Tack hörni! Jo det ger riktigt mycket att vara och studera på plats som du säger! Man har mästarna runt om sig=) Tyvärr så har jag ju inte fastnat för den svenska folkmusiken... än! men vem vet, en vacker dag kanske!
Spelen som jag lirar på här är XB-40 i olika stämningar. första spelet är ett G som är stämt på blås: G B D G B D G B D G och drag: A C E A C E F# A C E. Vilket gör det passande för Irländska moll låtar som oftast växlar mellan A moll och G dur.
D spelet är stämt likadant vilket då blir på blås: D F# A D F# A D F# A D och drag: E G B E G B C# E G B. tyvärr finns det inget spel på marknaden som låter nog högt för att man ska höras i en session där kanske 3 fioler, 2 säckpipor, 1 bodhrán, 2 dragspelare med mera. är i gång och spelar.
Så i de fallet så använder jag hemmabyggda oktavspel i olika stämningar=)
Tyvärr finns det inte så jätte mycket Irländsk folkmusik på munspel på CD. Eddie Clarke Unheard är ett grymt album som ni måste skaffa er om ni gillar Irländskt på munspel!
http://www.cdbaby.com/cd/EddieClarkeRick Epping är en nära vän till mig men även en av mina förebilder! Finns en CD som heter Jigging The Blues som han och Frankie Gavin samt Tim Edey spelar på. Grym skiva, dock vet jag inte om man kan få tag i den längre. kolla google