeles utmärkt att variera ganska kraftigt så länge det FINNS en resistor där och genom att variera det justerar man även hysteresis på balanspotten i sig.)
En annan lösning e ju den bla Dynacord använde där man installerat en utgång från "rå spänningen" i form av en pott mot respektive slutrör. Den lösningen anser jag personligen e mindre smidig...tänker rent failsafe då. Dvs,om en av trimpottarna ,oavsett anledning, kastar in handduken så ryker slutröret som ett brev på posten.
Om man istället har en "master" biaspott och efter det delar upp spänningen mot respektive rör...ja,antingen har man bias spänning eller inte.

Här har du exempel på en sådan balans setup jag snackar om. I detta fallet på PI kortet till en Roland Bolt,men själva designen är ärligt stulen från FBT. Fungerar gör det iaf klockrent.
De två beiga resistorerna e original 220k ut mot resp slutrör och de två grönfärgade med en liten bit krympslang på sin ände är "läckage" resistorerna.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.